Avionul Air India s-a prăbușit din cauza unui scaun rupt. Pilotul a tras accelerația înapoi


Ancheta preliminară a Air Accidents Investigation Branch (AAIB) arată că avionul Boeing 787-8 Dreamliner al Air India s-a prăbușit la decolare din cauza faptului că scaunul pilotului s-a defectat, mai exact s-a rupt un opritor.
Dar iată ce se arată în raport.
Avionul Air India s-a prăbușit din cauza unui scaun rupt. Pilotul a tras accelerația înapoi
Cauză principală identificată
- Reducere neintenționată a tracțiunii declanșată de alunecarea scaunului căpitanului înapoi în timpul rotației (decolare).
- Mecanismul de blocare AFT al scaunului s-a defectat, provocând o mișcare bruscă înapoi. Greutatea corporală a căpitanului a tras forțat manetele de tracțiune la ralanti.
- Primul ofițer a încercat să împingă manetele de accelerație înainte, dar nu a putut depăși greutatea căpitanului pe comenzi.
Dovezi mecanice
- Inspecția epavei a confirmat știfturile de blocare a șinei scaunului fracturate (PN: BACB30LN5S02) pe scaunul căpitanului.
- Jurnalele de întreținere arată că mecanismul scaunului a fost reparat cu 11 zile înainte de accident pentru „reglare rigidă”. Nu a fost documentat niciun test de funcționare post-reparație.
Pilotul Cezar Osiceanu a explicat pentru Newsweek cum se poate întâmpla un astfel de accident. „Pe parcursul experienței mele de zbor am avut în total 5 cazuri petrecute pe 3 tipuri de avion diferite ( ATR , Airbus 310 și Boeing 737) în care fie mie mi-a <
În mod reflex în cazul modificării poziției scaunului sau, orice pilot are tendința naturală de a se <
În același timp pilotul care ține obligatoriu mâna dreaptă pe manetele de comandă ale motoarelor până la viteza de luare a deciziei, tot dintr-un reflex necontrolat va avea tendința naturală să se încleșteze pe aceste manete și iar tragerea scaunului către în spate cu viteză mare va conduce la reducerea accidentală a manetelor și deci scăderea vitezei.
Citește și: Măsuri radicale după tragedia aviatică din India. Ce s-a impus de urgență în legătură cu avioanele?
<
Per a contrario <
Citește și: VIDEO Momentul în care un avion Boeing cu 242 de pasageri s-a prăbușit
De precizat, nu este în niciun manual precizat clar și explicit ce trebuie făcut în astfel de cazuri întrucât este greu de prevăzut și imposibil de determinat o acțiune clară în acest caz în care totul se desfășoară foarte repede iar avionul se accelerează la fel de rapid”, a precizat pilotul.
Ce s-a întâmplat în cabina pilotaj conform AAIB
- +0:12 sec: Rotația (decolarea-n-red) începe. Scaunul căpitanului alunecă brusc spre spate.
- +0:15 sec: Manete de tracțiune sunt trase la ralanti. Primul ofițer spune: „Tracțiunea scade!”
- +0:18 sec: Căpitan: „Scaunul meu!” Se aude o luptă.
- +0:26 sec: Primul ofițer încearcă tracțiunea completă; aeronava se blochează la 214 ft.
- +0:38 sec: Impact.
Factori care au contribuit
- Temperatură ridicată (43°C): Performanța redusă a motorului nu a lăsat nicio marjă de eroare.
- Defecțiune a coordonării echipajului: Nu s-a solicitat „GO-AROUND” în timpul evenimentului de 26 de secunde.
- Vulnerabilitate de proiectare: Manetele de tracțiune ale Boeing 787 nu au măsuri de siguranță „blocare a greutății” sau „cuplu invers” împotriva retragerii accidentale.