Tinerii cu vârsta de sub 15 ani care au un nivel scăzut de cunoștințe este uriaș în România: 40% se descurcă greu la citit, față de 19% în UE; 47% la matematică, față de 22% media UE; 41% la științe, mai mult decât dublu față de media UE (20%).
Cifrele arată că „părăsirea timpurie a școlii (vârsta 18-24 de ani) a ajuns la 16,4% în România, mult mai mare decât media europeană (10,6%). Ponderea absolvenților de studii superioare (vârsta 30-34 de ani) este de 24,6% în România, respectiv de 40,7% în UE.
Doar 1,8% dintre adulți participă la procesul de învățare continua, de 7 ori mai puțin decât media UE (11%).
Din document reiese că „Cheltuielile publice pentru educație sunt scăzute în comparație cu cele de la nivelul UE, în timp ce nevoile de investiții ale sectorului sunt ridicate. S-ar putea ca orice reformă majoră să necesite finanțare suplimentară în vederea consolidării mecanismelor de asigurare a echității și a eficienței”.
Comisia a cerut „Îmbunătățirea sprijinului acordat cadrelor didactice – în special prin reproiectarea formării inițiale a cadrelor didactice și prin consolidarea dezvoltării profesionale continue – poate contribui la ameliorarea calității și a echității”.