800 biblioteci închise în ultimii zece ani în satele României
Institutul Național de Statistică spune că 9 milioane de români trăiesc la țară Datele de la INS arată că sărăcia a fost un factor constant în rândul generației care are sub 17 ani.
În rândul tinerilor care nu au împlinit vârsta de 18 ani, rata sărăciei nu a coborât niciodată sub 30%. În 2007, procentul a fost de 33% și el s-a menținut stabil până în 2014 când a existat un vârf al sărăciei (39%) pentru ca procentul să revină la 30% în 2019.
Majoritatea covârșitoare a copiilor care trăiesc în sărăcie sunt de la țară. În condițiile în care cărțile sunt scumpe, ar fi fost esențial ca statul să faciliteze (în mod gratuit) accesul copiilor la lectură. Iar cel mai la îndemână mijloc era reprezentat de accesul la bibliotecile comunale.
În loc să le alimenteze cu noi volume, autoritățile au decis să le închidă.
La revoluție, România avea 2.620 de biblioteci comunale, cifră care s-a menținut până în 2000 când s-a ajuns la 2.618.
În 2010 mai existau un număr de 2.534 de biblioteci comunale. Apoi, a început declinul.
După cum se vede mai sus, în ultimii zece ani, s-au închis 781 de biblioteci la sate, în medie aproape 80 pe an. Nicio regiune nu a fost exclusă de la acest declin.
Din satele din Oltenia au dispărut 100 de biblioteci, din Ardeal aproape 300, alte 80 în zona Iași-Suceava.
Citește și: PSD a închis 115 biblioteci și în anul 2018. Din 2012 s-a pus lacătul pe 1830
În total, România a închis, după Revoluție, 7.000 de biblioteci, peste 200 pe an. Pentru majoritatea covârșitoare a românilor, bibliotecile reprezintă singura alternativă la prețul prohibitiv al cărților.
40% citesc dar nu pricep
Statisticile arată că:
- 68,5% dintre români nu au citit nici măcar o carte în ultimul an.
- Doar 20% dintre români citesc o dată pe lună şi 8% citesc zilnic.
- 38,7% dintre persoanele de 15 ani nu înţeleg ceea ce citesc. România se află pe penultima poziţie dintre cele 28 de state membre UE la indicatorul „citire”.
- 40% este rata analfabetismului funcţional în România (elevul ştie să citească, dar nu reuşeşte să înţeleagă textul astfel încât să folosească informaţia dobândită pentru a rezolva probleme de zi cu zi).
- Aproape 50% dintre absolvenţii de studii liceale nu promovează examenul de bacalaureat şi au dificultăţi la evaluările naţionale.
Citește și: Moartea bibliotecilor