Există problemele financiare evidente la Blue Air care țin de ani de zile. Pe de altă parte, de închiderea operațiunilor Blue Air vor prifita două companii low-cost foarte puterncie pe piața din România: Wizz Air și Ryanair. Cel puțin una dintre ele - Wizz Air seconfruntă cu aceelași probleme: mari datorii și pierderi imense.
Au existat aspeculații legate de influențe politice care au dus la închiderea companiei Blue Air. S-a speculat că Wizz Air este o firmă maghiară, iar ministerul care a pus poprire pe conturile Blue Air este condus de un etnic maghiar (Barna Tánczos).
Citește și: Situație de criză. Compania Blue Air suspendă toate zborurile din România, începând de astăzi
Dincolo de aceste speculații, Newsweek România vă prezinte datele oficiale despre cele două companii. Pierderile și datoriile sunt uriașe în ambele cazuri.
Citește și: Ryanair și Wizz Air profită de criza anulării zborurilor Blue Air cu bilete la tarife speciale
Cât de gravă era situația la Blue Air
Potrivit datelor ofiaile, compania avea datorii la ANAF în valoare de 11,8 milioane de lei la bugetul de stat. ANAF mai meționează restanțe de 29 de milioane de lei la asigurările sociale. La „sănătate”, restanțele erau de aproape 10 milioane de lei.
Rapoartele de la Ministerul de Finanțe arată că Blue Air a înregistrat datorii în ultimii cinci ani:
2016 - Pierderi în valoare de: 121 milioane, Datorii în valoare: 348 milioane
2017 - Pierderi în valoare de: 149 milioane, Datorii în valoare: 390 milioane lei
2018 - Pierderi în valoare de: 145 milioane, Datorii în valoare: 620 milioane lei
2019 - Profit în valoare de: 76 milioane, Datorii în valoare: 646 milioane lei
2020 - Pierderi în valoare de: 403 milioane, Datorii în valoare: 870 milioane lei.
Numărul de angajați a ajuns la 830, după ce anii anteriori trecuseră de 1.100. După cum se vede, ultimul an (pentru care există dare la Ministerul de Finanțe) a fost cel mai rău.
Pierderile ultimilor ani au fost de aproximativ 746 milioane de lei.
Wizz Air a înregistrat, de asemenea, pierderi în ultimii ani
Compania maghiară deține o sucrusală în Otopeni înregistrată la Ministerul de Finanțe. Wizz Air a avut ani cu datorii chiar mai mari decât Blue Air
În 2021, a avut datorii de 960 milioane de lei, iar în 2020 a avut datorii de 817 milioane de lei. În ultimii 5 ani, Wizz Air a înregistrat pierderi de 665 milioane lei în România.
NU există date la ANAF despre compania Wizz Air și filialele sale în România.
Ministerul Mediului, lovitura decisivă
Blue Air anunță că din cauza unei situații „neprevăzute”, constând în poprirea tuturor conturilor de către Ministerul Mediului, compania se află în imposibilitatea achitării costurilor curente, necesare pentru operarea zborurilor zilnice, motiv pentru care se vede obligată să sisteze toate zborurile programate pentru plecare de pe aeroporturile din România, până luni, 12 septembrie 2022.