TikTok dictează ce cumpărăm? Tot ce e viral se epuizează rapid din magazine: cosmetice și haine
Fie că este vorba de produse de înfrumusețare, modă sau mâncare: ceea ce devine viral pe TikTok este adesea epuizat în magazine. Cât de mult controlează platforma consumul și ce înseamnă asta pentru comerțul cu amănuntul?
Rețete, produse sau opinii – TikTok transformă adesea lucrurile de zi cu zi în virale. Ceea ce ajunge la milioane de utilizatori pe platformă are acum un impact tangibil asupra comerțului cu amănuntul. Un singur videoclip este suficient pentru a crește vânzările – sau pentru a goli rafturile.
Un exemplu al influenței rețelelor de socializare asupra consumului este piața cărților.
TikTok dictează ce cumpărăm? Tot ce e viral se epuizează rapid din magazine: cosmetice și haine
O scenă literară distinctă a apărut pe TikTok sub hashtagul #BookTok. Aceasta influențează ceea ce se citește, în special în rândul tinerilor - dar din ce în ce mai mult și în rândul persoanelor în vârstă.
Conform TikTok și firmei de cercetare de piață Media Control , peste 25 de milioane de cărți recomandate prin BookTok au fost vândute în Germania în 2024 - mai mult decât dublu față de numărul din anul precedent.
Per total, piața cărților a rămas stabilă anul trecut, generând vânzări de 9,9 miliarde de euro, în creștere cu 1,8% față de anul precedent.
Potrivit lui Ingo Kretzschmar, directorul librăriei Thalia, generația tânără – impulsionată de TikTok – joacă un rol semnificativ în acest sens. „Un singur canal reușește brusc să aducă o întreagă generație la experiența tactilă a cărților”, a declarat recent Kretzschmar pentru WirtschaftsWoche .
Retailerii reacționează la tendințele de pe rețelele sociale
Mulți comercianți cu amănuntul răspund acum în mod specific recomandărilor virale de produse. Rewe a declarat pentru tagesschau.de că monitorizează tendințele de pe rețelele sociale, precum cele de pe TikTok sau Instagram, și, în cazurile de cerere mare, verifică dacă produsele pot fi adăugate la gama sa de produse într-un timp scurt.
Un exemplu este așa-numita ciocolată Dubai, o ciocolată cu umplutură crocantă de fistic, care a fost extrem de apreciată o vreme și vândută la prețuri foarte mari.
Citește și: România, ţara în care se citește cel mai puțin în UE. Statul a închis 8.300 de biblioteci publice
Edeka a mai declarat, ca răspuns la o întrebare, că tendințele din rețelele sociale pot influența gama sa de produse. Cu toate acestea, cei aproximativ 3.200 de comercianți independenți locali decid în cele din urmă ce produse ajung în magazin.
Oamenii sunt atrași de mărturiile sincere
Un exemplu deosebit de vizibil este lanțul de farmacii dm: Încă de vara trecută, magazinele sale au afișaje etichetate „Social Media Favorites” sau „TikTok Hype Products”.
Acestea prezintă produse cosmetice care au atras atenția pe rețelele de socializare - cum ar fi un rimel de la Catrice, uleiul de corp de la Shirin David sau un creion de contur de la essence.
„Scopul este de a evidenția produsele care sunt recomandate în mod special frecvent sau au recenzii pozitive pe rețelele de socializare”, spune Alexander Strehlau, manager de produs la dm, într-un interviu acordat tagesschau.de .
Procesul de selecție este descentralizat. „Colegii noștri selectează la fața locului produsele care sunt populare pe rețelele de socializare - adesea lansări noi sau ediții limitate.”
„Pe TikTok, recomandările par deosebit de credibile deoarece sunt comunicate de oameni reali și nu de corporații”, a declarat pentru tagesschau.de Carsten Kortum, șeful programului de Administrarea Afacerilor și Comerț de la Universitatea Cooperativă de Stat din Heilbronn .
Acest lucru este confirmat și de Studiul IKW pentru Tineret: Aproximativ 49% dintre tinerele femei și 40% dintre tinerii bărbați se bazează acum pe recenziile TikTok pentru produsele cosmetice.
Citeşte şi: De ce nu se citește în România? 8.000 de biblioteci închise, 2.500.000 cărți distruse după Revoluție