Amenințare cu greva la CFR, unde trenurile „gonesc”, în medie, cu 40 km/oră. Se circulă ca în 1937

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 29.05.2023 - 15:36
Oficial, viteza comercială a trenurilor este de 72,9 km/h în România - Foto: Facebook/CFR Old Times - Imagine cu rol ilustrativ
Pe harta vitezelor medii ale trenurile din Europa, realizată pe baza datelor oficiale, România figurează cu o viteză medie comercială de 72,9 km/h - Foto: Reddit
În 1969 trenul „zbura” și cu 140 km/h pe București - Brașov - Foto: captură video
Automotorul Malaxa 1001, primul tren de viteză din România - Foto: Facebook/CFR- Istorie și cotidian

Oficial, viteza comercială a trenurilor este de 72,9 km/h în România. Real însă, din cauza infrastructurii precare, trenurile de marfă merg ca melcul, cu 16 km/h, iar cele de pasageri cu o medie de circa 40-50 km/h. Doar pe câteva tronsoane se poate rula și cu 160 km/h.

SHARE

Pe harta vitezelor medii ale trenurile din Europa, realizată pe baza datelor oficiale, România figurează cu o viteză medie comercială de 72,9 km/h. 

 Real însă, din cauza infrastructurii precare, trenurile de marfă merg ca melcul, cu 16 km/h, iar cele de pasageri cu o medie de circa 40-50 km/h.

Astfel, în Uniunea Europeană, doar Bulgaria și Croația ar sta mai prost, cu o viteze medii comerciale de 61,9 km/h și 71,9 km/h. În Ungaria, trenurile merg în medie cu 83,9 km/h și în Grecia, cu 93,5 km/h, de exemplu.

Cel mai repede merg trenurile în Spania - 199,4 km/h, în Franța, 195,9 km/h și în Italia – 169,9 km/h. Viteza medie comercială a trenurilor în Germania este de doar 141, 6 km/h.

Citește și: Grevă pentru salarii la CFR, care anunță pierderi de 1,4 miliarde. Șeful are „două bucăți Mercedes”

În România, viteza comercială a trenurilor de marfă este de 16 km/h

Din cauza infrastructurii precare, trenurile de marfă merg ca melcul în România. Iar dacă în 1937 primul tren de viteză din România făcea București – Constanța în 2 ore astăzi călătoria durează cam la fel. Nici o îmbunătățire.

Consiliul Concurenței arăta, într-un document de acum doi ani, în care recomandă CFR SA să permită operatorilor de transport feroviar să-și aleagă furnizorul de energie, că viteza medie a unui tren de marfă este 16 km/h.

„Gradul redus de automatizare şi numărul ridicat al restricţiilor de viteză se reflectă negativ asupra vitezei medii comerciale a trenurilor de marfă, care se situează în jurul valorii de 16 km/h”, se arata în documentul Consiliului Concurenței.

Citește și: Statul a încasat 1,5 miliarde de lei din rovinietă în anul în care a deschis 15 km de autostradă

”În prezent, tranzitul unui tren de marfă între Constanţa și Curtici durează între 7 și 12 zile, în funcție de greutatea cantității transportate”, mai preciza documentul. Iar realitatea nu prea s-a schimbat de atunci. 

În ceea ce privește trenurile de călători, viteza medie comercială reală în România este de 40-50 km/h, conform specialiștilor Asociației Pro Infrastrctură, deși acum 30-40 de ani trenurile puteau merge și cu viteze de 100-120 km/h pe multe tronsoane. 

Explicația? „Pentru că linia este proastă, macazurile sunt aiurea, linia nu mai este dreaptă, traversele de lemn și de beton sunt deteriorate. Șina propriu-zisă este cu fisuri, este prăfuită, și nu poți să mergi pe ea cu 100-120, că o să ai o surpriză: sare trenul de pe ea”, iar mecanicii de locomotivă sunt obligați să circule cu restricții de viteză, în unele cazuri și de 10-15 km/h, pe sute și chiar mii de porțiuni, în funcție de tronsoane și temperaturile exterioare, spun specialiștii Asociației Pro Infrastructură.

Primul tren de viteză din România făcea București – Constanța în 2 ore în 1937. Astăzi, la fel

Pe 11 iulie 1937, acum 86 de ani, automotorul Malaxa 1001, primul tren de viteză din România, pleca din Gara de Nord din București și ajungea la Constanța în puțin peste 2 ore, rulând cu o viteză maximă de 110 km/h.

Astăzi, cel mai rapid tren face același drum în 2h 02 min, dacă nu are, ca în foarte multe cazuri, întârziere. Poate atinge viteze de 160 km/h doar pe câteva sectoare.

Automotorul Malaxa 1001, cunoscut și sub denumirea de „Bălan”, avea două motoare diesel Ganz-Jendrassyk cu șase cilindri în linie, de câte 220 CP fiecare, și atingea o viteză maximă de 110 km/h.

Acum 50 de ani, trenul „zbura” și cu 140 km/h pe București - Brașov. Ajungea în 2h 13 min. În 2023, 2h 16 min

Atingerea unor viteze de 140 km/h pe calea ferată este încă un vis pe majoritatea rutelor din România, deși în 1969 trenul „zbura” și cu 140 km/h pe București - Brașov, conform imaginilor de arhivă.

„Locomotivele electrice fabricate în România fac posibile viteze feroviare de 140 km la oră. După minuțioase cercetări și experimentări, câteva trenuri rapide au fost trecute pe acest traseu la viteza maximă de 140 km la oră”, remarcau realizatorii filmării care menționau și timpul unei călătorii cu un tren „Rapid” de la București la Brașov: 2 ore și 13 minute.

Tronsonul de viteză era cel dintre București și Câmpina, unde și acum trenurile merg cu o viteză mai mare fiind primul modernizat de pe Coridorul IV Pan-European.

În prezent, InterCity-ul 538 este cel mai rapid tren pe această rută. Face 2 ore și 16 minute de la București la Brașov, conform mersului trenurilor. Celelalte trenuri Regio fac peste 2 ore și jumătate.

Urmărește-ne pe Google News

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te