Alegeri prezidențiale LIVE

Rezultatele votului în timp real
Călin Georgescu 22,95 %
Elena Lasconi 19,17 %
99,99 %
Marcel Ciolacu 19,15 %
George Simion 13,87 %
Click aici pentru rezultate complete

Situația autostrăzilor din Moldova pe care nu lucrează niciun utilaj. Prima inaugurare, după 2026

DE Petre Bădică | Actualizat: 18.11.2021 - 12:13
Situația autostrăzilor din Moldova pe care nu lucrează niciun utilaj. Prima inaugurare, după 2026 / ziaruldebacau
Situația autostrăzilor din Moldova pe care nu lucrează niciun utilaj. Prima inaugurare, după 2026 / ziaruldebacau

CNAIR a prezentat stadiul lucrărilor pentru cele șapte „bucăți” de autostradă ale Moldovei și Bucovinei. Pe niciuna dintre ele nu au intrat utilaje în vederea începerii lucrărilor.

SHARE

Analiza Companiei Naționale de Administrarte a Infrastructurii Rutiere o găsiți mai jos. Observațiile Newsweek România sunt consemnate pentru fiecare proiect.

Autostrada Buzău – Focșani

În cadrul Studiului de Fezabilitate au fost implementate toate observațiile CNAIR și urmează ca indicatorii tehnico-economici să fie supuși avizării în cadrul Consiliului Tehnico-Economic din cadrul companiei. Avizul de Gospodărire a Apelor se află în faza finală de obținere, iar procedura de dobândire a Acordului de Mediu este, de asemenea, aproape de final.

Asupra Proiectului Tehnic au fost de asemenea emise observații tehnice, care au fost integrate în cadrul documentației, iar varianta finală a Proiectului tehnic va fi înaintată către CNAIR după avizarea Studiului de Fezabilitate împreună cu documentația necesară demarării procedurii de achiziție publică pentru faza de execuție lucrări.

Situația autostrăzilor din Moldova pe care nu lucrează niciun utilaj. Prima inaugurare, după 2026

Autostrada Focșani – Bacău

Studiul de Fezabilitate, revizuit conform observațiilor Beneficiarului, a fost transmis de către Prestator, iar în prezent acesta se află în curs de analiză în cadrul departamentelor de specialitate din cadrul companiei, urmând ca până în data de 25.11.2021 să fie finalizată această analiză. În prezent, prestatorul elaborează Proiectul Tehnic.

De asemenea, se află în curs de obținere Avizul de Gospodărire a Apelor, iar procedura pentru Acordul de Mediu a intrat deja într-o fază avansată.

Autostrada Bacău – Pașcani 

În prezent, prestatorul implementează în cadrul Studiului de Fezabilitate observațiile tehnice emise de CNAIR, urmand sa retransmită varianta revizuită a Studiului de Fezabilitate.De asemenea, și Proiectul Tehnic este în curs de revizuire ca urmare a observațiilor emise de către CNAIR. Avizul de Gospodărire a Apelor se afla în faza finală de dobândire, iar procedura de obținere a Acordului de Mediu se apropie de final.

Observație Newsweek România: Întârzieri încă din faza elaborării documentelor

Cele trei secțiuni de mai sus au întârzieri dinainte de începerea lucrărilor sau a licitațiilor. Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Adrian Covăsnianu a susţinut, în februarie, că până la sfârşitul anului 2021 am putea vedea primele utilaje pe autostrada A7, Ploieşti – Bacău - Paşcani-Siret.

 „Referitor la A7, pentru tronsoanele Ploieşti-Buzău, Buzău-Focşani, Focşani-Bacău şi Bacău-Paşcani, avem săptămânal întâlniri în care verificăm stadiul, iar dacă avem probleme sau sincope stabilim ulterior un calendar şi îl reactualizăm. Anul acesta vom lansa licitaţia de execuţie pentru Ploieşti-Buzău. Spre finalul anului am putea vedea primele utilaje care execută primii kilometri din autostrada de la Ploieşti către Moldova. Spre 2024-2025 sunt şanse bune să avem autostrada gata până la Paşcani”, a spus Adrian Covăsnianu. Până în acest moment, utilajele nu au intrat pe teren așa cum a promis secretarul de stat.

Termenul de 2025 pentru finalizarea autostrăzii este nerealist. Poate, după 2026.

Citește și: Secretar de stat: la finalul anului 2021 ar putea începe lucrările la autostrada Ploiești-Siret

Autostrada Pașcani – Suceava

Au fost demarate procedurile de obținere a avizelor și acordurilor solicitate prin Certificatul de Urbanism și, în mod simultan, a fost demarată procedura de procurare a Acordului de Mediu.

Investigațiile geotehnice sunt în derulare, ele fiind demarate din luna septembrie 2021. Până în prezent au fost realizați aproximativ 1.000 ml din totalul de 9.256 ml propusi;

Prestatorul nu reusește să mobilizeze în teren numărul de utilaje asumate în cadrul ofertei depuse, ritmul fiind nesatisfăcător. Au fost instituite mecanismele contractuale, iar în prezent, prestatorul acumulează penalități de întârziere în cuantum de 0.001 % din valoarea de contract / zi de întârziere. CNAIR a mobilizat o echipa în teren pentru verificarea activității de realizare a investigațiilor geotehnice.

Observație Newsweek România: Autostrada va avea 70 de kilometri. Abia în vara acestui an și după dispute îndelugate și în urma definitivării documentației Analiza Multicriterială de Traseu Etapa 2 și a Studiului de trafic preliminar s-a luat decizia ca obiectivul de investiție Pașcani – Suceava să aibă profil de autostradă. În același și timp sectorul de drum Suceava – Siret va avea tot profil de autostradă, însă între DN 2H și punctul de trecere al frontierei, respectiv din zona localității Românești la Dornești, va fi profil de drum expres. Acesta va avea aproximativ 45 de kilometri.

Dacă licitația va avea loc în 2022, după contestații lucrările ar putea demara cel mai devreme în 2023. Cu lucrări care ar dura 3 ani, prima inaugurare ar putea fi tot în 2026. Toate tronsoanele de mai sus fac parte din Autostrada Moldovei. Valoarea lucrărilor de execuție pentru Autostrada Moldovei este estimată la 2,5 miliarde de euro.

Citește și: Din Sibiu ajungi mai repede la Budapesta decât la Suceava. 170 km în plus până în capitala Ungariei

Autostrada Târgu Neamț – Iași – Ungheni

Prestatorul a înaintat Analiza Multicriterială privind alegerea variantei optime de traseu Etapa 1, ce are ca scop stabilirea traseului optim.

Au fost organizate discuții cu reprezentanții autorităților publice locale în vederea definitivării traseului. S-a solicitat modificarea traseului pe sectorul cuprins între Lețcani și Golăiești astfel încât impactul asupra zonelor locuite să fie minim. Până în prezent au fost primite puncte de vedere cu privire la traseul autostrăzii pe sectorul Lețcani – Golăiești doar de la câteva UAT-uri. Prestatorul efectuează analize tehnice în vederea modificării traseului autostrăzii pe acest sector.

Pe sectorul cuprins între Târgu Neamț (Moțca) și Târgu Frumos, în lungime de 30 de km, au fost demarate în data de 12.10.2021 investigațiile geotehnice. Până în prezent au fost realizați 1.539 ml din totalul de 6.242 ml propuși, iar Prestatorul are mobilizate în teren 7 utilaje de forare.

Săptămâna viitoare, la invitația Consiliului Județean Iași, o echipa a CNAIR se va deplasa la Iași, împreună cu Prestatorul, pentru o nouă serie de discuții cu autoritățile publice locale (Primăria Municipiului Iași, Consiliul Județean Iași etc.).

Observație Newsweek România: Autostrada Târgu Mureș-Iași (A8) este denumită și Autostrada Unirii sau Autostrada Est-Vest. Va fi construită pe traseul Ungheni - Iași - Târgu Frumos - Pașcani - Târgu Neamț - Poiana Largului - Ditrău - Târgu Mureș

Proiectul nu va putea fi scos la licitație mai devreme de anul 2023. Birocrația și contestațiile de la licitații vor impinge finalizarea proiectului după 2027.

Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț, după 2030

Studiul de Fezabilitate revizia 3 a fost înaintat Beneficiarului în data de 25.10.2021 (secțiunea I și III). Asupra documentației au fost emise observații de către Beneficiar în data de 04.11.2021.

În prezent, Prestatorul, integrează în cadrul documentației observațiile emise, iar termenul de predare a Studiului de Fezabilitate asumat de către acesta pentru întreg sectorul de autostradă, este data de 07.12.2021.

Observație Newsweek România: Studiul de fezabilitate ar fi trebui terminat în acesta an, iar apoi trebuie realizat caietul de sarcini în vederea licitației. „Tehnic e fezabil finalizarea până în 2030, dar e cel mai greu proiect de infrastructură al României - de două ori mai greu decât Sibiu - Pitești. Aici eu am mai susținut că poate ar trebui să vedem, pe zonele foarte grele, cum putem găsi niște soluții care să fie mai ușor implementabile, mai rapid de construit, mai în buget, mai ieftine, dar care să ne ducă la același rezultat. Adică un drum neîntrerupt, care nu trece prin localități, un drum care conectează rapid Moldova de Transilvania”, a zis fostul ministru Cătălin Drulă.

Autostrada Brașov – Bacău

În prezent se află în derulare etapa finală de realizare a Analizei multicriterială de traseu (AMC2), în urma căreia va fi stabilită varianta de traseu optimă. Prestatorul implementează la acest moment în cadrul documentației AMC 2, observațiile emise de către CNAIR și de către consultantul Jaspers.

Dupa retransmiterea documentației revizuite, aceasta va fi analizată și avizată în cadrul CTE CNAIR, urmând ca ulterior să poată fi demarate activitățile de teren pe varianta de traseu avizată.

Observație Newsweek România: „Data estimată pentru lansarea procedurii de achiziție publică pentru execuție lucrări este trimestrul II 2023”, se arată într-un răspuns al ministrului Transporturilor Cătălin Drulă. Sunt slabe șanse ca autostrada să fie terminate mai devreme de 2028.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te