Lovitură din Orient, care îngenunchează economia Europei. La ce preț pot ajunge motorina și benzina?

DE Florin Budescu | Actualizat: 14.10.2024 - 08:00
Lovitură din Orient, care îngenunchează economia Europei. La ce preț pot ajunge motorina și benzina? - Foto: Profimedia Images
Lovitură din Orient, care îngenunchează economia Europei. La ce preț pot ajunge motorina și benzina? - Foto: Profimedia Images
Lovitură din Orient, care îngenunchează economia Europei. La ce preț pot ajunge motorina și benzina? - Foto: Profimedia Images
Lovitură din Orient, care îngenunchează economia Europei. La ce preț pot ajunge motorina și benzina? - Foto: Profimedia Images

Lovitură din Orient, care îngenunchează economia Europei. La ce preț pot ajunge motorina și benzina? Întrebarea pe care şi-o pun acum mulţi experţi este: Ar putea războiul din Golf să împingă petrolul la 100 de dolari?

SHARE

Lovitură din Orient, care îngenunchează economia Europei. La ce preț pot ajunge motorina și benzina? Întrebarea pe care şi-o pun acum mulţi experţi este: Ar putea războiul din Golf să împingă petrolul la 100 de dolari pe baril?

Iar când spunem "războiul din Golf" nu ne referim numai la invazia Israelului în Gaza, atacul cu rachete de acum, asupra Libanului, şi schimburile beligerante sporadice dintre Tel Aviv şi Teheran. Lucrurile sunt mai complexe.

Lovitură din Orient, care îngenunchează economia Europei. La ce preț pot ajunge motorina și benzina?

Implicaţiile sunt globale şi pot duce la o mulţime de efecte foarte negative, inclusiv în ceea ce priveşte preţurile benzinei şi motorinei.

Rachetele zboară acum deasupra unei regiuni a lumii care furnizează o treime din țițeiul mondial, conform The Economist. Iar trendul se va păstra. În Mediterana de Est, Perimetrul Leviathan este imens.

Exxon Mobil a plecat de la Neptun Deep pentru a se înţepa în Leviathan, pe gaz, dar la sud de acest perimetru, aflat acum în stadiul de explorare, Egiptul a descoperit alte pungi imense gazeifere şi petroliere.

Citeşte şi: România, cu gaze neextrase din Marea Neagră, importă peste 1.000 de tone din străinătate

Lucrurile sunt complicate. Benzina a scăzut la Bursă, pe futures, cu 0,58%, dar, faţă de acum o lună, sunt cu 10% mai mari, conform cotaţiilor de astăzi, spune Trading Economics.

Oricum, Arabia Saudită are un exces de capacitate de 2 milioane de barili pe zi, iar Riadhul va duce preţul în jos. Dacă Teheranul are probleme cu producţia, din cauza unor eventuale rachete israeliene bine ţintite, Riadhul are capacitatea să acopere cererea lipsă de pe piaţa globală.

Este puţin probabil ca preţul să urce peste 85 de dolari pe baril, dar o asemenea perspectivă sumbră ar fi favorizată de diferiţi factori.

Citeşte şi: A fost descoperit un zăcământ off-shore „gigant” de petrol. Ascunde 3.200.000.000 de barili

Unul ar fi, aşa cum am spus deja, un război în toată regula între Israel şi Iran, cu atacarea exploataţiilor petroliere iraniene.

Mai apoi, există factorul Rusia. Moscova are tot interesul ca preţul ţiţeiului să fie sus, pentru că îi cresc profiturile şi îşi finanţează mai bine efortul de război din Ucraina.

Aşadar, Rusia are interesul, din acest punct de vedere, ca Israelul să scoată din producţie exploataţiile petroliere ale Iranului, al şaptelea producător de ţiţei al lumii, iar acestea ar fi cel mai rău scenariu.

Citeşte şi: Război în Antarctica pentru 500 miliarde barili de petrol. Putin vrea să pună mâna pe „aurul negru”

Dar când a fost data trecută preţul barilului de petrol 100 $? Ţițeiul a atins un maxim istoric de 147,27 dolari pentru un baril, în iulie 2008, iar în mai acelaşi an 185,29 dolari şi la 201,86 $, în iunie 2008.

În România, la acel moment, în plină criză a subprimelor, care producea reverberaţii negative pe tot mapamondul, încă era linişte şi erau politicieni care susţineau că economia duduie. Dar merită spus că noi veneam cu un preţ foarte scăzut, o chestiune caracteristică statelor mai sărace.

Primele scumpiri de combustibil din anul 2008, de 5 bani pe litru, s-au înregistrat pe 13 februarie, când benzina costa 3.99 lei, iar motorina 3.77 lei pe litru, conform Money.ro.

Scumpirile erau la preţuri foarte mici

Preţurile au crescut până în iunie, când a intervenit prima ieftinire, cu 8 bani pe litrul de benzină. După patru luni de ieftiniri, preţul litrului de benzină a ajuns, la mijlocul lunii septembrie, înapoi de unde plecase: la 3.99. Până la sfârşitul anului, carburanţii se scumpiseră cu 15%. Dar erau cu 3 lei sub ce este acum. 

Apoi, din anul 2008 încoace, la nivel global, prețurile au scăzut treptat, apoi au crescut din nou, lent, deși nu în măsura creşterii din timpul crizei din anii 2005–2007, depășind 100 de dolari, în anul 2011 și în cea mai mare parte a anului 2012.

De la sfârșitul anului 2013, prețul petrolului a scăzut sub pragul de 100 de dolari, apoi sub pragul de 50 de dolari. un an mai târziu. 75,71 dolari pe baril este preţul actual, pentru ţiţeiul WTI (West Texas Intermediate), conform Macrotrends.

Suntem decalaţi

E mai sus, a început să crească, după izbucnirea conflictului Israel - Iran, dar deocamdată este numai o manifestare a nervozităţii pieţei, nu a unei penurii de producţie, cum s-ar putea întâmpla în viitor.

Lovitură din Orient, care îngenunchează economia Europei. La ce preț pot ajunge motorina și benzina? - Foto: Profimedia Images

În România însă tendinţa este inversă. După apariţia accizei majorate la carburanţi, luna iulie a început prost, cun un preţ de 7.67 lei pe litru, la motorină, respectiv 7,54 lei pe litru, la benzină, pe 12 iulie.

Apoi, benzinarii au absorbit treptat în celelalte costuri şocul accizei majorate şi preţul a început să scadă. Minimul, de 6,9 (la benzină), respectiv 6,98 lei pe litru, la motorină, între 25 septembrie şi 1 octombrie. Acum a mai crescut puţin.

7,1 era motorina şi 7,03 benzina, pe 10 octombrie. Aşa cum se observă uşor, suntem decalaţi. Aprecierile care au început pe piaţa globală, la ţiţei, încă nu se văd la noi.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te