Licitația celui mai scump contract de autostradă, secțiunea de 41 km a Autostrăzii Transilvania care include cel mai lung tunel de autostradă din România, în valoare de 6,8 miliarde lei, a fost constestată pentru a treia oară.
Citește și: VIDEO Au repornit lucrările pe lotul din Autostrada Transilvania început de Bechtel acum 20 ani
Cel mai lung tunel de autostradă mai așteaptă. Licitația de 6.800.000.000 lei, contestată
Pe 1 noiembrie 2024, asocierea turcească Makyol – Ozaltin a fost desemnată câștigătoarea contractului pentru ultima bucată necontractată de pe Autostrada Transilvania, segmentul Poarta Sălajului - Zalău și Zalău – Nușfalău, cu o lungime de 41 km și care include tunelul de la Meseș, cel mai lung tunel de autostradă din România - 2,9 km.
Dar, proiectul cu o durată estimată la 78 de luni (6,5 ani) nu poate să înceapă.
La doar câteva zile distanță, italienii de la WeBuild au contestat licitația, spre sfârșitul lui noiembrie 2024 a apărut o contestație și din partea turcilor de la Mapa, iar acum, la început de februarie 2025, WeBuild a mai depus o contestație la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC).
Citește și: FOTO Infiltrații de apă și gropi, pe cioturi de pe Autostrada Transilvania inaugurate de câteva luni
Tunelul Meseș, cu o lungime de 2,89 km, este cel mai lung tunel de autostradă din România. Acesta este format din două galerii unidirecționale care împreună totalizează 5,78 km. Contractul prevede inclusiv construcția a 65 de viaducte, poduri și pasaje, în lungime totală de aproximativ 13 km, pe cele două secțiuni, Poarta Sălajului – Zalău și Zalău – Nușfalău, ale autostrăzii A3 rămase încă fără contract.
Cum stau lucrurile pe Autostrada Transilvania - A3 (București - Borș)
Primul tronson al A3, București - Ploiești (65,2km), este deschis integral circulatiei.
Pe urmatorul tronson, Ploiești - Brașov, este deschis circulatiei doar ciotul Râșnov - Cristian (6,3 km).
Tronsonul Brașov - Târgu Mures a fost eliminat din planurile Guvernului, acesta fiind înlocuit cu traseul Sebeș - Turda de pe autostrada A10.
Urmatorul tronson, Targu Mures - Gilau (103,5km), este deschis integral circulatiei.
Citește și: RUȘINOS Ungaria a adus autostrada la granița cu România. Noi începem lucrările cu 20 ani întârziere
Pe ultimul tronson al A3, Gilău - Borș, situația este următoarea:
- Gilău - Nadaselu (9,5km) deschis; Nadaselu - Mihaiesti (16,8 km) în lucru, termen deschidere în 2025
- doua viaducte incluse în acest traseu vor fi executate printr-un proiect separat pentru care s-a desemnat un constructor în martie 2024, dar contractul nu a fost semnat încă
- Mihăiești - Zimbor (13,3 km), în lucru, termen deschidere 2025
- Zimbor - Poarta Sălajului (13,3 km), în lucru (licitația pentru nodul Românași, care asigură descărcarea traficului de pe lotul Zimbor - Poarta Salajului, abia s-a încheiat în septembrie 2024)
- Poarta Sălajului - Zalau (15,1 km) și Zalau - Nusfalau (25,8km), licitație în derulare
- Nușfalău - Suplacu de Barcău (13,6 km), deschisa în septembrie 2023
- Suplacu de Barcău - Chiribiș (26,4 km), ordin de începere în 20 ianuarie 2025
- Chiribiș - Biharia (28,9 km), contract semnat, termen deschidere în 2026
- Biharia - Borș (5,4 km), deschis