După 22 de ani de promisiuni, pe Autostrada „Valea Prahovei” nici la studii geo nu se mai lucrează

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 04.06.2025 - 12:52
După 22 de ani de promisiuni, pe Autostrada „Valea Prahovei” nici la studii geo nu se mai lucrează -  Foto: digifm.ro (Imagine cu rol ilustrativ)
După 22 de ani de promisiuni, pe Autostrada „Valea Prahovei” nici la studii geo nu se mai lucrează - Foto: digifm.ro (Imagine cu rol ilustrativ)

După 22 de ani de promisiuni, pe Autostrada „Valea Prahovei” nici la studii geo nu se mai lucrează. Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR), care a preluat construcția de autostrăzi de la CNAIR acum 15 luni, a suspendat studiul de fezabilitate în martie, până pe 21 iunie.

SHARE

La Autostrada Ploiești–Brașov se lucrează, teoretic, din 2003, când fostul premier PSD Adrian Năstase a semnat un contract cu Bechtel. Dar, nu s-a făcut nimic.

Nici măcar hârtiile, studiul de fezabilitate și proiectul tehnic, nu sunt gata, până în ziua de astăzi, în ciuda promisiunilor. 

Dacă pe 11 august 2024 ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, spunea că speră să meargă pe ea până face 57 de ani, adică în 2030, pe 11 noiembrie 2024 el a declarat că „E o autostradă care costă foarte mult, costă în jur de vreo 4 miliarde. Am încercat, am ajuns mai jos un pic, fiindcă pe 160 de kilometri de autostradă să plăteşti vreo 4 miliarde de euro e un pic cam mult.

Eu sper să se termine studiul de fezabilitate la această autostradă în 2025 şi să se intre în zona de execuţie, în licitaţie, bineînţeles, proiectare şi execuţie în anul viitor.

Citește și: Cele mai ciudate trasee pe care le-ar putea avea autostrada între Bucureşti şi Braşov

Nu pot să vă spun, dinainte, cu ce oferte vor veni cei care vor să construiască. V-aş minţi dacă v-aş spune aşa ceva”.

Contractul pentru documentația tehnică (studiu de fezabilitate - SF - și proiect tehnic - PT) pentru Autostrada Ploiești - Brașov a fost semnat în februarie 2021, pentru o ofertă de 47 milioane lei și o durată de 42 de luni, din care primele 30 de luni (doi ani și jumătate) studiul de fezabilitate, ultimul termen de predare fiind septembrie 2024, care, apoi, s-a transformat în ianuarie 2025.

Ianuarie 2025 s-a încheiat și el demult, iar, din martie 2025, CNIR a suspendat studiul de fezabilitate pentru 3 luni.  

După 22 de ani de promisiuni, pe Autostrada „Valea Prahovei” nici la studii geo nu se mai lucrează

„Autoritatea Contractantă, în temeiul articolului 28, suspendă contractul de servicii pentru o perioadă de 3 luni de zile, începând cu data de 21 martie 2025”, se specifică în fișa proiectului „Autostrada București – Brașov, tronson Ploiești – Brașov”, publicată pe site-ul CNIR.

Citește și: VIDEO Eșec pe Centura Comarnic. 236.000.000 lei ca turiștii să stea în coloană pe Valea Prahovei

„De la data semnării de către ultima parte (CNAIR S.A) a actelor adiționale de subrogare, Prestatorul a transmis temele de proiectare pentru investigațiile geotehnice aferente sectoarelor 3 – 8 (km 26+500 – km 101+500), pentru un total de 127.000 m de foraj.

Ca urmare a analizei temelor de proiectare transmise, având în vedere faptul că în cadrul contractului au fost estimați 33.000 m, la nivelul CNIR S.A. s-au analizat temele de proiectare, iar acestea au fost înaintate către Prestator.

În prezent, Prestatorul urmează să formuleze un răspuns la analiza efectuată de către CNIR S.A. asupra temelor de proiectare.

În concluzie, la data prezentei având în vedere faptul ca temele de proiectare pentru investigații geotehnice nu sunt aprobate, nu sunt demarate activitățile in teren pentru efectuare de investigații geotehnice.

Referitor la angajamentul Prestatorului (Consitrans SRL), vă transmitem că acesta a invocat art. 1556 din Codul Civil, Excepția de neexecutare de către Beneficiar a obligațiilor asumate prin Contractul de servicii până la aprobarea temelor de proiectare pentru investigații geotehnice.

Practic, contractul pentru realizarea Studiului de Fezabilitate a fost suspendat până la data de 21.06.2025”, a explicat CNIR, pentru economica.net.

Citește și: București, singura capitală UE izolată rutier de Europa. Nu este legată de nicio autostradă

Ministerul Transporturilor: Autostrada Ploiești - Brașov, gata în 2031, în cel mai optimist scenariu. CNIR estimează 2033

Studiul de fezabilitate pentru Autostrada București–Brașov va fi finalizat în 2026, iar construcția ar putea fi gata în 2031, în cel mai optimist scenariu, a declarat, la sfârșitul lunii aprilie 2025, Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.

„Anul viitor, cu siguranță, vom finaliza studiul de fezabilitate. Este o autostradă care a avut un parcurs extrem de sinuos în ultimii 20 de ani.

Avem un contract care include și proiectarea, adică realizarea proiectului tehnic. După finalizarea studiului de fezabilitate, vom lua o decizie privind strategia de contractare: fie continuăm cu proiectarea, fie demarăm direct procedura de achiziție pentru proiectare și execuție.

Experiența ultimilor cinci ani ne-a arătat că am avut avantaje și atunci când am licitat doar execuția, cum s-a întâmplat la Autostrada Moldovei – A7, și când am licitat proiectare și execuție, ca la Autostrada Sibiu–Pitești, ceea ce ne oferă o flexibilitate tehnică mult mai mare în etapa de proiectare”, a explicat Ionel Scrioșteanu.

Întrebat când ar putea fi gata Autostrada București – Brașov în cel mai bun și în cel mai rău scenariu, oficialul Ministerului Transporturilor a indicat anul 2031 ca termen optimist și a adăugat că, într-un scenariu pesimist, finalizarea ar putea întârzia cu unul sau doi ani.

În noiembrie 2024, însă, Gabriel Budescu, directorul Companiei Naționale de Investiții Rutiere – CNIR, companie de stat care a preluat toate proiectele de dezvoltare a infrastructurii rutiere din România, a explicat că, în ceea ce privește autostrada Valea Prahovei, „întârzierile nu mai pot fi recuperate. Realist vorbind. Important e ce ne propunem de aici încolo să fie realist. Adică dacă spunem că terminăm forajele în nouă luni, atunci să fie nouă luni”. 

Iar întrebat de HotNews.ro dacă vreun tronson al autostrăzii de pe Valea Prahovei are șanse să fie deschis până în 2030, Gabriel Budescu a răspus că, „la ora actuală cred că e cam din scurt, având în vedere că 2030 ne propunem pentru zona montană din A8, unde avem deja SF-ul și ne pregătim să lansăm proiectare și execuție și acolo avem până la 40 de luni perioadă de execuție și undeva la 10-14 luni proiectare. Deci aici ar fi similar”. 

Budescu a estimat că 2033 „e un termen realist” pentru Autostrada Ploiești–Brașov.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te