Să fii șofer de TIR nu este o meserie foarte ușoară. În primul rând, este o mare diferenţă între a conduce un autotren de 20 sau de 40 de tone şi un autoturism de 1,2 t.
În al doilea rând, există răspunderea mărfii pe care o transporţi. Dacă faci un accident - presupunând că scapi cu viaţă din el, ai răspunderea produselor pe care le transporţi.
Mai apoi, nu este uşor să vieţuieşti în capul tractor al unui TIR, oricât de mult s-au transformat acestea în nişte mici garsoniere compacte, cu tot ce ai nevoie pentru confort.
Ce salariu are un șofer de camion, în România? Cât se câștigă în Ungaria și Bulgaria
Tiriștii care fac curse lungi stau departe de familii zile în şir, ori, pentru transportul internaţional de mărfuri, săptămâni sau luni întregi.
Iar asta pentru mult prea puţini bani faţă de cât de mare este răspunderea pe care o ai. În funcţie de cum te lasă să o faci legislaţia europeană, ai tot felul de restricţii.
Citeşte şi: Ce salarii au românii din Germania? Domeniile în care lucrează. Cine câștigă mai mult?
Dormi în cabina camionului, în parcări - unde operează hoţii de marfă, mergi în benzinării, să faci duș, stai cu stres atunci când transporţi marfă de valoare, pentru că riscul să fii jefuit este destul de ridicat, în unele zone.
Culmea, zone unde uneori operează bande specializate de români. Să analizăm puţin, comparativ, salariile din branşă, din trei state: Bulgaria, România şi Ungaria.
Bulgaria. Între 750 şi 2.000 de euro
În Bulgaria, conform atozserwisplus.com un şofer poate câştiga între 750 şi 2.000 de euro, în funcţie de tipul de job pe care îl are, astfel (Bulgaria e pe consiliu monetar din 1998, iar paritatea leva - euro este fixă 1 leva = 0,51 euro):
livrare locală: 1.500 – 2.000 de leva (750 – 1.000 de euro), program obişnuit, acasă zilnic;
Citeşte şi: Criză? Salarii de lux, la CE Oltenia: director - 30.000 lei, lider sindicat - 10.500 lei
Criză? Salarii de lux, la CE Oltenia: director - 30.000 lei, lider sindicat - 10.500 lei
cursă lungă: 2.500 – 3.500 de leva (1.250 – 1.750 de euro), salariu mai mare, oportunităţi de călătorie. Aceste oportunităţi de călătorie nu sunt o mare afacere, pentru că, atunci când ajungi la destinaţie, cazi jos de oboseală;
Şofer de camion uitându-se sun cutia motoare a capului-tractor - Foto: Pexels/cottonbro studio
marfă specializată: 3.000 – 4.000 de leva (1.500 – 2.000 de euro), tarife premium, sunt necesare certificări suplimentare. Dacă această marfă specializată este de exemplu inflamabilă lucrurile se complică mult şi viaţa ta este în pericol. Deci, ca să câştigi 2.000 de euro, faci pentru ai lucruri destul de riscante.
România. 1.200 - 1.600 de euro
Se observă că salariul este mai mare decât în Bulgaria. Asta pentru că la noi există o permanentă cursă de urmărire între creşterile de salarii şi creşterile de taxe şi impozite.
Un şofer de camion, care are pe carnetul de conducere categoria E, câştigă lunar între 6.000 şi 8.000 de lei (1.200 – 1.600 de euro) pe lună. Sursele diferită mult. Antena 3 spune că un şofer de TIR din Transporturi, din Roman, câştigă în medie, pe curse interne, 3.800 de lei.
Citeşte şi: Cât câștigă un șofer de TIR în România, Germania, Spania sau Italia. Este tot mai căutat acest job
O companie din industria Transporturilor, care angajează șoferi în apropiere de București, în Ciorogârla, oferă un salariu net lunar cuprins între 6.000 și 8.000 de lei.
TIR Magazin are alte cifre. Website-ul de specialitate citează Salario, portal realizat de eJobs, care spune că salariul ajunge la 5.000 de lei net. Cumva, această cifră e consonantă cu ce am dat până acum, din alte surse.
Ungaria. Salariul mediu de 2.031 de euro
Glassdoor.com prezintă salariul total estimat pentru un șofer de camion, lunar: 812.500 de forinţi (adică 2.031 de euro, pentru că 1 HUF = 0.0025 Euro) pe lună, în zona Ungariei, cu un salariu mediu de 700.000 HUF pe lună (1.750 de euro).
Şofer de camion în pauză, la volan - Foto: Pexels/Kutlay Uyar
Aceste numere reprezintă mediana venitului unui şofer maghiar, care este reprezentată de punctul de mijloc al intervalelor din modelul de estimare a salariului total, calculat de Glassdoor, și se bazează pe salariile colectate de la utilizatorii website-ului.
După cum se observă, cel mai bine stă Ungaria. Dar lucrurile sunt mai complicate. Bulgaria, aflată pe consiliu monetar din 1998, a rămas cu utilităţile foarte ieftine, deci forţa de cumpărare a bulgarului este mai mare decât pare. Aşa cum vom vedea însă, nu chiar atât de mare.
Avem putere de cumpărare peste Ungaria şi Bulgaria
Preţurile de consum sunt cuvântul-cheie şi, în funcţie de acestea, puterea de cumpărare din fiecare stat. Cele mai scăzute preţuri de consum din UE sunt în Bulgaria (cu 41% mai mic decât media UE), apoi în România (cu 39%).
În Ungaria, sunt cu 26% sub media UE. Asta înseamnă că preţurile sunt mai mari, în ordine crescătoare, în: Bulgaria, apoi România, apoi Ungaria. Acum, legătura dintre preţurile de consum şi veniturile bulgarilor, românilor şi maghiarilor este dată paritatea puterii de cumpărare.
Indicii de volum ai Produsului Intern Brut pe locuitor, calculați pe baza parității puterii de cumpărare, arată, conform Institutului Naţional de Statistică, faptul că România stă însă mai bine decât Ungaria, nemaivorbind despre Bulgaria, cu un indice de 78.
Sub noi sunt state considerate mult peste noi, în general, dincolo de Bulgaria (64) şi Ungaria (77): Polonia (77), Croaţia (76), Slovacia (74), Letonia (70) şi Grecia (69).