Deschiderea autostrăzii dintre Lugoj și Deva s-a împiedicat de faptul că, deși era sigura soluție viabilă, pe lotul 2 nu au fost construite tuneluri pentru tranzitul urșilor.
Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a spus că lotul 2 al autostrăzii, în lungime de 28 de kilometri, a fost licitat de constructor la o valoare de 130 de milioane de euro, după care a apărut problema urşilor.
„Urşii circulă pe 9 kilometri din cei 28. Şi atunci ne-am trezit cu ridicarea costurilor la aproximativ încă 250 de milioane de euro. Mai concret, acolo va trebui să finalizăm documentaţia şi să scoatem la licitaţie acel obiectiv strict pe componenta celor 9 kilometri, unde sunt acele tuneluri”, a menţionat Bode.
Pentru lotul 2 lucrările au început în niembrie 2013 potrivit CNAIR.
Ar fi trebuit să dureze doi ani și jumătate, iar bucata de autostrada să fie funcțională în primăvara anului 2016.
Pentru că nu au luat decizia de a apela la construcția tunelurilor, nici acum porțiunea de 28 de kiloemtri nu este finalizată. Întârzierile sunt de patru ani, iar costul initial era de 500 milioane lei fără TVA, doar această porțiune. Fără TVA.
Vom da banii înapoi?
În plus, Asociația Pro Infrastructura a mi identificat o problemă.
„În sfârșit, după 6 ani de tergiversări, bâlbe, minciuni și fugă de responsabilitate, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere decide să facă fix ceea ce am cerut noi și specialiștii în tot acest timp: construirea celebrelor tuneluri "pentru urși" de pe Autostrada A1 Lugoj-Deva impuse de acordul de mediu revizuit.
Pe 14 aprilie, la întâlnirea solicitată de CNAIR cu experții de mediu de la WWF România, Asociația Zarand și compania EPC și cu noi, Directorul General CNAIR Mariana Ioniță a confirmat că tunelurile forate sunt singura soluție fezabilă pe traseul Margina-Holdea.
Salutăm decizia pe care o așteptam de prea mult timp și pentru care am luptat cu toate forțele, așa cum bine știți mulți dintre voi.
Din păcate, ea vine foarte, foarte târziu, iar acum România riscă să piardă toți banii europeni folosiți pe toată Autostrada Lugoj-Deva deoarece traficul trebuie deschis până la finalul lui 2023 ca oficialii Comisiei Europene să considere proiectul Lugoj-Deva funcțional! În caz contrar, ne pot cere sute de milioane de euro înapoi!
Mai întâi, este nevoie să completeze licitația lansată în iulie 2019 cu forajele suplimentare din contractul semnat recent și să răspundă profesionist la clarificările cerute de ofertanți. Apoi, este nevoie să ceară expres constructorilor să execute autostrada în sistem semi-profil ca să ne mărim șansele ca în 2023 să fie gata măcar un sens de circulație.
În plus, trebuie începute negocieri la Bruxelles pentru a găsi soluții birocratice de a asigura atât decontarea tunelurilor din fonduri nerambursabile, dar mai ales evitarea corecțiilor financiare mamut!”, spune Asociația.