Aeroportul de 140 milioane € din Brașov vinde doar 250 de bilete pe zi. De ce zboară avioanele goale

DE Răzvan Nicolae | Actualizat: 09.05.2024 - 13:12
Aeroportul de 140 milioane € din Brașov vinde doar 250 de bilete pe zi. De ce zboară avioanele goale - Foto: Facebook

Pasagerii nu prea se înghesuie pe aeroportul de 140 milioane € din Brașov. Al doilea operator aerian care va zbura de sub Tâmpa de la 1 iunie s-a lăudat că a vândut peste 250 de bilete pe zi, deși are o capacitate de aproape 6.400 de locuri dus-întors pe săptămână.

SHARE

În prezent, pe aeroportul din Brașov operează regulat o singură companie, WizzAir, cu cinci zboruri dus-întors pe săptămână, pe ruta Londra-Dortmund.

De la 1 iunie, însă, de sub Tâmpa va zbura și Fly Lili, către Munchen și Stuttgart. Și, de asemenea, Fly Lili va opera și zboruri charter către destinații populare de vacanță din Grecia și Turcia în timpul sezonului de vară.

Citește și: România a ridicat un aeroport internațional în 50 de ani. Ce au făcut statele vecine în acest timp

Aeroportul de 140 milioane € din Brașov vinde doar 250 de bilete pe zi. De ce zboară avioanele goale

Cum 1 iunie 2024 se apropie, Fly Lili a pus recent în vânzare bilete pe noile sale rute și s-a lăudat că a vândut 550 de bilete în 48 de ore.

Capacitatea de transport pe rutele Fly Lili spre și dinspre Brașov este, însă, de aproape 6.400 de locuri dus-întors pe săptămână.

„Vanzarea a 550 de bilete de avion în circa 48 de ore, pentru călătorii în cea mai aglomerată perioadă din an pentru aviație, nu prea reprezintă deloc un "succes".

Punând datele într-o altă perspectivă, 550 de bilete, considerând că toate sunt dus-întors, înseamnă mai puțin de patru zboruri dus-întors pline - operate cu Airbus A319 cu 168 de locuri.

Însă acele 550 de bilete pot fi rezervate, și probabil sunt, pe zboruri de pe opt rute din câteva zeci de zile diferite...”, comentează specialiștii BoardingPass, pe Facebook.

Citește și: Dan Air se plânge că a suferit pierderi de 2,6 mil. € din cauza programului Aeroportului Brașov

TOP 10 aeroporturi din România în 2023. Brașovul nu figurează

În România, există 17 aeroporturi mari. Și aproape 25 de milioane de pasageri au fost înregistrați pe aeroporturile din România pe parcursul anului 2023, cu 17% mai mulți decât în anul 2022.

Cel mai aglomerat aeroport din România a fost anul trecut București Otopeni, care a înregistrat 14,6 milioane de pasageri, urmat, la mare distanță, de Cluj (3,24 milioane) și Iași (2,33 milioane), potrivit datelor Asociației Aeroporturilor din România.

Top 5 e completat de aeroporturile din Timișoara și Suceava, iar Top 10, de aeroporturile din Craiova, Sibiu, Târgu Mureș, Bacău și Oradea. 

Deschis anul trecut, aeroportul din Brașov e pe locul 13 din 17, cu aproximativ 79.000 de pasageri, mai puțin decât în Maramureș, dar peste Băneasa, Satu Mare, Arad și Tulcea, unde au fost înregistrați doar 300 de pasageri în 2023. 

Aeroportul Internațional Brașov, primul făcut în ultimii 50 de ani în România

Aeroportul Internațional Brașov, primul făcut în ultimii 50 de ani în România, a fost inaugurat pe 15 iunie 2023. 

Noua aerogară este în top trei cele mai moderne aeroporturi din România, fiind dotată cu tehnologii de securitate de ultimă generaţie. De exemplu, echipamentele de scanare a bagajelor sunt dotate cu algoritmi de detecţie a explozibililor lichizi, ceea ce înseamnă că pasagerii nu vor mai fi obligaţi să scoată laptop-urile şi lichidele din bagajele de mână.

În premieră în România și în Europa de Est, turnul de control al Aeroportului Internațional Brașov-Ghimbav nu este unul fizic, ci unul virtual, bazat pe tehnologia „remote power”.

În diverse puncte-cheie ale pistei au fost montați mai mulți senzori și 14 camere video de înaltă definiție.

Astfel, prin tehnologia „remote power”, folosită în premieră în Europa de Est, dirijarea traficului se poate face de la o distanță de peste 450 de kilometri, tocmai de la Arad.

”Aeroportul Braşov este singurul din România şi din Europa de Sud-Est care beneficiază de un turn de control virtual. Această tehnologie a fost implementată pentru prima dată în Suedia, în 2015, iar acum se regăseşte pe aeroporturi din Suedia, Danemarca, dar şi SUA. De altfel, UTI CFM a realizat proiectul de turn digital de la Braşov în parteneriat cu firmele SAAB – Suedia şi Thales – Franţa.

Pe lângă elementele de unicitate care pot prezenta Aeroportul Braşov – Ghimbav, trebuie luate în considerare deopotrivă efortul financiar şi uman pe care l-au implicat cele două proiecte.

Aeroportul şi turnul de control virtual au fost realizate în 3 ani, cu implicarea a aproximativ 1.000 de oameni, iar valoarea celor două lucrări se situează la 130 milioane de euro”, conform unui comunicat al UTI CFM.

Ceea ce controlorii percep prin propriile simţuri este acum pus la dispoziţie de tehnologie, filtrat şi prezentat în mod intuitiv pe ecranele din centrul de dirijare. Astfel, la Braşov există senzori care înregistrează viteza vântului, nivelul de precipitaţii şi tot ce ţine de condiţii meteo, apoi datele sunt structurate şi transmise vocal piloţilor de pe aeronave.

Concentrarea personalului de dirijare a zborurilor într-un singur centru, cum este cel de la Arad, facilitează formarea profesională a operatorilor la un nivel mai ridicat, cu instrumente noi, care generează informaţii relevante şi detalii-cheie, preluate de la echipamente performante.

Camerele video de înaltă performanţă oferă o imagine panoramică, de 360 grade, prezentată operatorilor sub forma unei imagini de tip realitate augmentată. Camere speciale, cu vedere în spectrul vizibil şi în infraroşu, pot prezenta detalii la distanţe de până la câţiva kilometri.

Comunicaţiile de date de la Aeroportul Braşov sunt protejate prin funcţii avansate de securitate cibernetică.

Construirea Aeroportului Internațional Brașov, un proces lung și chinuitor. A durat 16 ani

Primele demersuri s-au făcut tocmai în 2007, iar piatra de temelie a fost pusă la 15 aprilie 2008 de Ludovic Orban, ministru al Transporturilor la acea vreme.

Abia șapte ani mai târziu, în 2014, a fost construită pista. Pista are o lungime de 2.820 de metri şi o lăţime de 45 de metri.

Apoi, totul s-a oprit din nou. Din cauza unor probleme juridice legate de teren, dar și a identificării surselor de finanțare, lucrările de construire a terminalului au stagnat până în 2020.

„Ceea ce cred că a fost foarte greu este faptul că nu a existat o sumă de finanțare pe care să o fi avut la dispoziție și, din acest punct de vedere, a trebuit să gândim o strategie financiară la nivelul Consiliului Județean, să găsim soluții pentru a finanța alte proiecte care erau în sarcina noastră și mă refer aici la drumuri județene, la infrastructura sanitară, la Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului, muzeele care sunt în subordinea noastră și să găsim o soluție în așa fel încât să avem posibilitatea ca în fiecare an să avem, să derulăm proceduri de achiziții și să putem să implementăm fiecare obiect care este în masterplanul acestui aeroport”, a explicat Adrian Veștea, președinte CJ Brașov, cu ceva timp în urmă.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te