400 € compensație, pentru pasagerii unei curse aeriene care a decolat cu peste 3 ore întârziere
Curtea Europeană de Justiție (CJUE) a decis că pasagerii unei curse aeriene care a decolat cu peste 3 ore întârziere trebuie să primească 400 € compensație.
Patru pasageri, care erau în posesia unei confirmări a unei rezervări la Corendon Airlines a unui zbor cu plecare din München (Germania) la ora 10.20 (ora locală) și o sosire în Antalya (Turcia) la ora 14.20 (ora locală) la 2 august 2022, au primit, cu o zi înainte de plecare, o nouă confirmare de rezervare a acestui zbor emisă de operatorul aerian, în care li se indica faptul că ora de plecare prevăzută a zborului era amânată la ora 11.20 (ora locală), ceea ce ar determina o amânare a orei de sosire a acestuia la ora 15:20 (ora locală).
La 2 august 2022, însă, decolarea nu a avut loc însă decât la ora 14.37 (ora locală), cu peste patru ore întârziere, pasagerii ajungând în cele din urmă la destinație la ora 18.16 (ora locală).
400 € compensație, pentru pasagerii unei curse aeriene care a decolat cu peste 3 ore întârziere
Compania Myflyright, căreia pasagerii i-au cedat drepturile la compensație, a introdus o acțiune la Tribunalul Districtual din Erding, Germania, în vederea obținerii unei compensații în cuantum total de 1600 de euro, respectiv 400 de euro per pasager, în temeiul, printre altele, al articolelor 5 și 7 din Regulamentul nr. 261/2004, informează juridice.ro.
Citește și: Vacanță cu ghinion în Turcia: Avionul a întârziat 5 ore, hotelul era ocupat. Ce a primit la schimb?
Instanța a admis acțiunea pe 30 august 2023, statuând că amânarea cu o oră a orarelor de zbor nu constituia o „anulare”, în sensul articolului 2 litera (l) din Regulamentul nr. 261/2004, ci o întârziere a cărei durată trebuia stabilită pe baza orarelor de zbor inițiale.
Corendon Airlines a declarat apel împotriva acestei hotărâri la Tribunalul Regional din Landshut, Germania, care este instanța de trimitere, susținând că, în speță, durata acestei întârzieri trebuia stabilită luând în considerare orarele de zbor care figurează în noua confirmare a rezervării, iar nu orarele de zbor inițiale.
În aceste condiții, Tribunalul Regional din Landshut a hotărât să suspende judecarea cauzei și să adreseze Curții Europene de Justiție întrebările preliminare cu privire la care Curtea s-a pronunțat în cauza C-558/24 prin hotărârea din data de 30.10.2025
Prin intermediul întrebărilor formulate, instanța de trimitere a solicitat, în esență, să se stabilească dacă articolul 5 alineatul (1) litera (c) și articolul 7 alineatul (1) din Regulamentul nr. 261/2004 trebuie interpretate în sensul că, în cazul amânării orelor de plecare și de sosire ale unui zbor, anunțată în prealabil de un operator de transport aerian și însoțită de emiterea unei noi confirmări a rezervării pasagerilor în cauză, durata întârzierii suferite de aceștia din urmă la sosire trebuie stabilită luând în considerare ora de sosire prevăzută inițial sau cea care figurează în această nouă confirmare a rezervării.
Citește și: Cum iei bani când Tarom, Wizzair, Ryanair îți întârzie zborul fără să apelezi la firme de recuperare
În ceea ce privește noțiunea de „întârziere” a unui zbor, Curtea a precizat, pe de o parte, că un zbor este „întârziat”, în sensul articolului 6 din Regulamentul nr. 261/2004, dacă este efectuat în conformitate cu programarea prevăzută anterior, însă ora efectivă de plecare a acestuia este întârziată față de ora de plecare prevăzută inițial.
Pe de altă parte, Curtea a arătat că ar fi contrar accepțiunii curente a termenilor acestui regulament și economiei acestuia să fie calificată drept anulare, în sensul articolului 2 litera (l) din regulamentul menționat, simpla amânare a orei efective a plecării zborului, fără nicio altă modificare.
În continuare, Curtea a arătat că, atunci când întârzierea suferită la sosirea zborului este egală sau mai mare de trei ore, pasagerii în cauză dispun, la fel ca pasagerii al căror zbor inițial a fost anulat și cărora operatorul de transport aerian nu este în măsură să le propună o redirecționare în condițiile prevăzute la articolul 5 alineatul (1) litera (c) punctul (iii) din Regulamentul nr. 261/2004, de un drept la compensație în temeiul articolului 7 din acest regulament, dat fiind că sunt afectați și de o pierdere de timp ireversibilă.
Totodată, Curtea a constatat că nimic din modul de redactare a dispozițiilor Regulamentului nr. 261/2004 a căror interpretare se solicită nu exclude ca durata întârzierii suferite de pasageri la sosirea la destinația lor finală să fie determinată de la ora de plecare convenită inițial între aceiași pasageri și operatorul de transport aerian la momentul rezervării zborului în cauză, independent de amânările unilaterale ulterioare ale orelor de plecare și de sosire ale acestui zbor, precum și de eliberarea unor noi confirmări ale rezervării efectuate de acest operator de transport.
Conform celor statuate de Curte, a stabili durata întârzierii în cauză în raport cu ora de sosire care figurează în noua confirmare a rezervării ar însemna să se permită operatorului de transport aerian să modifice unilateral, prin simpla emitere a unei astfel de confirmări, ora de plecare a zborului, chiar dacă aceasta fusese convenită contractual între pasageri și acest operator de transport aerian la momentul rezervării. Or, acest lucru ar fi contrar obiectivului principal urmărit de Regulamentul nr. 261/2004.
De asemenea, Curtea a mai arătat că anunțarea prealabilă a pasagerilor în cauză despre o amânare a orelor de plecare și de sosire ale zborului lor printr‑un e‑mail al operatorului de transport aerian trimis în ziua anterioară zborului nu poate repune în discuție calificarea drept întârziere a acestei amânări, fără a exclude ca un astfel de anunț să poată, dacă este cazul, să limiteze amploarea neplăcerilor suferite de aceștia din urmă
În considerarea celor expuse anterior, s-a statuat că articolul 5 alineatul (1) litera (c) și articolul 7 alineatul (1) din Regulamentul (CE) nr. 261/2004 trebuie interpretate în sensul că, în cazul amânării orelor de plecare și de sosire ale unui zbor, anunțată în prealabil de un operator de transport aerian și însoțită de emiterea unei noi confirmări a rezervării pasagerilor în cauză, durata întârzierii suferite de aceștia din urmă la sosire trebuie stabilită luând în considerare ora de sosire prevăzută inițial.