Zeci de mii de italieni își înmatriculează mașinile în Polonia. Motivul? Similar cu al românilor în Bulgaria
Un nou fenomen a început să ia amploare în ultima vreme în Italia. Zeci de mii de italieni își înmatriculează mașinile în Polonia, dintr-un motiv similar cu al românilor care circulă cu autovehicule cu numere de Bulgaria.
Zeci de mii de proprietari de mașini din Italia evită plata primelor de asigurare exorbitante și impozitele mari purtând numere de înmatriculare poloneze, în ciuda faptului că autovehiculele nu pun aproape niciodată roțile în Polonia.
Potrivit publicației poloneze Money.pl, acest fenomen în creștere, supranumit „schema italiană”, permite șoferilor italieni să evite plata primelor de asigurare și a taxelor locale mari prin înmatricularea vehiculelor lor în Polonia prin intermediul unor intermediari.
„Schema italiană” este deosebit de populară în regiunea Napoli, cu aproximativ 35.000 de vehicule care circulă în zonă cu plăcuțe poloneze.
Citește și: Șoc pentru șoferii din București! Cel mai ieftin RCA pentru un Logan - 1.400 lei. Mai scump cu 50%
Zeci de mii de italieni își înmatriculează mașinile în Polonia. Motivul? Similar cu al românilor în Bulgaria
Italienii care vor să facă economie își înmatriculează vehiculele și achiziționează asigurare obligatorie de răspundere civilă față de terți (RCA) în Polonia, unde primele sunt mult mai mici.
În 2024, de exemplu, prima medie RCA în Polonia a fost de 538 de zloți (127 euro), comparativ cu peste 600 euro în Italia.
Iar pentru șoferii din Napoli, costul mediu al RCA a fost de peste 1.100 euro/an anul trecut.
Ministerul italian al Infrastructurii și Transporturilor a confirmat pentru Money.pl că lucrează acum la modificări ale regulilor de asigurare din țară pentru a limita această practică.
Citește și: Francezii, șocați că prima medie RCA a ajuns 545 €. În România, de 2 ori mai mare raportat la venit
Cum funcționează „schema italiană”
Schema funcționează prin înmatricularea vehiculelor în Polonia pe numele unui polonez, care, apoi, „împrumută” vehiculul unui utilizator italian.
Asigurătorii polonezi nu au de unde să știe că vehiculul respectiv n-a pus, probabil, roțile nicioadă în Polonia.
Totodată, pe lângă economiile la asigurarea RCA, cu numere poloneze, șoferii italieni beneficiază și de evitarea taxelor de proprietate asupra vehiculelor și a unor amenzi de circulație.
Mai mult, „schema italiană” ajută și la ascunderea activelor italienilor.
Ca și în România și peste tot în UE, legea italiană permite vehiculelor înmatriculate în străinătate să circule în țară timp de până la 90 de zile. După aceea, proprietarii trebuie să treacă la plăcuțe de înmatriculare italiene, să plătească impozite locale și să obțină asigurare italiană. Dar, e suficient ca vehiculul respectiv să iasă din Italia și să reintre, pentru ca intervalul de 90 de zile să fie resetat.