Volanul trage sau schimbi roțile mașinii? Nu fă economie! Siguranța e mai scumpă de 200-300 lei

DE Răzvan Nicolae | Actualizat: 05.05.2025 - 07:31
Volanul trage ori vibrează sau schimbi roțile? Nu fă economie! Siguranța e mai scumpă de 200-300 lei - Foto: Freepik (Imagine cu rol ilustrativ)
Volanul trage ori vibrează sau schimbi roțile? Nu fă economie! Siguranța e mai scumpă de 200-300 lei - Foto: Freepik (Imagine cu rol ilustrativ)
Volanul trage ori vibrează sau schimbi roțile? Nu fă economie! Siguranța e mai scumpă de 200-300 lei - Foto: Freepik (Imagine cu rol ilustrativ)
Volanul trage ori vibrează sau schimbi roțile? Nu fă economie! Siguranța e mai scumpă de 200-300 lei - Foto: Freepik (Imagine cu rol ilustrativ)

Volanul trage ori vibrează sau schimbi roțile mașinii? Nu fă economie! Siguranța e mai scumpă de 200-300 lei. De asemenea, deteriorarea prematură și neuniformă a anvelopelor face gaură în buzunar, acestea trebuind înlocuite.

SHARE

O bordură, o groapă, o denivelare pentru reducerea vitezei luată mai tare... Există multe cauze care pot afecta geometria roților și schimba comportamentul vehiculului într-unul periculos și costisitor. 

Alinierea roților sau echilibrarea roților incorectă poate avea consecințe asupra siguranței în trafic și asupra duratei de viață a anvelopelor mașinii, rezultând costuri care, pentru 200-300 lei cât costă, în general, o geometrie pentru o mașină mică/medie, de exemplu, ar fi putut fi evitate. 

Citește și: De ce nu mai au mașinile noi roată de rezervă și cric? E bun de ceva kit-ul de pană?

Volanul trage sau schimbi roțile mașinii? Nu fă economie! Siguranța e mai scumpă de 200-300 lei

Geometria roților este una dintre cele mai elementare, dar și cel mai adesea neglijate, sarcini de întreținere, nu pentru că nu este importantă, ci pentru că mulți șoferi nu știu exact ce este sau când ar trebui făcută.

Alinierea este procesul de ajustare a unghiului și poziției roților în raport cu caroseria și drumul.

Chiar dacă autovehiculul pare să se miște normal, și o mică abatere poate duce la uzura neregulată sau neuniformă a anvelopelor, la creșterea consumului de combustibil și la o călătorie mai puțin confortabilă și previzibilă.

De exemplu, în cazul unei frânări de urgență, dacă geometria roților nu este corectă, mașina poate frâna aiurea, strâmb, și total ineficient. 

Citește și: VIDEO Cele mai bune și cele mai proaste anvelope de vară pentru mașini medii. Test ADAC cu 18 modele

Semne care arată că geometria roților mașinii e incorectă

Nu trebuie să fii mecanic ca să-ți dai seama că geometria roților mașinii e incorectă. Orice șofer poate sesiza dacă mașina nu merge drept, dacă începe să tragă ușor stânga sau dreapta la diferite viteze sau dacă la frânare este nevoie de corecții din volan pentru ca autovehiculul să oprească drept.

Evident, comportamentul mașinii poate fi influențat și de starea drumului (ușor în pantă într-o parte, denivelări, etc.), dar la cea mai mică sesizare că volanul trage într-o parte, șoferul trebuie să intre în alertă și să verifice dacă fenomenul apare și pe alt drum, să testeze de mai multe ori.

De asemenea, un semn că alinierea roților mașinii nu este corectă e și apariția uzurii neuniforme a anvelopelor, pe interior sau exterior.

Citește și: Încalți mașina cu anvelope de vară? Cum depozitezi cauciucurile de iarnă ca să nu se strice

Când trebuie să faci geometria roților

Alinierea roților este necesară ori de câte ori se fac intervenții la sistemul de suspensie, precum înlocuirea amortizoarelor sau arcurilor, coborârea mașinii sau chiar schimbarea ambreiajului la vehiculele cu tracțiune față, dacă operațiunea presupune demontarea unor elemente de suspensie ori direcție. Aceste modificări afectează geometria cadrului și fac realinierea nu doar recomandată, ci și necesară.

Altfel, specialiștii recomandă șoferilor să facă geometria roților măcar odată pe an, cu ocazia schimbării cauciucurilor de vară/iarnă, la cel mult 10.000 km parcurși ori la primul semn clar că volanul trage aiurea sau vibrează.

Atenție, vibrațiile în volan pot fi generate și de neechilibrarea corectă a roților ori de strâmbarea jantelor din cauza gropilor, iar acest lucru nu are legătură cu geometria. 

Preț geometrie roți

- autoturisme cu roți de până la 18 inch: 150-180 lei pentru puntea față, 110-140 lei puntea spate (dacă e cazul)

- autoturisme cu roți de peste 18 inch: 180-220 lei pentru puntea față, 140-180 puntea spate (dacă e cazul)

- autoutilitare până la 3,5 tone: 250-290 lei puntea față, 150-180 lei puntea spate (dacă e cazul)

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te