Nu e glumă. Zeci de mii de proprietari de mașini electrice Tesla aproape noi, cu puțini kilometri parcurși, s-au plâns de o serie de defecțiuni, precum roți sărite la viteză, planetare rupte sau probleme la suspensii.
Constructorul auto a încercat să dea vina pe șoferi pentru „abuzarea" vehiculelor, pentru exploatare necorespunzătoare, dar documente interne Tesla arată că inginerii știau și urmăreau defecțiunile „cronice” de ani, relatează Reuters.
Citește și: Elon Musk a vândut „gogoși”. Tesla Cybertruck are nevoie de baterie suplimentară și costă dublu
Tesla dă vina pe șoferi pentru probleme de fabricație: sar roțile, se rup planetarele
Shreyansh Jain a fost extaziat, în martie 2023, când și-a luat prima mașină electrică, o Tesla Model Y nou-nouță. A folosit o parte considerabilă din economiile familiei pentru a o cumpăra cu bani gheață.
"Am fost în culmea fericirii!", a declarat Jain, un inginer electronist din Cambridge, Marea Britanie.
Exuberanța sa s-a oprit însă, "brusc", o zi mai târziu, după ce a parcurs doar 115 de mile (184 km), a declarat Jain, pentru Reuters.
În timp ce conducea împreună cu soția și fiica sa de trei ani, Shreyansh Jain a pierdut brusc controlul volanului în timp ce făcea un viraj lent în cartierul lor. Suspensia față-dreapta de la Tesla Model Y a cedat, iar părți ale mașinii au zgâriat zgomotos drumul în timp ce se oprea.
Citește și: Top-ul fiabilității JD Power: Mașinile noi, din ce în ce mai proaste. Polestar și Tesla, „campioane”
"Erau absolut pietrificate", a spus Jain despre soția și fiica sa. "Dacă am fi fost pe o autostradă cu 70 de mile pe oră și s-ar fi întâmplat acest lucru, ar fi fost catastrofal".
Reparația complexă a necesitat aproape 40 de ore de muncă pentru a reconstrui suspensia și a înlocui coloana de direcție, printre altele, potrivit unei estimări detaliate a reparației. Costul: peste 14.000 de dolari.
Tesla a refuzat să acopere reparațiile, punând accidentul pe seama unor daune "anterioare" ale suspensiei.
Jain este unul dintre zecile de mii de proprietari de Tesla care au suferit defecțiuni premature ale pieselor de suspensie sau de direcție, potrivit unei analize Reuters care a studiat mii de documente Tesla.
Puteți descoperi mai multe cazuri și mărturii despre defecțiunile mașinilor electrice Tesla în investigația completă realizată de Reuters.
Tesla știa de defecțiunile „cronice” ale mașinilor electrice de cel puțin 7 ani. I-a învățat pe tehnicieni cum să-i păcălească pe clienți
Defecțiunile „cronice”, multe dintre ele la mașini Tesla relativ noi, datează de cel puțin șapte ani și se întind pe toată gama de modele Tesla și pe tot globul, din China și Statele Unite, până în Europa, potrivit documentelor și interviurilor cu peste 20 de clienți și nouă foști manageri sau tehnicieni de service Tesla.
Problemele individuale legate de suspensie sau de direcție la diferite modele Tesla au fost discutate online și în relatările din presă, de ani de zile. Dar documentele consultate de Reuters, care nu au fost raportate anterior, oferă cea mai cuprinzătoare perspectivă de până acum asupra problemelor și a modului în care Tesla a gestionat ceea ce inginerii săi au numit la nivel intern "defecte" și "eșecuri" ale pieselor.
Citește și: Prețuri-bombă, la piesele pentru Tesla Cybertruck: ștergător – 165$, parbriz – 1.900$, aripă – 550$
Documentele și interviurile dezvăluie pentru prima dată că producătorul auto Tesla știa de mult timp mult mai multe despre frecvența și amploarea defectelor decât a dezvăluit consumatorilor și autorităților de reglementare în domeniul siguranței.
Documentele, datate între 2016 și 2022, includ rapoarte de reparații de la centrele de service Tesla la nivel global, analize și revizuiri de date efectuate de ingineri cu privire la piesele cu rate ridicate de defect și note de serviciu trimise tehnicienilor la nivel global care îi instruiesc să le spună consumatorilor că piesele defecte de pe mașinile lor nu erau defecte.
Nici Tesla și nici directorul executiv Elon Musk nu au răspuns întrebărilor Reuters cu privire la aceste probleme.
Musk a recunoscut în trecut unele probleme de calitate a construcției la modele Tesla, în special la Tesla Model 3 de bază. Dar el a spus, de asemenea, că mașinile sale nu au egal.
"Facem cele mai bune mașini", a spus Elon Musk despre Tesla la un eveniment organizat luna trecută de New York Times.
"Indiferent dacă mă urâți, mă placi sau sunteți indiferenți, vreți cea mai bună mașină sau nu vreți cea mai bună mașină?", a subliniat multimiliardarul.
„Deformarea” adevărului, strategie de bază în imperiul lui Elon Musk
Gestionarea de către Tesla a plângerilor legate de suspensie și direcție reflectă un tipar în întregul imperiu corporatist al lui Musk de a ignora îngrijorările legate de siguranță sau alte prejudicii ridicate de clienți, lucrători și alte persoane, în timp ce se grăbește să lanseze noi produse sau să își extindă vânzările, a constatat Reuters.
În iulie, de exemplu, Reuters a dezvăluit cum Tesla a creat o echipă secretă pentru a suprima mii de plângeri ale clienților cu privire la autonomia redusă. Raportul, care a descoperit că Tesla a manipulat un algoritm pentru a umfla estimările privind autonomia mașinilor sale din bord, a declanșat o anchetă federală.
Iar la sfârșitul anului trecut, Reuters a dezvăluit modul în care experimentele grăbite de la Neuralink, start-up-ul lui Musk pentru cipuri cerebrale, au dus la suferințe inutile și la moartea animalelor de laborator, în ciuda obiecțiilor lucrătorilor care încercau să le protejeze.