SPECIAL Dacia și Logan, o poveste de 15 ani unică pe piața europeană

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 18.05.2020 - 12:42

Dacia aniversează 15 ani de succes în Europa. Povestea a început în 2005 cu lansarea Logan-ului, a primului model ”low-cost”, pe piața europeană, a continuat cu diversificarea gamei și depășirea a 6,5 milioane de unități vândute și merge mai departe în epoca electrificării.

SHARE

Fondat în 1966, constructorul piteștean a avut întotdeauna o legătură cu Renault, chiar dacă pentru o lungă perioadă din ”epoca de aur” și în primii ani de după Revoluție francezii au ieșit din scenă. Primul automobil românesc cu sigla UAP (Uzina de Automobile Pitești), care a ieșit pe poarta fabricii de la Mioveni, Dacia 1100, a fost un Renault R8 sub licență. Iar Dacia 1300, modelul produs în diferite versiuni între 1969 și 2004, în circa două milioane de exemplare, a fost un Renault 12. Singura Dacie 100% ”Made in Romania” a fost Nova, model lansat în 1995.

Renault a revenit la Mioveni în 1999, când a cumpărat 51% din Dacia și a lansat SupeRNova, adică o Nova îmbunătățită cu mecanică și tehnologie Renault (motor, cutie de viteze, aer condiționat, air bag, etc.).

În 2004, Grupul Dacia-Renault a adoptat filosofia ”low-cost” și a pus bazele poveștii de succes a Dacia cu modelul Logan. ”Mașina de 5.000 de euro”, disponibilă în prima fază într-o singură versiune de caroserie și cu două motorizări pe benzină, a început să plece la export în 2005, în urmă cu 15 ani, și, în numai vreo șase ani, a atins milionul de exemplare, revoluționând piața auto prin oferirea unui raport preț / prestații / spațiu interior fără egal. Dacia Logan a fost prima mașină făcută în România care a fost comercializată în 46 de țări din Europa, Africa de Nord și Orientul Mijlociu, dar și pe unele piețe din America de Sud.

Apoi, din 2005 și până în prezent, pe baza Logan-ului a fost dezvoltată o adevărată familie de modele – Sandero, Duster, Dokker, Logan MCV, Lodgy, best-seller-urile Logan, Sandero și Duster contribuind din plin la succesul poveștii – peste 6,5 milioane de unități vândute în 15 ani în Europa (564.854 de unități, în 2019 – cotă de piață de 3,6%). Doar vânzările cumulate ale modelului Logan, care, după mai multe  facelift-uri, este comercializat și astăzi, ajung la 1,8 milioane de unități. Iar, ca idee, Dacia a ajuns în zilele noastre cea de-a cincea marcă din Europa în ceea ce privește vânzările către persoanele fizice.

Prima extindere a gamei Dacia a avut loc în 2007, cu break-ul Logan MCV. Sandero și versiunea sa ”SUVizată”, Sandero Stepway, au văzut lumina zilei în 2008 (2,1 milioane de unități vândute), iar Duster, primul SUV Dacia, a fost lansat în 2010 (1,6 milioane de unități vândute). MPV-ul Lodgy și utilitara ușoară Dokker au apărut în 2012.

Versiune aniversară ”15 ani” și viitor electrificat

Pentru a marca cum se cuvine povestea de succes de 15 ani pe piața europeană, Dacia a pregătit o ediție aniversară ”15 ani” pentru Duster, Lodgy Stepway, Logan MCV Stepway și Sandero Stepway. Bazată pe nivelurile de echipate Stepway și Prestige (Duster), seria limitată este disponibilă într-o nouă culoare – Iron Blue (dar, și în alte șapte culori), poartă un logo ”15 ani” pe caroserie și include dotări precum cameră video pentru marșarier, senzori de parcare, sistem automat de climatizare, ecran tactil de 7 inch cu sistem MediaNav și sistem de acces ”hands-free” cu card. Duster-ul ”15 ani” are în plus sistemul City Plus Pack, de monitorizare video la 360 de grade. Iar toate modelele ”15 ani” au oglinzile laterale negru perlat și o tapițerie specială în interior.

Pentru viitor, cum noțiunea de mobilitate și cerințele clienților par să se schimbe, Dacia se pregătește pentru electrificare. În martie 2020, a fost prezentat conceptul 100% electric Dacia Spring – o mașinuță de oraș cu cinci uși și patru locuri care va oferi o autonomie electrică de până la 200 de  kilometri. Dar până la introducerea Spring-ului în producția de serie, este așteptată prima Dacie mild-hybrid, cu sistem electric ce preia anumite funcții când mașina stă pe loc la semafor, de exemplu, reducând consumul și emisiile poluante.

 

 

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2020 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Aici puteti modifica setarile de Cookie -