Rușii se pot întoarce la „Kopeika” pe carburator. Renault și-a suspendat activitatea în Rusia

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 24.03.2022 - 10:12

Grupul Renault, care deține 69% din AvtoVAZ - cel mai mare producător de mașini din Rusia, a anunțat că își suspendă activitatea industrială din Rusia, după ce președintele ucrainean Volodimir Zelenski a ținut un discurs în parlamentul francez.

SHARE

AvtoVAZ a fost și este cel mai mare producător de mașini din Rusia, fiind „vinovat” pentru cel mai cunoscut brand rusesc de automobile născut în era sovietică.

Lada a apărut a apărut în 1970, primul model VAZ-2101 „Jiguli”, poreclit „Kopeika” (după subdiviziunea rublei „copeică”) și cunoscut în Occident drept Lada 1200, fiind rezultatul unei colaborări cu Fiat și „clona” făcută în URSS a modelului Fiat 124. Mașina era 99% Fiat 124, rușii întărindu-i doar suplimentar caroseria și modificându-i motorul pe benzină de 1.2 litri, cu carburator, pentru a face față condițiilor vitrege din regiune (drumuri proaste și frig extrem). 

Citește și: Românii nu se omoară după autovehiculele „Made in Rusia”. Zero vânzări, în 2021

După destrămarea URSS, rușii au încercat să dezvolte fel de fel de modele proprii, precum Samara sau Kalina, dar fără prea mare succes. Singurul model „nemuritor” este Lada Niva, off-roader-ul din 1977 care se produce și astăzi cu foarte mici modificări. 

În decembrie 2007, constructorul francez de automobile Renault a achiziționat o participație de 25% din AvtoVAZ. Apoi, Renault și-a crescut participația până la 69%, Rusia devenind a doua cea mai importantă piață pentru constructorul francez după Europa. 

Dacă Renault va decide să se retragă total din Rusia, AvtoVAZ ar putea reveni la „Kopeika” pe carburator. Probabil, mai au schițele și matrițe pe undeva prin depozite.

Citește și: Scaunul de la Kremlin i-a luat mințile lui Putin. Inginerii, puși să-i facă limuzina supremă - Aurus

Responsabil pentru circa 40% din producția auto a Rusiei, Renault s-a restras ultimul din grădina lui Putin

La câteva zile după ce Vladimir Putin a ordonat invadarea Ucrainei și ororile războiului au început să curgă, rând pe rând, constructorii auto Occidentali au început să se retragă din Rusia, aliniindu-se sancțiunilor internaționale. 

Printre primii care au reacționat au fost Daimler Truck, care a anunțat că-și suspendă toate activitățile comerciale, inclusiv operațiunile realizate în parteneriat cu producătorul de camioane Kamaz, și producătorul suedez de camioane AB Volvo.

Volkswagen, de exemplu, a anunțat pe 3 martie că oprește producția la uzinele din Nijni Novgorod și Kaluga. La uzina din Nijni Novgorod sunt produse modelele Skoda Octavia, Karoq și Kodiaq, precum și Volkswagen Taos. La fabrica din Kaluga erau asamblate, de către firma rusească GAZ, modelele Volkswagen Polo, Tiguan și Skoda Rapid, precum și Audi Q7 și Q8. Cea din urmă uzină are aproximativ 4000 de angajați. 

Aproape concomitent, Toyota Motor a oprit activitatea în fabrica din Sankt Petersburg, iar BMW, Ford, Audi și General Motors au renunțăt să mai livreze mașini în Rusia.

Citește și: Test DEKRA & TÜV: Cele mai performante și longevive anvelope de vară pentru mașini sport

Grupul Renault, care deține 69% din AvtoVAZ - cel mai mare producător de mașini din Rusia, a anunțat că își suspendă activitatea industrială din Rusia abia pe 23 martie, după aproape o lună de război în Ucraina și după ce președintele ucrainean Volodimir Zelenski a ținut un discurs în parlamentul francez.

Producătorul francez de automobile Renault a comunicat că va suspenda imediat "activităţile de la uzina Renault din Moscova" şi va evalua "posibilele opţiuni cu privire la participaţia" la filiala sa rusă AvtoVAZ, pe măsură ce creşte presiunea asupra prezenţei sale semnificative în Rusia, potrivit AFP. 

Această fabrică produce SUV-uri Duster, Kaptur, Arkana şi Nissan Terrano.

Citește și: Reorganizare: Uzina Ford Craiova, „vândută” Ford Otosan din Turcia cu de 10 ori prețul din 2008

Renault/AvtoVAZ, 45.000 de angajați în Rusia

Cea mai mare parte a prezenţei grupului în Rusia trece prin subsidiara AvtoVAZ, care a ajutat-o să vândă aproape 500.000 de vehicule în Rusia în 2021, făcând din această ţară a doua piaţă ca mărime după Europa.

Cu toate acestea, grupul, căruia preşedintele ucrainean Volodimir Zelenski i s-a adresat alături de alte câteva companii franceze, în timpul unui discurs în parlamentul francez mai devreme în cursul zilei de miercuri, şi vizat miercuri seara de un apel la un boicot global lansat de şeful diplomaţiei ucrainene, nu a anunţat că părăseşte Rusia, dar a început să ia în considerare un astfel de scenariu.

"Grupul evaluează posibilele opţiuni privind participaţia sa în AvtoVAZ", deţinută în proporţie de 69% de Renault de la sfârşitul anului 2016 şi lider pe piaţa rusă cu marca Lada, a adăugat el, spunând că doreşte să acţioneze "responsabil faţă de cei 45.000 de angajaţi ai săi din Rusia".

Nu se cunoaşte ora la care s-a reunit miercuri consiliul de administraţie al grupului Renault, dar anunţul vine la scurt timp după apelul la boicotarea mărcii de către şeful diplomaţiei ucrainene Dmitro Kuleba în faţa "refuzului său de a părăsi Rusia" în urma invadării Ucrainei de către forţele ruse.

Într-o postare pe Twitter, Kuleba a acuzat Renault că "sprijină un război brutal de agresiune". Prin urmare, a făcut apel la "clienţii şi companiile din întreaga lume să boicoteze grupul Renault".

În intervenţia sa video în faţa parlamentului francez, preşedintele Volodimir Zelenski a cerut, de asemenea, companiilor franceze stabilite în Rusia să nu mai susţină "maşina de război" rusă.

În comunicatul său de presă, Renault "aminteşte că implementează deja măsurile necesare pentru a respecta sancţiunile internaţionale".

Indiferent ce va decide în legătura cu prezenţa pe termen lung în Rusia, grupul prevede deja că vor fi costuri.

"În consecinţă, Grupul Renault este nevoit să îşi revizuiască perspectivele financiare pentru anul 2022", anticipând o scădere a marjei operaţionale,"aproximativ 3%", faţă de marja de peste 4%, prognozată anterior.

 

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

© 2022 NEWS INTERNATIONAL S.A.