„Revoluția“ monoposturilor de Formula 1 continuă în 2023. Ce inovații vom avea

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 16.10.2022 - 09:13
În 2023, „revoluția“ monoposturilor de Formula 1 continuă - Foto: Profimedia Images
În 2023, „revoluția“ monoposturilor de Formula 1 continuă - Foto: Profimedia Images
Aripa față
Aripa față
Evacuarea
Evacuarea
Modificări aerodinamice
Modificări aerodinamice
Tunel Venturi
Tunel Venturi

Cum din sezonul F1 2022 nu mai sunt decât șase curse de disputat, multe echipe au început deja să lucreze la mașinile care vor evolua anul viitor. Iar, potrivit regulamentului tehnic pentru 2023, „revoluția“ monoposturilor va continua.

SHARE

Resuscitarea efectului de sol, introdus în F1 de Brabham în 1978 și interzis în 1982, și introducerea, în premieră, a jantelor cu capace aerodinamice a readus spectacolul pe pistă în 2022, în Formula 1.

Monoposturile 2022 nu dispun de „ventilatoare“ care să le „lipească“ de asfalt, ca „Fan car“-ul Brabham BT46B, dezvoltat de Gordon Murray, dar nu mai au podeaua plată.

Constructorii au avut voie să „sculpteze“ tuneluri aerodinamice, care să genereze efect de sol și, prin urmare, forțe de apăsare suplimentare, mai ales când mașina rulează foarte aproape în spatele alteia.

De asemenea, designul monoposturilor F1 2022 este mai „curat“, o serie de elemente aerodinamice restrictive fiind eliminate sau regândite.

Principalele schimbări din 2023, tot aerodinamice

În 2023, „revoluția“ monoposturilor de Formula 1 continuă. Iar principalele schimbări vor fi tot de natură aerodinamică. Efectul de sol introdus în 2022, de exemplu, a făcut ca, în unele cazuri, piloții să se plângă că monoposturile devin instabile, dificil de controlat. 

Prin urmare, în 2023, principalele modificări vor fi tot de natură aerodinamică. Iar focusul va fi, în primul rând, pe design-ul podelei mașinilor. Inițial, se vorbea despre o ridicare a marginilor exterioare ale podelei cu 25 de milimetri, pentru ca specialiștilor să le fie mult mai dificil să „sigileze“ partea spate a tunelului Venturi de sub mașină, dar, după consultările dintre FIA și constructori, s-a decis ca ridicarea să fie de 15 milimetri. 

Deformarea verticală a podelei va fi de cel mult 5 milimetri, atât în jos, cât și în sus, atunci când este aplicată o sarcină de 250 de newtoni. În 2022, a fost permisă o deformare verticală de 8 milimetri în jos și de 12 milimetri în sus. 

î

Limitarea capacității de flexare a podelei va reduce, împreună cu marginile înălțate, posibilitatea de a utiliza marginile exterioare ale podelei pentru a „prinde“ aerul sub caroserie la viteze superioare. 

„Gâtul“ difuzorului spate va fi ridicat. Acest „gât“, care accelerează spectaculos curgerea aerului pe sub mașină, crescând forța de apăsare, se află în partea din spate a tunelului aerodinamic de sub monopost, undeva în zona aflată în spatele scaunului pilotului.

Ridicarea „gâtului“ difuzorului va face partea inferioară a mașinii mult mai tolerantă din punct de vedere aerodinamic la modificările  înălțimii dinamice inerente din timpul curselor.

De asemenea, noua geometrie a podelei monoposturilor de F1 va reduce vibrațiile resimțite de piloți în 2022. 

Mai multă libertate în ceea ce privește designul aripii față

Echipelor li se va acorda puțin mai multă libertate în ceea ce privește designul și reglarea aripii față a monoposturilor.

În prezent, flapsurile aripii față pot fi ajustate cu 35 de milimetri, dar, în 2023, FIA va permite ajustarea cu până la 40 de milimetri. În plus, raza filetului dintre elemente și consolele ce pot fi utilizate a fost mărită de la 2 milimetri la 4 milimetri, o modificare care este valabilă și pentru eleronul spate.

În spatele mașinii, merită de remarcat și faptul că există o modificare a înălțimii legăturilor aripilor. Acestea vor trebui montate cu 60 de milimetri mai sus decât în 2022, FIA învățând din incidentele care au avut loc în timpul sezonului actual.

Și, dacă tot am pomenit de lecții învățate, din 2023, știfturile de montare dintre motor și șasiu și dintre motor și transmisie vor necesita o rezistență la tracțiune mai mare de 100 kilonewtoni (kN).

Halo și „rollbar“ mai puternice

Având în vedere amploarea accidentului lui Zhou Guanyu din Marele Premiu al Marii Britanii, FIA a decis să crească siguranța „celulei“ pilotului. Haloul ce protejează cockpitul și „rollbar“-ul din spatele scaunului pilotului vor fi proiectate să suporte forțe mai mari.

Aceste noi reglementări vor cere, probabil, ca unele dintre echipe să reproiecteze structura din jurul cockpitului, din cauza solicitărilor crescute ale geometriei sale, la 935 de milimetri deasupra planului de referință.

Orice piesă construită deasupra acestuia trebuie să poată rezista la o forță de 15 g de impact cu solul și să fie făcută dintr-un material rezistent la abraziune.

Alte modificări: greutate mai mică, benzină mai „caldă“, evacuare restricționată

FIA a decis ca, din 2023, greutatea monoposturilor să scadă puțin. 

Practic, revine masa țintă de 796 kg de dinainte de 2022. Cu toate acestea, greutatea minimă a motorului a crescut, deoarece unele dintre conductele asociate vor fi acum incluse în perimetrul acestuia. 

Apoi, pentru a preveni apariția unei situații similare cu cele pe care le-am văzut în acest sezon, în care combustibilul este considerat prea rece, regulamentul a fost modificat pentru a se adapta la un prag de temperatură mai scăzut.

„Combustibilul dintr-o mașină nu trebuie să fie mai rece cu mai mult de zece grade decât temperatura ambientală sau cu mai mult de zece grade (anterior 20) sub cea ambientală în orice moment când mașina funcționează după ce a părăsit zona de garaj desemnată a concurentului“, conform FIA. 

Verificarea densității combustibilului va reduce, de asemenea, toleranța dintre combustibilul utilizat și cifra luată în timpul analizei de pre-aprobare de la 0,25% la 0,15%, limitând și mai mult posibilitățile de a câștiga performanță între cele două.

Rezervoarele de combustibil vor trebui să aibă montată o supapă de limitare a presiunii pentru a preveni suprapresurizarea, în timp ce presiunea internă maximă exercitată asupra camerei de combustibil nu trebuie să depășească 1,0 barG.

Modificări sunt operate și la reglementările referitoare la conductele de evacuare și wastegate, cu o nouă clauză adăugată pentru 2023 care prevede că „orice țeavă de evacuare wastegate prin care trec toate fluidele de evacuare wastegate trebuie să aibă o secțiune interioară mai mică de 1.500 mm2, iar toate suprafețele exterioare trebuie să aibă un efect aerodinamic minim asupra fluxului de aer exterior“. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te