Pneurile mașinilor, făcute din materiale sustenabile până în 2050: coji de orez, PET-uri, păpădie

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 09.03.2023 - 11:25
Pneurile mașinilor, făcute din materiale sustenabile până în 2050: coji de orez, PET-uri, păpădie. - Foto: Profimedia Images
Pneurile mașinilor, făcute din materiale sustenabile până în 2050: coji de orez, PET-uri, păpădie. - Foto: Profimedia Images

Problema poluării rezultate din fabricarea cauciucurilor pentru autovehicule și a reciclării pneurilor uzate este reală și îi preocupă pe mai toți producătorii. Continental, de pildă, s-a angajat ca, până în 2050, să fabrice anvelope doar din materiale sustenabile.

SHARE

Anvelopele pentru autovehicule sunt rotunde, negre și fabricate din cauciuc și fel de fel de compuși chimici dificil de reciclat. 

Experții în materiale și inginerii de la Continental, însă, s-au angajat că, până în anul 2050, toate anvelopele vor fi fabricate din materiale sustenabile. Și au dat și câteva exemple de materii prime ce vor fi folosite în viitor în fabricarea de cauciucuri sustenabile: cenușa din coji de orez, cauciucul din păpădie, cauciucul reciclat și sticlele PET.

În prezent, la fabricarea anvelopelor standard Continental pentru autoturisme, de pildă, se folosesc între 15% și 20% materiale regenerabile sau reciclate.

Citește și: VIDEO Tentativă de jaf în direct, la America Express. Puya, atacat de un scuterist în Columbia

Pneurile mașinilor, făcute din materiale sustenabile

„Continental este pe cale să devină cel mai inovator producător din industria anvelopelor în ceea ce privește sustenabilitatea. Ne propunem să folosim 100% materiale sustenabile în produsele noastre de anvelope până cel târziu în 2050”, a explicat Claus Petschick, șeful departamentului de sustenabilitate al Continental Tires.

„Puterea noastră inovatoare ne permite să deschidem noi drumuri care să fie și mai sustenabile. Acestea includ totul, de la originea și proveniența materialelor folosite până la reutilizarea și reciclarea anvelopelor noastre”, a adăugat acesta.

Citește și: FOTO Doi proprietari de Tesla au rămas cu volanul în mână, în mers. NHTSA a deschis o anchetă

Cauciucul natural rămâne un ingredient esențial

În funcție de aplicabilitate, anotimp și mediu, anvelopele trebuie să îndeplinească cerințe specifice. Acest lucru poate fi observat, de exemplu, în designul benzii de rulare.

Dar în alte domenii, precum compoziția compusului de cauciuc, de exemplu, aceste modificări nu sunt atât de vizibile. Anvelopele sunt compuse din sute de materii prime diferite.

Compoziția lor specifică are un impact major asupra anvelopelor și a caracteristicilor lor de manevrabilitate.

Iar capacitatea de a implementa diferitele materiale cu proprietățile și interdependențele lor unice în moduri specifice reprezintă un act de echilibru complex pentru inginerii și experții în materiale. 

Doar atunci când toate materialele se potrivesc în mod ideal între ele pot fi create anvelope de o performanță ridicată, sigure, eficiente din punct de vedere energetic și durabile.

Oricum, cauciucul natural este și va rămâne esențial pentru a asigura performanța anvelopelor.

Acest produs natural constituie între 10% și 40% din greutatea totală a anvelopelor moderne foarte performante.

Printre proprietățile sale speciale se numără nivelul ridicat de rezistență și durabilitate, care sunt cauzate de cristalizarea cauciucului indusă de tensiune.

Industria anvelopelor este cel mai mare consumator al producției globale de cauciuc, reprezentând peste 70%.

Continental consideră cauciucul natural a fi un material sustenabil, însă, doar dacă este obținut în mod responsabil.

Iar prin proiectul Taraxagum, Continental urmărește să poată deveni mai puțin dependent de cauciucul natural cultivat în principal în Asia de sud-est.

Producătorul de anvelope lucrează alături de parteneri la industrializarea extracției de cauciuc natural din plante de păpădie cultivate special.

Siliciu din coji de orez, uleiuri pe bază de plante și PET-uri reciclate

Pe lângă cauciuc, materiile prime, cum ar fi siliciul, sunt esențiale pentru asamblarea anvelopelor.

Siliciul, de exemplu, ajută la optimizarea unor caracteristici precum aderența, rezistența la rulare și durata de viață a anvelopei.

În viitor, spune Continental, coaja de orez va fi utilizată ca materie primă pentru siliciul produs în mod sustenabil.

Coaja de orez este un produs rezidual al producției de orez și nu poate fi folosită ca aliment sau hrană pentru animale. Siliciul derivat din cenușa de coji de orez este mai eficient din punct de vedere energetic atunci când este utilizat în producție decât cel obținut din materiale convenționale, cum ar fi nisipul de cuarț.

Uleiurile pe bază de plante, cum ar fi uleiul de rapiță și rășinile bazate pe materiale reziduale din industria hârtiei și a lemnului, oferă deja o alternativă la materiile prime pe bază de țiței în anvelopele Continental. Sunt utilizate exclusiv uleiuri care îndeplinesc standardele tehnice de calitate și care nu sunt adecvate pentru consum.

Uleiurile și rășinile permit flexibilitate în ceea ce privește compozițiile anvelopelor și îmbunătățesc astfel aderența materialului.

Sticle de plastic reciclate sunt folosite pentru carcasele de anvelope. Continental colaborează cu parteneri pentru a obține fire de poliester de înaltă calitate pentru anvelopele sale din sticle PET reciclate.

În caz contrar, sticlele PET ajung adesea în incineratoare sau la gropile de gunoi.

Cu tehnologia ContiRe.Tex, producătorul de anvelope a dezvoltat o alternativă mai eficientă din punct de vedere energetic și mai ecologică, care îi permite să reutilizeze 9 până la 15 sticle de plastic pentru fiecare anvelopă, în funcție de dimensiunea acesteia.

PET-ul reciclat a înlocuit deja poliesterul convențional în structurile unor carcase de anvelope. Sticlele PET utilizate provin exclusiv din regiuni în care nu există un circuit închis de reciclare.

 

 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te