Piața auto din România ajunge la nivelul anilor 2000. Mașinile chinezești „amenință” Europa

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 16.02.2023 - 19:19
Piața auto europeană a înregistrat al treilea an consecutiv de scădere în 2022. - Foto: Profimedia
Piața auto europeană a înregistrat al treilea an consecutiv de scădere în 2022. - Foto: Profimedia
Piața auto europeană a înregistrat al treilea an consecutiv de scădere în 2022. - Foto: Profimedia
Piața auto europeană a înregistrat al treilea an consecutiv de scădere în 2022. - Foto: Profimedia
BMW PHEV - Foto: Profimedia
BMW PHEV - Foto: Profimedia
Peugeot 208 - Foto: Profimedia
Peugeot 208 - Foto: Profimedia
Gama Dacia - Foto: Dacia
Gama Dacia - Foto: Dacia

Piața auto europeană a înregistrat al treilea an consecutiv de scădere în 2022. Au fost înmatriculate 11.309.310 de automobile noi (-4,1%, față de 2021), ceea ce reprezintă cel mai scăzut nivel din 1985.

SHARE

România, surprinzător, a revenit pe plus, după anii pandemici 2020 și 2021. Și, nu doar atât. A înregistrat a treia cea mai mare creștere procentuală din Europa, +6,7%, după Bulgaria (+16,9%) și Letonia (+16,5%). Însă, intern, volumul de mașini noi înmatriculate, 129.328 de unități, se ridică la nivelul începutului anilor 2000 (135.305 unități, în 2003) sau a lui 2009 (130.195 unități), primul an plin după debutul crizei economico-financiare globale. 

Lipsa de vehicule noi generată de penuria de semiconductori, inflația și criza energetică provocată de invadarea Ucrainei de către Rusia s-au dovedit a fi provocări majore în 2022 pentru piața auto deja tulburată de consecințele pandemiei. Încrederea și perspectivele consumatorilor s-au diminuat, iar cheltuielile lipsite de vreo urgență au început să fie efectuate cu o atenție mai mare. 

Astfel, în 2022, europenii au înmatriculat cu 4,1% mai puține mașini noi ca în 2021 sau cu 5,6% și, respectiv, cu 29% mai puține mașini noi față de 2020, anul în care COVID-ul a băgat în lockdown economiile de pe „bătrânul continent”, și 2019. 

În comparație cu anul dinaintea pandemiei, în 2022, în „Europa 30” (cele 26 de țări UE + Norvegia, Elveția și Islanda) au fost înregistrate cu 4,5 milioane de vehicule mai puțin.

Amenințarea mărcilor auto chinezești, în creștere

Încă au cote de piață minore, dar amenințarea mărcilor auto chinezești a crescut amenințător în 2022, de la 66.100 de mașini noi înregistrate în 2021, la 152.000 de unități anul trecut. 

Și nu vorbim despre Volvo și Polestar (deținute de chinezii de constructorul chinez Geely). Ci, de exemplu, despre DR Automobiles, o firmă italienească „No Name” care vinde în Italia și Spania automobile rebranduite făcute în China de Chery. Înmatriculările DR Automobiles a ajuns la aproape 25.000 de unități, surclasându-le pe cele ale Smart și Subaru, de pildă. 

Apoi, de MG, marca britanică aproape dispărută, care a fost salvată de chinezii de la SAIC Motor Corporation Limited, a scris istorie în 2022, vânzând circa 114.000 de mașini în Europa și depășind astfel cifrele Jeep și Honda. 

Iar BYD, Hongqi, Maxus, NIO, DFSK și Aiways revendică și ele înregistratea a peste 1.000 de automobile noi. 

Toyota și Hyundai-Kia au mers bine, mărcile europene au cam șchiopătat

Toyota, cel mai mare constructor auto la nivel mondial, și Hyundai-Kia au mers bine pe piața europeană în 2022. Sud-coreenii au vândut 1,05 milioane de mașini (+3,8%), apropiindu-se de Renault Group, care a ocupat locul 3 în top-ul cotelor de piață ale producătorilor activi pe piața auto din Europa. Kia a fost „vioara întâi”, depășind vânzările Hyundai, iar noile modele Kia Sportage și Hyundai Tucson s-au dovedit mai populare printre europeni decât Volkswagen Tiguan sau Peugeot 3008, de exemplu. 

Toyota a ajuns la o cotă de piață de 7,12%, modelul Yaris Cross, de pildă, ocupând locul 4 în top-ul celor mai vândute SUV-uri de clasă „B”. 

Grupul Stellantis, care are, printre altele, sub umbrela 4 mărci europene renumite, Peugeot, Opel, Fiat și Citroen, a căzut puternic anul trecut, de la o cotă de piață de 20,23% în 2021, la o cotă de piață de 18,22% în 2022. Înmatriculările i s-au diminuat cu 14%, până la 2.06 milioane de unități. 

Grupul Volkswagen ocupă în continuare liniștit primul loc în top-ul constructorilor auto din Europa, chiar dacă cota sa de piață a scăzut de la 24,98% în 2021, la 24,67% anul trecut. 

Peugeot 208 a detronat Volkswagen Golf după 14 ani. Două Dacii, în Top 10 cele mai vândute mașini în „Europa 30”

După 14 ani de „domnie” liniștită, Volkswagen Golf nu mai este cea mai vândută mașină din Europa. Și, nu numai atât. Locul i-a fost luat în 2022 de Peugeot 208, iar Golf-ul a căzut până pe locul 5. Ultima dată când Peugeot a condus clasamentul european a fost în 2007, cu 207, „tatăl” lui 208. 

Dacia Sandero și-a păstrat locul 2 și „podiumul” este completat de Volkswagen T-Roc. Pe locul 4 a urcat Fiat 500, tocmai de pe 9.

SUV-ul Dacia Duster a intrat în premieră în Top 10 cele mai vândute mașini în „Europa 30” pe locul 9, urcând de pe 15 în 2021, și îi suflă în ceafă lui Hyundai Tucson (locul 8, cel mai bine vândut SUV de clasă „C”), la o diferență de puțin peste 1.000 de mașini. 

Toyota Yaris s-a clasat pe poziția 6, Opel Corsa, pe 7, iar Renault Clio încheie Top 10, la o diferență de peste 55.000 de unități față de Dacia Sandero. 

Mașinile electrificate, pe val în Europa. Electricele, +29%

În 2022, înmatriculările de mașini noi electrificate (BEV – 100% electrice, PHEV – plug-in hybrid, EREV – electrice cu range extender și FCEV – electrice cu pilă de combustibil pe hidrogen) au atins un nou nivel record, 2,59 milioane de unități. Volumul a crescut cu 15% față de 2021 și cu 92% față de 2020. Iar de comparația cu 2019 nici nu mai vorbim, în anul dinaintea pandemiei fiind înregistrate doar 561.000 de unități. 

Din cele 2,59 milioane de unități de mașini electrificate, 1,56 milioane au fost BEV-uri (+29%, față de 2021), ceea ce înseamnă că aproape 14 din 100 de mașini noi înregistrate în 2022 în Europa au fost pur electrice. 

Țăra în care mașinile electrice au ajuns la o cotă de piață incredibilă, de 79%, este Norvegia. Apoi, urmează Suedia, cu 33%, și Olanda, cu 23%. 

BMW și-a păstrat coroana de cea mai vândută marcă premium la nivel global

BMW a doborât, în 2021, „steaua” Mercedes-Benz din vârful top-ului global al vânzărilor în segmentul premium și a păstrat coroana și în 2022, cu 2.100.692 de unități vândute. Mercedes ocupă locul 2, cu 2.043.900 de unități. Iar Audi se află pe ultima treaptă a podiumului cu 1.614.231 de unități. 

De asemenea, BMW a fost lider și în segmentul mașinilor electrice premium în 2022, dar locurile 2 și 3 se inversează. Bavarezii au comercializat peste 200.000 de mașini 100% electrice, Audi 118.196 de unități și Mercedes-Benz 117.800 de unități. 

Iar BMW M a marchat a 50-a sa aniversare cu un an-record. Vânzările globale de automobile de performanţă şi de înaltă performanţă BMW M au totalizat 177.257 de unităţi în cursul exerciţiului financiar 2022, ceea ce reprezintă o creştere de 8,4% faţă de anul precedent, în ciuda condiţiilor dificile continue din zona logisticii şi a lanţurilor de aprovizionare. 

Cea mai importantă piaţă unică în 2022 pentru BMW M a fost din nou SUA, a doua cea mai importantă regiune de vânzări fiind piaţa internă, germană, urmată de Marea Britanie. Iar cel mai vândut model BMW M n-a fost nici M3, nici M4, nici M8, ci electricul i4 M50.

Ce mașini noi au preferat românii în 2022: SUV-uri, mașini compacte și de oraș

În România, anul trecut au fost înregistrate 129.328 de automobile noi, conform datelor Jato, cu 6,7% mai multe decât în 2021. SUV-urile au rămas, evident, la putere, cu o cotă de piață de 42,7%, în creștere cu 0,8% față de 2021, potrivit statisticilor APIA. Apoi, top-ul preferințelor românilor a fost completat de mașini de clasă „C”, cu o cotă de piață de 26,1%, în creștere cu 1,8% față de 2021, iar pe locul 3 s-au clasat mașinile de clasă „B”, cu o cotă de piață de 18,8%, în scădere cu 2,5% față de 2021.

Cea mai importantă creștere a fost înregistrată de automobilele de clasă „A”, de citadine, segment pentru care interesul românilor a crescut cu 58% în 2022 și a ajuns la o cotă de piață de 6,9%. Iar, ca și în 2021, românii au manifestat anul trecut un interes deosebit pentru mașinile din categoria „Sport” (+10,7%, față de 2021, și o cotă de piață de 0,3%).

În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în 2022 motorizările pe benzină au înregistrat o scădere de 1,2% față de perioada similară din 2021, ajungând, astfel, la o pondere de 64,5%. În ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea au înregistrat o scădere de 5,0% față de cele 12 luni din 2021 și ajungând la o cotă de piață de doar 13,8% din total.

Iar vânzările de autoturisme electrificate au „bubuit”. Astfel, mașinile electrificate, respectiv cele electrice (100% - BEV și plug-in hybrid - PHEV), precum și cele full hybrid - HEV (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), au ajuns să dețină la sfârșitul anului trecut o cotă de piață de 21,7%, care depăşeşte cu 7,9% sau 10.041 de unităţi cota deţinută de motoarele diesel.

Conform datelor APIA, în 2022, au fost înmatriculate în România 11.611 de autoturisme noi cu propulsie pur electrică. Acest volum se traduce printr-o creștere cu 83,6%, față de cele 6.323 de mașini electrice înmatriculate în 2021, și o cotă de piață a BEV-urilor de 9,1%, față de 5,3% în 2021.

Top-ul mărcilor preferate de români în 2022 este condus, ca de obicei, de Dacia. Dar, interesant, următoarele două trepte ale podiumului nu mai sunt ocupate de brand-uri europene, precum Volkswagen, Renault sau Ford, ca în alți ani, ci de Toyota și Hyundai. Skoda e pe locul 4 (locul 7 în 2021), Ford pe 5 (locul 2 în 2021) și Volkswagen abia pe 6, urmat de Renault pe 7 (locul 3 în 2021).

De asemenea, trebuie remarcată afinitatea românilor pentru mărci premium, în Top 10 intrând două brand-uri premium, Mercedes-Benz (locul 9) și BMW (locul 10). 

În ceea ce privește „Top-ul modelelor de mașini preferate de români” în 2022, Dacia revendică 5 poziții din primele 10: Logan, Duster, Sandero și Spring, pe primele 4, și Jogger pe 8. 

Locul 5 aparține SUV-ului Hyundai Tucson, iar Top 10 e completat de Ford Puma, Toyota Corolla, Skoda Octavia și Renault Clio. 

”Explozie” de automobile electrice, plug-in hybrid și hybrid, în România

Ca și în anul 2021, când, deși s-a înregistrat o scădere a achizițiilor de autoturisme în general, cele “verzi” au performat, în 2022, achizițiile din această categorie au crescut considerabil (+49,0%) comparativ cu perioda similară a anului trecut. 

În acest context, este de remarcat creșterea importantă a autoturismelor 100% electrice (+83,6%) şi a celor plug-in hybrid (+32,4%).

În ceea ce privește preferințele, primele 5 cele mai vândute autoturisme 100% electrice în 2022 au fost Dacia Spring cu 6.830 unități, model lansat în 2021, cu o creștere de 122,6% față de aceeaşi perioadă a anului precedent, Tesla Model 3 cu 759 unități, cu o creștere de 248,2% față de 2021, Volkswagen e-UP! cu 514 unități, în creștere cu 18,2%, Hyundai Kona cu 365 unități, în scădere cu 4,9% și Renault Zoe cu 269 unități, cu o scădere de 22,5% față de cele 12 luni ale anului trecut.

La capitolul plug-in hybrid, top 5 modele a fost condus de Ford Kuga cu 324 unități, +24,1%, urmat de Hyundai Tucson cu 271 unități, +18,3%, Renault Captur cu 247 unități și o scădere de 8,2%, Mercedes-Benz GLE cu 246 unități, în creștere cu 36,7% și Mercedes Benz GLC cu 206 unități, în scădere cu 8,0%.

Autoturismele hibride, fără încărcare la priză, au avut pe primul loc din Top 3 Toyota Corolla cu 2.397 unități, în creștere cu 12,3% față de 2021, urmată de Toyota C-HR cu 1.978 unități, în scădere cu 5,5% scădere, și Toyota RAV4 cu 1.697 unități, în creștere cu 5,4%.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te