În circa o lună, colegul nostru cocoțat, Opel Grandland X, cel mai mare SUV din oferta constructorului german, a parcurs 1.800 de kilometri, alături de patru șoferi, Cătălin Prisacariu, Răzvan Chiruță, Ramona Ursu și subsemnatul. Circa 70% din distanță a fost în mediul urban, iar, dacă în primii 450 de kilometri în București consumul mediu a fost de 7,8 litri/100 km, acum acesta a scăzut la 7,4 litri/100 km. Ceea ce este foarte bine pentru un SUV de aproape 4,5 metri lungime și 1,5 tone. Și o compactă diesel cu motor echivalent, de genul Opel Astra, Volkswagen Golf, Renault Megane, Kia Ceed, Ford Focus, tot cam atât mănâncă.
20.300 €
este prețul de pornire pentru un
Opel Grandland X diesel, TVA inclusă
Să revenim, însă, la experiența la volan. Personal, nu prea rezonez cu mașinile cu gardă înaltă la sol. Sunt de acord că îți dau mai multă liberate de mișcare și nu te stresezi că zgârii spoilerul la fiecare bordură, dar, din rațiuni dinamice, prefer ca centrul de greutate să fie cât mai aproape de asfalt. Dar fac parte din minoritatea care nu face, cu una, cu două, concesii plăcerii de a conduce.
Majoritatea vrea altceva. Inclusiv cei trei colegi care au condus mașina au apreciat mai mult suplețea cu care SUV-ul absoarbe gropile și denivelările, poziția înaltă la volan și manevrabilitatea, decât scaunele sculptate mai sport și jovialitatea celor 160 de cai putere ai Opel-ului Astra Sports Tourer BiTurbo care și-a petrecut vara în redacția Newsweek România. Nu degeaba piața SUV-urilor a explodat în ultimii ani, iar, punctual, Grandland X-ul a sedus peste 100.000 de clienți într-un an de lansare.
Manevrabilitate fără griji
Opel Grandland X se conduce foarte ușor. Direcția asistată electric gradual te lasă să te joci fără efort la manevrele de parcare, de exemplu, iar, odată cu creșterea vitezei de deplasare, volanul se întărește conferind un sentiment de siguranță. Șoferii cu un stil de condus mai dinamic, însă, nu vor aprecia lipsa de feedback, la fel cum vor simți că spatele SUV-ului se manifestă ca o căpriță, dacă pe un viraj abordat mai în forță apar denivelări în asfalt. Martorul ESP-ului începe să clipească cu insistență, spunându-ți că nu te afli într-o mașină de curse. Dar ce să-i faci, cu jante de 17 inch, pneuri cu talon de 65, gardă la sol de 20 de centimetri și suspensie orientată către confort nu poți să le ai pe toate.
Este suficient că mașina se descurcă foarte bine în oraș, are o ținută de drum liniștită pe șosea/autostradă, îi place să înghită kilometri, consumând cât o compactă obișnuită, și te privează de griji la urcarea bordurilor sau pe drumuri desfundate. De asemenea, interiorul lui Grandland X este primitor, ergonomic și suficient de spațios pentru patru adulți. Și, cum diminețile au devenit destul de reci, ne-am putut răsfăța și cu volanul încălzit. Dar, despre această opțiune, cât și despre alte plusuri și minusuri ale colegului nostru cu patru roți vom discuta într-un material viitor.
„Mașina nu te surprinde de prima dată când te urci la volan.
Dar, după ce începi să o descoperi, condusul devine chiar interesant.
Se așează bine pe șosea, are multe ajutoare electronice pentru un drum complicat și consumă cât să nu simți că mergi cu un SUV.
La final, devine o surpriză chiar plăcută“.
Răzvan Chiruță,
Redactor-șef Newsweek România
confortabilă, stă bine pe șosea și la drum întins toarce ca o pisică
mulțumită. Aș adăuga că e foarte manevrabilă și, dacă vrei să
pui murături pentru iarnă, ai un portbagaj foarte generos și pentru gogonele,
și pentru varză și chiar și pentru niște legume pentru zacuscă“.
Cătălin Prisacariu,
Redactor-șef adjunct: Nersweek România
să conteze atât mult în trafic. Este foarte manevrabil și,
față de sedanul meu compact, vezi altfel mișcările celorlalte
mașini și ai mai mult timp de reacție. Mai greu este la parcarea cu spatele,
pentru că nu vezi aproape nimic și te bazezi doar pe senzori“.
Ramona Ursu,
Senior editor Nersweek România