Opel Astra și regele neîncoronat al aerodinamicii

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 27.09.2019 - 07:58

Elegantul și îndrăgitul coupé Opel Calibra apărut în 1989 a fost numit, timp de 30 de ani, regele aerodinamicii din curtea constructorului din Rüsselsheim.

SHARE

Odată cu lansarea facelift-ului Opel-ului Astra K, la Salonul Auto de la Frankfurt 2019, însă, compacta i-a furat coroana, afișând același coeficient Cx=0,26.

Oricâte modele și-ar croi drum în segmentul automobilelor compacte, părinții acestuia se numesc Opel și Volkswagen.

Opel-ul Kadett, care din 1991 a fost botezat Astra, a împlinit 83 de ani în 2019. Iar mai tânărul Golf, care a apărut în 1974 și, în numai câțiva ani, a reușit să devină un sinonim al acestei clase, a sărbătorit anul acesta 45 de primăveri.

De-a lungul timpului, Kadett și, apoi, Astra s-au ținut scai de ideea democratizării inovațiilor din clasele superioare, alături de un design dinamic și expresiv.

În 1936, de exemplu, Kadett 1 a de debutat ca un model de mici dimensiuni, cu o lungime de 3,8 metri, și cu o construcţie unitară, revoluţionară, a caroseriei autoportante.

Mașina se lăuda cu blocuri optice integrate, semnalizatoare de directie, un spate „tăiat“, cu hayon și portbagaj antipraf accesibil din interiorul autovehiculului, frâne hidraulice pentru toate roțile, și un motor din fontă cenușie, de 1.0 litri (1.073 cmc), în patru cilindri, care dezvolta 23 CP.

În 1984, versiunea sportivă Kadett E GSi a devenit cel mai aerodinamic hatchback compact. Iar în 2004, Astra H a introdus în segment șasiul adaptiv (IDS Plus) și farurile adaptive (AFL).

Opel Astra K a apărut în 2015 și a câștigat titlul „Mașina Anului 2016“, ca și Kadett-ul E în 1985. Modelul a fost și este apreciat drept un „Spa pe roți“, datorită scaunelor sport ergonomice AGR și a suspensiei bine gândite, și introdus în clasă sistemul de iluminare adaptiv cu matrice LED.

Iar după patru ani de carieră, acum, la IAA 2019, Opel Astra K a primit un facelift.

Cu ochiul liber, nu se observă prea multe schimbări. Specialiștii au lucrat mai mult la detalii și pe dedesubt și Astra K facelift a devenit cel mai eficient model compact Opel din toate timpu­rile, cu un coeficient aerodinamic identic cu cel al coupé-ului Calibra (Cx=0,26, atât pentru versiunea Astra hatchback, cât și pentru break-ul Sports Tourer) și motorizări care respectă deja standardul Euro 6d, emițând cu până la 21% mai puțin CO2 decât modelul anterior.

Cinci din cele șapte combinații de sisteme de propulsie oferite au chiar emisii de CO2 sub valoarea de 100 g/km.

Zeci de ore în tunelul de vânt și tehnologii din clasele superioare

„Mașina Anului 2016“ are un coeficient aerodinamic redus, de 0,29. Utilizând tunelul aerodinamic al Universității din Stuttgart operat de Institutul de cercetare în inginerie și motoare auto, echipa de dezvoltare a facelift-ului pentru Astra s-a concentrat, însă, și mai mult pe optimizarea aerodinamicii.

Cum 40% - 50% din rezistența aerodinamică totală a unui automobil este produsă la nivelul părții inferioare a caroseriei, în jurul roților și pasajelor roților, specialiștii și-au concentrat atenția pe aceste zone.

De asemenea, aceștia au format o echipă specială interdepartamentală pentru a dezvolta un nou obturator activ pentru întreaga parte frontală (tehnologie apărută de câțiva ani în segmentul premium).

0,26

este coeficientul de rezistență la înaintare
al celui mai aerodinamic Opel Astra din istorie,
identic cu cel al coupe-ului Opel Calibra

Prin combinarea unor aspecte termice, electrice și aerodinamice și a unor strategii inteligente de control pentru deschiderea și închiderea părților superioare și inferioare ale grilei frontale, inclusiv independent una față de cealaltă, poate fi asigurată o conducere eficientă într-o varietate de condiții reale.

De exemplu, o reducere cu 10% a coeficientului aerodinamic scade consumul de carburant cu până la 5% la deplasarea cu o viteză de 130 km/h.

Obturatorul activ oferă, de asemenea, avantaje din punct de vedere termic, întârziind răcirea după oprirea motorului sau accelerând încălzirea acestuia după o pornire la rece, ceea ce asigură beneficii semnificative în ceea ce privește consumul de carburant și încălzirea habitaclului, în special pe timp de iarnă.

Pe lângă grila active, îmbunătățirile aerodinamice în partea inferioară a caroseriei Opel-ului Astra K facelift includ o protecție sub motor și transmisie, panouri în partea din față a podelei, un ecran termic mărit al rezervorului de carburant, care îndeplinește și funcția de deflector de aer, o gardă la sol coborâtă cu până la 10 mm, în funcție de varianta modelului, și brațe oscilante pe puntea spate cu formă aerodinamică.

Digitalizare și sisteme avansate

Dacă Astra K oferă deja un portofoliu de tehnologii și sisteme de asistență avansate, unice în această clasă, precum farurile adaptive IntelliLux LED matrix, cu funcție anti-orbire, Astra K facelift este disponibil opțional și cu faruri LED cu consum energetic redus, de 13 W, și oferă un grad mai ridicat de digitalizare.

În ton cu moda, vitezometrul nu mai este analogic, cu ac, ci digital. Apoi, camera video frontală este mai mică, dar mult mai eficientă decât cea precedentă, datorită procesorului mai rapid, și detectează și pietonii.

Camera video digitală pentru marșarier, disponibilă împreună cu sistemul de infotainment Multimedia Navi Pro cu display tactil de 8 inch, împrumutat de la Insignia, este și ea mai performantă.

Iar pe lista de dotări au apărut, de exemplu, o zonă de încărcare wireless pentru smart­phone și un sistem audio Bose cu șapte difuzoare, inclusiv un subwoofer Rich Bass.

Nu în ultimul rând, Astra K facelift introduce o altă funcție de confort, făcând mai plăcută și mai sigură conducerea în timpul sezonului rece - parbrizul încălzit.

Cutie automată cu 9 trepte și șasiu revizuit

Motoarele diesel și pe benzină ultramoderne, în trei cilindri, ale noului Astra, cu puteri între 105 CP și 145 CP, asigură nu doar performanță dinamică, ci și un nivel optim de confort.

Un arbore de echilibrare cu rotaţie în sens opus, montat în blocul motoarelor de orgine PSA cu trei pistoane amortizează vibrațiile nedorite.

În configurațiile de bază, propulsoarele sunt combinate cu o transmisie manuală, cu 6 trepte. Dar, Astra K facelift poate fi echipat și cu o nouă transmisie automată cu variație continua sau cu o cutie automată cu 9 trepte.

Șasiul Opel-ului Astra K a fost și el îmbunătățit. Noile amortizoare sporesc confortul. Iar șasiul dinamic op­țional este prevăzut cu amortizoare mai rigide și direcție mai precisă.

Versiunile hatchback, cu cinci uși, și Sports Tourer sunt disponibile cu nivelurile de echipare Edition, GS Line, Elegance, Ultimate și în ediție aniversară specială „120 de ani“.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te