miercuri 03 decembrie
EUR 5.0910 USD 4.3656
Abonează-te
Newsweek România

„Dacă nu minți, nu zbori.” Piloții de linie ascund problemele de sănătate mintală. Sunt pasagerii în pericol?

Data publicării: 03.12.2025 • 16:40 Data actualizării: 03.12.2025 • 16:59
Avion Deltai - Foto: Profimedia Images
Avion Deltai - Foto: Profimedia Images
Avion pe aeroport - Foto: Freepik
Avion pe aeroport - Foto: Freepik

Zeci de piloți de linie declară pentru Reuters că sunt reticenți în a dezvălui problemele de sănătate mintală — chiar și cele minore sau tratabile — din cauza riscului de a fi suspendați și de a li se încheia cariera.

Annie Vargas își vedea fiul alunecând pe o pantă descendentă și îl implora să caute ajutor. Dar fiul ei, Brian Wittke, un pilot de 41 de ani al companiei Delta Air Lines și tată a trei copii, a refuzat, îngrozit că tratamentul pentru depresie i-ar putea costa licența și mijloacele de trai.

Scăderea numărului de călătorii aeriene în timpul pandemiei l-a ținut pe Wittke mai mult acasă și i-a afectat sănătatea mintală, a declarat Vargas pentru Reuters.

„Dacă nu minți, nu zbori.” Piloții de linie ascund problemele de sănătate mintală

În dimineața zilei de 14 iunie 2022, Vargas a încercat să-l contacteze pe Wittke prin SMS, dar datele sale de localizare erau dezactivate. Până când au reapărut, Wittke se sinucisese în munții Utah, lângă casa sa din afara orașului Salt Lake City.

Piloții companiilor aeriene comerciale ascund adesea problemele de sănătate mintală din teama că dezvăluirea terapiei sau a medicației, sau chiar simplul fapt de a cere ajutor, ar putea însemna retragerea licenței, punându-i pe ei și pe pasageri în pericol, potrivit interviurilor realizate de Reuters cu trei duzini de piloți, experți medicali și oficiali din industrie, precum și unei analize a studiilor medicale.

Pentru acest articol, Reuters a vorbit cu cel puțin 24 de piloți comerciali de la companii aeriene americane și străine, care au declarat că sunt reticenți în a dezvălui problemele de sănătate mintală — chiar și cele minore sau tratabile — de teamă că vor fi imobilizați imediat și vor fi supuși unei evaluări medicale îndelungate și costisitoare, care le-ar putea pune capăt carierei.

Piloții cu care a vorbit Reuters au invocat mai multe motive pentru care nu dezvăluie problemele de sănătate mintală, printre care politicile companiilor aeriene, cerințele de reglementare și stigmatizarea socială.

„Oamenii reali au probleme reale”, a spus Vargas. „Și nu ar trebui să fie penalizați pentru că se confruntă cu ele.”

Vargas a spus că a vorbit cu Reuters despre experiențele fiului ei, deoarece spera că tragedia familiei sale va schimba cultura din jurul sănătății mintale în industria aviației. Agenția de știri a confirmat detaliile relatărilor sale cu soția lui Wittke.

Vargas ține în mână un colier cu o fotografie a fiului său, pilotul comercial Brian Wittke, și o libelulă. După ce a zărit o libelulă aurie după comemorarea lui, Vargas poartă acum insecta pentru a-i păstra vie memoria și pentru a stârni conversații despre pierdere.

Citește și: Lovitură dură pentru români! TAROM închide o rută intens circulată. Care sunt motivele?

Delta a declarat că Wittke era un membru valoros al echipei și a calificat moartea sa drept „tragică și sfâșietoare”. De asemenea, a afirmat că comunitatea piloților are o stigmatizare împotriva solicitării de servicii de sănătate mintală.

La fel ca multe companii aeriene majore din SUA, Delta oferă programe confidențiale de sprijin între colegi și servicii de consiliere pentru personal. Recent, a lansat un nou program de asistență pentru piloți, oferind acces la terapie și coaching și ținând cont de cerințele de certificare medicală.

„Vom continua să lucrăm fără încetare pentru a oferi soluții suplimentare”, a declarat compania aeriană.

În majoritatea industriilor, persoanele fizice pot solicita tratament medical sau psihologic fără a implica angajatorii sau autoritățile de reglementare, cum ar fi Administrația Federală a Aviației.

Avion pe aeroport - Foto: Freepik
Avion pe aeroport - Foto: Freepik

Citește și: Compania TAROM, salvată cu o infuzie de 95.300.000€. Rutele care nu aduc bani se închid

Aviația funcționează în conformitate cu standarde mai stricte: piloții trebuie să îndeplinească criterii fizice și psihologice riguroase pentru a-și menține certificarea medicală FAA, în unele cazuri fiind supuși unor examene medicale la fiecare șase luni. Piloții care raportează anxietate sau depresie pot fi suspendați. În timp ce cazurile ușoare pot fi rezolvate rapid, afecțiunile severe necesită o evaluare extinsă din partea FAA, care poate dura până la un an sau mai mult.

FAA a declarat într-un comunicat că se angajează să acorde prioritate sănătății mintale a piloților și că își actualizează continuu abordarea pe baza celor mai bune cunoștințe medicale disponibile.

La zece ani după ce un pilot Germanwings cu antecedente de depresie severă a prăbușit un avion Airbus A320 într-un versant montan din Franța, industria aviatică globală nu a formulat încă un cadru global uniform pentru abordarea sănătății mintale a piloților, iar stigmatizarea rămâne o barieră majoră, potrivit interviurilor Reuters.

Agenția Europeană pentru Siguranța Aviației impune companiilor aeriene să ofere programe de sprijin reciproc pentru piloți și a întărit supravegherea medicilor examinatori.

Piloți cu ADHD

În Statele Unite, FAA a extins lista de antidepresive aprobate și alte medicamente utilizate pentru tratarea afecțiunilor de sănătate mintală. A stabilit o cale de urmat pentru piloții care dezvăluie un diagnostic de ADHD. Între timp, companiile aeriene și sindicatele piloților au extins programele confidențiale de sprijin reciproc.

Autoritatea pentru Siguranța Aviației Civile din Australia permite piloților cu depresie și anxietate să își păstreze certificarea medicală, de la caz la caz, chiar și în timpul tratamentului, dacă riscurile de siguranță sunt gestionate. Kate Manderson, medicul șef al CASA, a declarat că echipa sa rezolvă de obicei revizuirile certificărilor în 20 de zile.

Dar decalajul dintre politică și percepție rămâne mare. Într-un studiu din 2023 realizat pe 5.170 de piloți din SUA și Canada, mai mult de jumătate au declarat că evită asistența medicală din cauza preocupărilor legate de pierderea statutului de pilot. Acest sentiment este surprins de o zicală morbidă din comunitatea piloților: „Dacă nu minți, nu zbori”.

Sindicatele piloților, grupurile de susținere și organizațiile din industrie îndeamnă FAA să adopte recomandările Comitetului său de reglementare a aviației — măsuri pentru protejarea piloților care dezvăluie probleme și pentru accelerarea reîntoarcerii lor la serviciu. În septembrie, Camera Reprezentanților din SUA a votat pentru a solicita FAA să implementeze aceste schimbări în termen de doi ani.

Mai multe articole din secțiunea Internațional
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România
Newsweek România Ultima oră
Newsweek România
Ultima oră