Unde se vindeau, în comunism, mașini Dacia de la 5.000$ și ARO de la 6.250$? Românii așteptau 5 ani

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 17.11.2023 - 10:18
Oferte speciale, cu extra opțiuni, în „Shop”-urile comuniste: Dacia de la 5.000 $, Aro de la 6.250 $ - Foto: automobileromanesti.ro
Oferte speciale, cu extra opțiuni, în „Shop”-urile comuniste: Dacia de la 5.000 $, Aro de la 6.250 $ - Foto: Facebook/Romania Nostalgica
Oferte speciale, cu extra opțiuni, în „Shop”-urile comuniste: Dacia de la 5.000 $, Aro de la 6.250 $ - Foto: Facebook/Romania Nostalgica

În anii 1980, de tristă amintire, când românii depuneau avans la CEC și așteptau ani buni pentru o mașină nouă, în „Shop”-urile comuniste manageriate de Comturist, în care aveau acces doar străinii, modelele Dacia, Aro și Oltcit erau promovate cu extra opțiuni.

SHARE

Din anii 1970 și până după Revoluția din 1989, pe piața din România nu se comercializau decât mașini noi făcute de Dacia, Aro și Oltcit, iar unii membri de partid mai „speciali” aveau acces și la câte o Lada ori o Volga/Gaz. Așa a decis tovarășul Nicolae Ceaușescu, că mașinile occidentale nu sunt pentru români, deși copiii săi mergeau cu Mercedes, BMW sau Renault. 

Citește și: VIDEO Cum era elogiat în presa comunistă primul camion românesc făcut în „Orașul lui Stalin” în 1954

Mai mult, cumpărarea unei mașini noi nu era simplă. Nu te duceai în showroom, ca astăzi, și plecai la volan acasă. Era o adevărată „operațiune”, bazată mai ales pe pile și șpagă. Iar majoritatea românilor care voiau un automobil nou așteptau și ani buni pentru a-l primi, după depunerea avansului la CEC. 

De exemplu, în 1990, erau peste 37.000 de deponenți care aveau la CEC fie un depozit aferent avansului, fie chiar 70.000 de lei, contravaloarea unei Dacii.

Oferte speciale, cu extra opțiuni, în „Shop”-urile comuniste: Dacia de la 5.000 $, Aro de la 6.250 $ 

În „Shop”-urile comuniste manageriate de Comturist, în care aveau acces doar străinii, modelele Dacia, Aro și Oltcit erau promovate, însă, cu extra opțiuni. Puteau fi personalizate. „Cuantumul dotărilor suplimentare este 2-25% peste prețurile” de bază, scria pe lista de prețuri disponibilă. 

În 1987, de exemplu, în „Shop”-urile Comturist, străinii puteau alege dintre 6 modele Dacia, 6  modele Aro și un Oltcit. 

Concret, erau promovate modelele Dacia 1310 Standard (5.000 $), Dacia 1310 Standard Break (5.200 $), Dacia 1310 MLS (5.600 $) și Dacia 1310 MLS V5, adică cu cutie de viteze cu 5 trepte (5.850 $).

Citește și: VIDEO Prima mașină făcută în România nu a fost Dacia, nici ARO, ci Malaxa 1C. Fabrica, luată de ruși

De asemenea, erau disponibile Dacia 1410 Standard Sport (6.000 $) și Dacia 1410 MLS Sport (6.450 $). 

Ca idee, modelul Dacia MLS avea următoarele dotări diferite față de Standard: circuit dublu de frânare, indicator nivel lichid de frână, jante restilizate, spoiler față din masă plastică, rezemător de cap scaune față (tetiere), indicatoare presiune ulei și temperatură apă.

În ceea ce privește oferta Aro, în „Shop”-urile Comturist, străinii puteau alege Aro 243 pe benzină (6.250 $), Aro 244 pe benzină (6.550 $), Aro 243 Diesel D127 (7.225 $), Aro 243 Diesel L27 (7.450 $), Aro 244 Diesel D127 (7.500 $) și Aro 244 Diesel L27 (7.725 $).

Iar Oltcit era disponibil într-o singură versiune: Oltcit Club TA 2-R Standard, la 4.000 $.

În funcție de marcă și model, mașina Dacia, Aro sau Oltcit putea fi personalizată cu dotări suplimentare ce puteau crește prețul de bază al automobilului cu între 2% și 25%. 

Oficial, în 1987, de exemplu, dolarul american era cotat la 4,07 lei, conform istoricului BNR. Dar, neoficial, dolarul american se vindea cu 70-80 de lei. 

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te