Weekendul acesta, 28-29 august, începe cea de-a doua jumătate a sezonului F1 2021, cu Marele Premiu al Belgiei și, față de alți ani, nimic nu e bătut în cuie. Nici titlul la piloți, nici cel al constructorilor. Hamilton are 195 de puncte și Verstappen 187 de puncte.
Mercedes a strâns 303 puncte și Red Bull Racing Honda 291 puncte. Restul nu prea contează, din păcate: Lando Norris și Valtteri Bottas urmează cu 113 puncte și, respectiv, 108 puncte, iar Ferrari are 163 de puncte, aproape la jumătate față de primele două echipe.
În primele patru curse ale sezonului, „perechea“ Hamilton – Verstappen a făcut „1-2“, britanicul câștigând în Bahrain, Portugalia și Spania, iar olandezul de 23 de ani în Italia – Emilia Romagna Grand Prix.
Apoi, Max și-a trecut în palmares cea de-a treia victorie consecutivă la Monaco, precum și MP al Franței și cele două curse din Austria (Styria și Red Bull Ring).
Hamilton a mai câștigat abia în Marea Britanie, la Silvestone. Dar a făcut-o dramatic, fiind penalizat cu zece secunde pentru o depășire controversată în urma căreia l-a proiectat violent în parapetul virajului rapid Copse pe Max Verstappen, acesta fiind nevoit să abandoneze.
La Hungaroring, în ultima cursă înainte de „vacanța de vară“, a făcut istorie Esteban Ocon, pilotul celor de la Alpine F1 obținând pe ploaie prima sa victorie din carieră și prima victorie pentru echipa sa în F1.
Hamilton a terminat pe trei, iar Verstappen pe nouă, după ce a fost victima colaterală a unui incident, petrecut imediat după start, între Bottas și Perez.
Cu o diferență de doar opt puncte între Hamilton și Verstappen la startul celei de-a doua jumătăți a sezonului de F1, prin urmare, duelul pentru titlu dintre cei doi se anunță dur și spectaculos, chiar dacă Hamilton pare a fi de neoprit, mai ales după „galopul“ de la Silverstone, unde a trecut primul linia de sosire cu tot cu penalizarea de zece secunde.
Calendarul e diferit față de cel din 2020, deși „Marele circ“ se termină tot în Abu Dhabi.
După MP al Belgiei, unde anul trecut a câștigat Hamilton, urmează MP al Olandei (3 – 5 septembrie), MP al Italiei (10 – 12 septembrie), MP al Rusiei (24 – 26 septembrie), MP al Turciei (1 -3 octombrie), MP al Japoniei (8 – 10 octombrie), MP al Statelor Unite (22 – 24 octombrie), MP al Mexicului (29-31 octombrie), MP al Braziliei (5 – 7 noiembrie), MP „TBC“ (19 – 21 noiembrie, nu a fost confirmată încă locația), MP al Arabiei Saudite (3 -5 decembrie) și MP Abu Dhabi (10 – 12 decembrie). Asta, bineînțeles, dacă nu intervin noi restricții anti-COVID-19.
„Revoluția“ monoposturilor de F1 în 2022, cu focus pe spectacol
Noul design al monoposturilor pentru sezonul 2022, dezvoltat de FIA alături de echipele de F1, anunță o adevărată „revoluție“ în ceea ce privește depășirile „la aspirație“ și spectaculozitatea duelurilor roată la roată.
Inițial, noile reguli ar fi trebuit să intre în vigoare anul acesta, dar, din cauza pandemiei de COVID-19, au fost amânate pentru anul viitor.
✅ Aripi față și spate complet diferite: În ultimii ani, piloții s-au plâns că nu mai pot rula și depăși „la aspirație“ din cauza „aerului murdar“, a turbulențelor generate de mașina urmărită și a diminuării, prin urmare, a forței de apăsare.
Concret, un monopost de F1 actual pierde 35% din forța de apăsare când rulează la o distanță de trei mașini, de circa 20 de metri (distanță măsurată de la „nasul“ monopostului aflat în față, la „nasul“ monopostului aflat în spate), iar la apropierea la o distanță de o mașină pierderea ajunge la 47%.
Designul monoposturilor 2022 reduce pierderea de apăsare aerodinamică la 4%, la 20 de metri, și ajunge doar la 18%, la distanță de o mașină în spate, favorizând, astfel, duelurile și depășirile „la aspirație“.
Aripa față 2022 și „nasul“ sunt complet diferite de cele actuale și sunt proiectate să confere o apăsare aerodinamică consistentă, pentru un control al direcției cât mai bun.
Dispar deflectoarele laterale actuale din spatele roților față, ceea ce elimină așa numitul „Y250 vortex“, vârtejul de aer generat de flapsurile aripii față mai ales când monopostul aleargă la mică distanță în spatele altuia.
Aripa spate 2022 n-are nici ea aproape nicio legătură cu cea actuală. Doar deflectorul mobil al sistemului DRS (Drag Reduction System) a rămas la locul lui, dar, bineînțeles, are altă formă.
Aripa are „colțuri“ rotunjite, nu drepte, și nu mai este așa bogată în artificii aerodinamice.
Important, designul său modelează fluxul de aer aruncat de monopost, astfel încât acesta să „curgă“ în sus și peste mașina aflată în spate.
✅ „Efect de sol“ (Ground effect), un artificiu interzis din 1982: Nu, F1 nu se întoarce în era Brabham și a „Fan car“-ului Brabham BT46B din 1978, primul și singurul monopost dotat cu un „ventilator“ aerodinamic, menit să răcească motorul, dar mai ales să crească apăsarea pe puntea spate.
Monoposturile 2022 nu vor mai avea, însă, podeaua plată, ci constructorii vor avea voie să „sculpteze“ tuneluri aerodinamice, care să genereze forțe de apăsare suplimentare, mai ales când mașina rulează foarte aproape în spatele alteia.
✅ Jante mai mari, cu pneuri cu talon mic, capace pentru roți și aripioare față: Până acum, monoposturile de F1 erau încălțate cu jante de 13 inch, cât cele utilizate de Dacia 1300, și anvelope cu talon înalt.
Din 2022, F1 trece pe jante de 18 inch, cu pneuri cu talon mic, pentru un look contemporan, dar mai ales pentru un plus de manevrabilitate și evitarea supraîncălzirii gumelor pe viraje, la viteze mari.
În 2022, monoposturile vor fi dotate, din nou, cu capace la roți. Rolul lor este de a menține cât mai curată „curgerea“ aerului și să împiedice specialiștii echipelor să facă șmecherii aerodinamice în jurul roților.
În premieră, anul viitor, monoposturile vor fi dotate cu un fel de aripioare care ies din spatele roților față. Rolul acestora este de a stabiliza puntea față și a menține cât mai curată „curgerea“ aerului.
✅ Aceleași motoare, greutate mai mare: Multe se schimbă la monoposturile de F1 2022, dar motoarele nu. Vor fi aceleași unități turbo-hybrid de 1.6 litri, doar că vor trebui să funcționeze cu o benzină mai „eco“.
Dacă acum se aleargă cu benzină care conține 5,75% biocombustibil obținut sustenabil, din 2022 procentul urcă la 10%.
În 2022, greutatea monoposturilor va urca cu 5%, de la 752 de kilograme, la 790 de kilograme. De ce? În primul rând, roțile de 18 inch sunt mai grele cu 14 kilograme în total.
Apoi, „atârnă“ elementele suplimentare de siguranță, introduse după ultimele accidente majore, precum cel al lui Romain Grosjean din MP al Bahrain-ului 2020.
Noile șasiuri trebuie să poată absorbi, în caz de impact, cu 48% mai multă energie cu „nasul“ și cu 15% mai multă energie cu spatele.
În caz de accident, motorul se separă de șasiu mult mai sigur, fără a expune rezervorul de combustibil.