Ce trebuie să facă șoferul de mașină diesel dacă s-a aprins martorul DPF? Altfel, se strică motorul

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 11.07.2024 - 15:54
Ce trebuie să facă șoferul de mașină diesel dacă s-a aprins martorul DPF? Altfel, se strică motorul - Foto: pmmonline.co.uk

Toate mașinile diesel produse începând cu anul 2011 au DPF. Dacă martorul din bord al sistemului se aprinde, șoferul trebuie să știe exact ce pași sunt necesari pentru a nu risca să strice motorul.

SHARE

Pe lângă catalizator, mașinile cu motor diesel comercializate în Uniunea Europeană începând din 2011 sunt dotate cu filtru de particule.

Rolul acestuia este de a reține particulele de funingine rezultate în urma arderii carburantului. El se curăță automat (intră în regenerare, cum se spune), dar în anumite condiții de exploatare sau după 200.000-250.000 de kilometri se înfundă și trebuie curățat profesional sau schimbat, altfel „sufocarea” fluxului de gaze putând strica motorul. 

Citește și: „Șmecheria” făcută de samsarii de mașini care nu se vede la ITP, dar te poate costa scump. Soluția

Ce trebuie să facă șoferul de mașină diesel dacă s-a aprins martorul DPF? Altfel, se strică motorul

Filtrul de particule (DPF sau FAP) este parte a sistemului de evacuare a gazelor arse și este piesă consumabilă.

Este alcătuit dintr-un miez ceramic cu orificii cilindrice prin care trec gazele de evacuare. Particulele de funingine sunt reținute în filtru până când se ajunge la un nivel predeterminat de umplere.

În acest moment, în bordul mașinii se va aprinde martorul luminos DPF și filtrul se va curăța printr-un proces numit regenerare. Adică, funinginea colectata este arsă la temperaturi înalte pentru a se ajunge la un reziduu de cenușă foarte mic care, apoi, este evacuat pe țeava de eșapament.

Citește și: FOTO Martorul luminos la care trebuie să fie atenți șoferii de mașini diesel. Mai merge 2.000 km

În anumite cazuri, însă, din cauza uzurii, mai ales, regenerarea DPF eșuează și martorul luminos rămâne aprins. Mașina va merge „gâtuit”, nu va mai „trage” normal, și este obligatorie o vizită la service, pentru a încerca curățarea filtrului de particule cu soluții speciale. Dacă nu merge, DPF-ul trebuie schimbat. 

Ca idee, un filtru DPF pentru un Ford Focus 1.5 TDCi din 2014 sau pentru o Dacia Duster 1.5 dCi din 2017 costă circa 800-1.100 de euro, în funcție de producător. Evident, cu cât crește capacitate motorului, cu atât DFP-ul este mai scump. Manopera se achită separat.

Pași necesari pentru prelungirea vieții filtrului de particule. Nu mergeți subturat!

Principala cauză a aprinderii martorului luminos de avertizare DPF din bordul mașinii este acumularea de funingine cauzată de călătoriile scurte, la viteze mici, cu multe episoade de Start/Stop.

Aceste condiții de conducere nu permit filtrului DPF să atingă temperatura necesară pentru a arde particulele de funingine, ceea ce cauzează înfundarea filtrului. Atunci când filtrul este înfundat, acesta nu mai poate funcționa corespunzător, ceea ce poate duce la defecțiuni ale motorului. 

Citește și: Mulți șoferi consideră că știu să schimbe vitezele. Ce se poate întâmpla dacă „sari” din 4 în 2?

Ce poate face șoferul pentru a evita cât mai mult înfundarea DPF-ului? Să nu meargă cu motorul subturat, ci, pe cât posibil, la peste 1.800-2.000 rpm. Dacă mașina e cu transmisie automată, sistem ce favorizează mersul subturat din rațiuni de noxe și consum, puteți trece cutia în modul manual și schimba singur treptele astfel încât să respectați regimul de turații recomandat.

De asemenea, în cazul deplasărilor scurte, când motorul diesel nu poate ajunge la temperatura optimă, opriți sistemul Start/Stop, dacă acesta nu dispune de senzor de temperatură care să-l dezactiveze automat. Atenție, însă, mai nou, în unele țări, dezactivarea Start/Stop e sancționată cu amendă. 

Dacă mergeți preponderent în oraș, încet, în aglomerație, chiar și urmând sfaturile de mai sus DPF-ul are de suferit. Prin urmare, este recomandat ca la circa 1.000 de kilometri parcurși să scoateți mașina la un drum mai lung, pe șosea sau autostradă, și să rulați măcar 100 de kilometri la viteze superioare, astfel încât motorul să meargă constant turații de peste 1.800-2.000 rpm pentru a încinge DPF-ul și a-l curăța forțat. 

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te