Capcanele când cumperi o mașină la mâna a doua. Un aparat de dat kilometri înapoi, doar 500 de lei

DE Andrei Mocanu | Actualizat: 28.07.2021 - 21:10

Volumul înmatriculărilor de autoturisme second hand a atins în iunie 2021 cifra de 32.454 unități, cee ace reprezintă o creștere cu 22,23 % față de iunie 2020.

SHARE

În pe primele șase luni din 2021 nivelul înmatriculărilor de autoturisme la mâna a doua a urcat la 199.555 unități - creștere cu 9,95% față de perioada similară din 2020, respectiv 181.493 unități. 

În ceea privește mărcile de mașini second preferate de români în 2021, top-ul este condus detașat de Volkswagen, cu 48.965 unități.

Locurile doi și trei sunt ocupate de BMW (19.558 unități) și Audi (19.487 unități). „Top 5“ este completat de Ford și Opel, cu 14.037 unități și, respectiv, 13.204 unități. 

Citește și: Rablele salvează piața mașinilor noi în 2021

Achiziționarea unui autoturism la mâna a doua este mai puțin costisitoare, iar mulți români caută mașini ieftine, până în 10.000 de euro. Dar pentru ca această opțiune să nu se transforme într-o țeapă, e important să fie îndeplinită  o condiție: ca autovehicul să fie verificat bine înainte de a fi cumpărat.

Din păcate, piața românească este invadată de mașini second hand care sunt măsluite: foarte multe au kilometri dați înapoi, multe au accidentări ascunse. Mai mult, e frecvent cazul în care caracteristicile menționate în anunțul de vânzare nu se găsesc și în realitate.

Nici măcar celebre expresii „recent adus din Germania” sau „recent adus din străinătate” nu reprezintă o garanție că cumperi o mașină cu kilometri reali sau fără incident.  

Cei care doresc să achiziționeze un autoturism second hand au mai multe căi de a se documenta cu privire la istoricul vehiculelor. 

„Istoric vehicul”, pus la dispoziție de RAR

Un instrument este pus la dispoziție chiar de Registrul Auto Român, care a lansat opțiunea „Istoric vehicul”, ce poate fi consultat pe site-ul rarom.ro

Datele se obţin dacă solicitantul introduce adresa de email şi numărul de identificare al vehiculului în cauză (seria de caroserie/şasiu). Aplicaţia va genera un cod de acces, îl va expedia pe adresa de email introdusă şi, după validarea lui, va furniza către aceeaşi adresă de email informaţiile pe care le-am considerat utile pentru deţinătorul sau viitorul deţinător al unui vehicul.

Datele generate sunt: activităţile derulate la RAR şi numărul de kilometri înregistraţi în bordul maşinii (kilometri regăsiţi în baza de date a RAR sau a staţiilor ITP autorizate), existenţa/valabilitatea cărţii de identitate a vehiculului, câteva date tehnice şi de identificare, gradul de poluare, valabilitatea ITP.

Aplicația RAR are o limitare, însă: oferă date doar despre vehiculele înmatriculate în România. O altă cale este folosirea unor site-uri specializate în urmărirea istoricului vehiculelor și în străinătate.

Alte posibilități de a verifica istoricul autoturismelor second hand

De asemenea, pe Facebook, există mai multe pagini și grupuri în care clienții care au fost păcăliți sau cei care au identificat la timp problemele la mașinile scoase la vânzare au făcut public acest lucru. 

Unul dintre aceste grupuri, de exemplu, este „Mașini verificate (țepe auto)”, care are peste 72.000 de membri. Iată câteva exemple de probleme identificate de utilizatori. 

„Am bătut drumul de la Constanta pana in Cluj ca să văd că mașinile nu au instalație de AC deși aveau consola cu buton de AC. Am trecut cu vederea că au fost accidentate. Și la mașina verde motorul e pus din Dezmembrări. Proprietarul susține ca așa le-au adus din afară”, a scris Petru Bița. Paradoxal, autovehiculele sunt vândute de o firmă. 

„În anunț 198.000 de kilometri, iar la ultima revizie avea 221.173”. 

 

„Pe 29/08/2019 la ultima revizie avea 316.250 de kilometri, iar acum după 2 ani are 245.000”, scrie un alt anunț.

„Am văzut o maşină care mi-a plăcut, i-am zis că fac aproape 500 km până la Bucureşti, şi nu vin dacă maşina are probleme majore sau nu pot să merg cu ea (nu o cumpăr să o ţin în service sau să o aduc pe platformă), şi bine înţeles că mi-a zis că nu necesită investiţii, că nu o vindea dărâmată.

La verificarea din service, toate consumabilele (bucşe, braţe, frane, discuri, baterie, plăcute, apărătoare etc) trebuiau schimbate fiind practic distruse toate, doar uleiul părea pus recent, şi motorul era spălat impecabil. La tester au apărut destule erori, încât personalul se miră cum de mai porneşte maşina (check engine, senzor de unghi, baterie, cutie de transmisie etc).

Cumnatul indignat a întrebat dacă mai pot să merg cu ea dacă o cumpăr la stadiul ăla, însă nu a întrebat şi ptr ce distanţa aş putea să o fac (sau dacă o cumpăr în halul ăla).

La test drive maşina şi bate şi troncane, avea probleme mari la cutia de transmisie şi unghiul de fugă trăgea maşină într-o parte, zicea că se chinuie puţin să o ţină dreapta”, a declarat Sava Ion Valeriu.

„Mașina a avut daună totală, la telefon zice că nu a fost niciodata lovită”

„Mașină de 3.000€, lovită acum o lună în Germania cu daune de minim 5.000€”, scrie într-un alt anunț.
 

Dispozitiv de dat kilometri înapoi, doar 500 de lei

 
Operațiunea prin care se măsluiește numărul de kilometri ai unui autovehicul e foarte simplă și nu necesită cunoștințe avansate de mecanică auto sau de computere. 
 
Un dispozitiv pentru această operațiune poate fi cumpărat la liber, de pe OLX, cu doar 500-750 de lei, în funcție de configurația autovehiculelor ce urmează a fi modificate. 
 
De asemenea, există diverse firme sau persoane fizice care oferă acest serviciu de „corecție kilometri, pe răspunderea clientului”. 
 

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te