Din 2023, în dotarea Societății de Transport București (STB) vor intra și autobuze electrice. Producătorul Karsan a câștigat licitația pentru achizitionarea a 100 de autobuze electrice de 12 metri lungime organizată de către Primăria Municipiului București, iar, dacă în 10 zile nu contestă nimeni licitația, autobuzele e-ATA, pe măsură ce vor fi livrate, vor începe să intre, până la sfârșitul anului 2023, pe traseele pe care care vor fi distribuite.
Conform „tradiției”, în București, autobuzele noi încep să circule pe liniile din zonele centrale. Așa s-a întâmplat și cu DAF-urile, și cu Mercedes-urile, și cu Otokar-ele. În cazul autobuzelor electrice, însă, s-ar putea să fie o problemă la Pasajul Unirii, din cauza înălțimii, problemă pe care cei care au făcut caietul de sarcini pentru licitație s-ar putea să nu o fi luat-o în calcul.
Autobuzele electrice, mai înalte decât cele diesel
Pasajul Unirii are, conform autorităților, 3,5 metri înălțime. A fost redeschis după renovare la începutul lunii septembrie. Iar, de exemplu, doar în primele trei săptămâni de la „inaugurare”, patru vehicule au avut probleme cu înălțimea, lovind limitatorul de înălțime de la intrare sau înfigându-se direct în tavan: două autocare, un TIR și o autoutilitară.
Autobuzele diesel ale STB care circulă acum fără nicio problemă pe traseele care trec prin Pasajul Unirii, Otokar Kent C și Mercedes Citaro, au 3,14 metri înălțime și, respectiv, 3,12 metri înălțime, cu tot cu instalația de climatizare.
Autobuzele electrice sunt, însă, indiferent de producător, mai înalte decât cele diesel, din cauza bateriilor montate pe plafon, și se apropie destul de periculos de înălțimea maximă de 3,5 metri a Pasajului Unirii.
Karsan e-ATA, autobuzul electric care a câștigat licitația PMB, are 3,25 metri înălțime. Și este printre cele mai „scunde”.
Solaris Urbino 12 Electric are 3,30 metri înălțime, Mercedes Benz eCitaro 12 are 3,40 metri înălțime și BYD e-bus 1, 3,30 metri înălțime, de exemplu, conform datelor tehnice oficiale.
Iar orice denivelare mai amplă în asfalt poate face ca un vehicul de 12 metri lungime încărcat să aibă un balans pe verticală destul de pronunțat, chiar și de peste 10 centimetri.
Sigur, toate autobuzele dispun de suspensie pe perne de aer și pot fi coborâte în anumite situații de șofer. În funcție de model, procedura are loc static, cu autobuzul oprit, sau în mers, până la viteze de 10 km/h.