Cele mai sigure țări în ceea ce privește siguranța rutieră au fost Suedia, Malta și Danemarca, cu rate scăzute de mortalitate de 20, 21 și, respectiv, 24 de decese la un milion de locuitori, în timp ce România (77 decese la un milion de locuitori) și Bulgaria (74 decese la un milion de locuitori) au încă cele mai ridicate rate ale mortalității, aproape dublu față de media din UE (44 decese la un milion de locuitori ), arată datele publicate, marți, de Comisia Europeană.
România este în continuare pe primul loc în UE la numărul deceselor cauzate de accidente rutiere
Chiar dacă au încă cele mai ridicate rate ale mortalității, România și Bulgaria au înregistrat progrese semnificative în ceea ce privește reducerea deceselor rutiere, cu scăderi de peste 20% față de 2019.
Concret, în cazul României, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere în 2024 a scăzut cu 4% față de 2023 și cu 21% față de 2019.
Citește și: VIDEO Accident incredibil în București! Un tramvai s-a înfipt într-o basculantă. Liniile afectate
În ultimii cinci ani, scăderi mari mari decât în România s-au înregistrat doar în Lituania și Polonia (ambele cu o scădere de 35%), Slovenia și Estonia (scădere de 33%), Belgia (declin de 32%), Danemarca (27%), Malta (25%), Bulgaria (24%) și Irlanda (23%).
Citește și: Un șofer cu o cisternă GPL s-a înfipt în poarta de la Pasajul Unirii. Nu a ținut cont de înălțime
„Deși reducerea cu 3% a numărului de accidente rutiere mortale este un pas în direcția cea bună, aceasta nu este suficientă. Prea multe vieți sunt încă pierdute pe drumurile noastre în fiecare an. Trebuie să accelerăm eforturile de îmbunătățire a siguranței rutiere, în special pentru utilizatorii vulnerabili ai drumurilor și în zonele cu risc ridicat, cum ar fi drumurile rurale”, a declarat comisarul pentru transport sustenabil și turism, Apostolos Tzitzikostas.
Chiar dacă numărul deceselor cauzate de accidente rutiere a scăzut mai mult în 2024 decât în 2023, ritmul general de îmbunătățire rămâne prea lent, iar majoritatea statelor membre nu sunt pe cale să îndeplinească obiectivul UE de a reduce la jumătate numărul deceselor cauzate de accidente rutiere până în 2030.
În martie 2023, pentru a-și consolida angajamentul față de siguranța rutieră, Comisia a introdus un pachet de propuneri de îmbunătățire a siguranței rutiere, inclusiv cerințe actualizate privind permisele de conducere și asigurarea respectării normelor la nivel transfrontalier, și va adopta în curând o nouă legislație privind inspecția tehnică auto pentru a reduce numărul vehiculelor nesigure pe drumurile din UE.
Progresele în materie de siguranță rutieră în întreaga UE rămân inegale, unele țări făcând progrese semnificative, în timp ce altele se străduiesc să reducă numărul deceselor.
În ultimii cinci ani, Grecia, Spania, Franța și Italia au înregistrat doar scăderi modeste ale numărului de decese rutiere, în timp ce Irlanda și Estonia au înregistrat o creștere - deși fluctuațiile anuale din țările mai mici tind să fie mai pronunțate.
În schimb, Bulgaria, Danemarca, Lituania, Polonia și Slovenia înregistrează progrese semnificative în direcția atingerii obiectivului de reducere cu 50%.
Potrivit Executivului comunitar, drumurile rurale continuă să reprezinte cel mai mare risc, 52% dintre decese având loc pe aceste drumuri.
Majoritatea deceselor rutiere (77%) implică bărbați, în timp ce adulții în vârstă (peste 65 de ani) și tinerii (18-24 de ani) sunt utilizatori deosebit de vulnerabili ai drumurilor. În ceea ce privește tipul de participanți la trafic, ocupanții autovehiculelor reprezintă cea mai mare parte a deceselor, urmați de motocicliști (20%), pietoni (18%) și bicicliști (10%).
Utilizatorii vulnerabili ai drumurilor, inclusiv pietonii, bicicliștii și motocicliștii, reprezintă aproape 70 % din decesele din mediul urban, subliniind necesitatea urgentă de a îmbunătăți măsurile de siguranță pentru a-i proteja.
În 2018, UE și-a stabilit un obiectiv de reducere cu 50% a deceselor cauzate de accidente rutiere - și, pentru prima dată, a vătămărilor grave - până în 2030.
Acest lucru a fost stabilit în Planul strategic de acțiune al Comisiei privind siguranța rutieră și în cadrul de politică al UE privind siguranța rutieră 2021-2030, care a stabilit, de asemenea, planuri de siguranță rutieră care vizează atingerea obiectivului de zero decese rutiere până în 2050 ('Viziunea zero').
În martie 2023, Comisia a prezentat un pachet de propuneri care abordează siguranța rutieră, inclusiv cerințe actualizate privind permisele de conducere și o mai bună aplicare transfrontalieră a normelor de circulație rutieră.
Pentru a contribui în continuare la aceste eforturi, Comisia va adopta în curând noi propuneri de revizuire a legislației sale privind inspecția tehnică auto, cu scopul de a reduce numărul de vehicule nesigure pe drumurile din UE și accidentele aferente, scrie Agerpres.