Prima cale ferată din România, București - Giurgiu, a fost inaugurată acum 155 de ani, în octombrie 1869. Avea 67 km și era parcursă în 1h30 cu locomotiva cu abur. De la inundațiile din 2005, ruta directă a fost închisă, Guvernul reușind să facă un nou pod la Grădiștea, în locul celui luat de ape, abia în 19 ani. Acum, noua rută feroviară București - Giurgiu are 93 km și este parcursă în circa 2 ore, cu automotoare Desiro, diesel.
Citește și: FOTO În 1937, primul tren de viteză din România făcea București – Constanța în 2 ore. Azi, mai mult
Un automotor Malaxa de 80 de ani a redeschis linia București - Giurgiu. Are motor Maybach
Oficial, pentru călători, noul pod feroviar de la Grădiștea și linia ferată București - Giurgiu se redeschid pe 1 iunie 2024. Dar, inaugurarea a fost făcută pe 31 mai 2024, cu un superb automotor Malaxa de 80 de ani vechime, al CFR, aflat în stare aproape perfectă.
Primele automotoare Malaxa seria 78 au început să fie testate în 1940. Au fost produse până în 1944 și, apoi, din 1949 până în 1953, și, în funcție de model, aveau motoare diesel Ganz sau Maybach, de 250 cai putere. Putea atinge o viteză maximă de 110 km/h.
Citește și: De ce București - Giurgiu a fost prima cale ferată din România? Circulația se redeschide după 19 ani
Împărțit în două clase, conform uzanțelor vremii, Clasa a II-a (actuala Cl. I) și Clasa a III-a (actuala Cl. a II-a) automotorul avea vagon tip salon, dotat un bar și un compartiment pentru bagaje.
Încălzirea era asigurată cu sobă și boiler de apa caldă, iar pasagerii de la Clasa a II-a erau răsfățați vara cu aer condiționat.
Automotoarele Malaxa au fost construite sub licență Ganz, un producător din Ungaria.
Pe noile șine dintre București și Giurgiu, trenurile pot rula cu maximum 120 km/h
„Noul POD FEROVIAR de la GRĂDIȘTEA - redeschis circulației pe 1 iunie 2024!
Cele 7 perechi de automotoare Siemens Desiro ale operatorului național vor circula pe ruta directă București - GRĂDIȘTEA - Giurgiu, și retur, cu 12 opriri pe întregul traseu, iar o călătorie va dura circa 40 de minute între Gara de Nord și Gara Progresu, iar de la Gara Progresu la Giurgiu, circa 80 de minute.
Lucrările pentru reconstrucția podului feroviar peste râul Argeș, situat între Vidra și Comana, au fost incluse în LOTUL I al obiectivului de investiții Modernizarea liniei CF BUCUREȘTI - GIURGIU NORD FRONTIERĂ, în contextul în care restabilirea legăturii directe pe calea ferată între București și Giurgiu era prioritară.
Astfel, modernizarea căii ferate între stațiile VIDRA și COMANA - LOTUL I - a avut ca obiectiv proiectarea și execuția lucrărilor pentru reconstrucția podului peste râul Argeș, între stațiile Vidra și Comana, un tronson în lungime de 12,02 km pe care s-a înlocuit de la zero suprastructura căii, s-au construit 99 subtraversări și structuri de trecere în aria naturală protejată Comana, 16 lucrări de artă - 4 poduri, 2 viaducte și 10 podețe -, iar cele două construcții civile noi - Hm Comana și PO Grădiștea - respectă standardele europene pentru serviciile oferite călătorilor.
Viteze maxime de circulație de 120 km/h - 100 km/h vor fi atinse pe circa 72 de km, din cei 93,2 km ai liniei, pe restul traseul garniturile vor circula cu viteze de 70 - 80 km/h (viteza liniei), restricțiile de viteză acoperind o lungime de cca 10 km.
Viteza maximă se va atinge pe întregul traseu după finalizarea lucrărilor de modernizare și electrificare incluse în LOTUL II, cu reducerea semnificativă a duratei de călătorie.
PODUL GRĂDIȘTEA, pod metalic tip grindă cu zăbrele cu calea jos și cuvă de balast, în lungime de 1,36 km, inclusiv cele 2 viaducte care asigură accesul pe pod, este cea mai importantă lucrare de artă din cadrul acestui contract.
A fost reconstruit peste râul Argeș la o înălțime de aproximativ 15 m și este al doilea pod feroviar complet sudat din România (primul fiind construit pe Coridorul Rin-Dunăre, în zona localității Sighișoara, peste râul Târnava Mare).
Însă, pentru montarea liniei de cale ferată pe podul de la Grădiștea, antreprenorul a uitilizat sistemul slab track (sistem de cale ferată nebalastată), introdus pentru prima dată pe rețeaua feroviară din România.
Sistemul constă în montarea șinelor, prin intermediul celor 8 rânduri de puncte de prindere, direct pe o placă din beton armat prefabriat, un rând de puncte fiind format din două poziții de prindere a șinei, similar cu o traversă pe o cale ferată balastată.
De asemenea, pe toată lungimea podului au fost instalate aparate de compensare, care au rolul de a prelua forța de dilatare/contracție, în scopul prevenirii fenomenului de șerpuire a șinei.
Valoarea totală a contractului pentru LOTUL I (proiectare și execuție lucrări), care a cuprins doar lucrările necesare pentru redeschiderea circulației feroviare pe podul GRĂDIȘTEA, situat între Vidra și Comana, a fost de 627,42 milioane de lei, cu finanțare asigurată din fonduri europene nerambursabile. Cele două etape ale LOTULUI I - elaborare proiect tehnic și execuție lucrări - s-au derulat în perioada ianuarie 2021 - mai 2024.
Investițiile pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare pe relația BUCUREȘTI - GIURGIU NORD FRONTIERĂ continuă cu LOTUL 2, care cuprinde lucrările de modernizare a liniei de cale ferată pe tronsonul București Progresu - Jilava - Giurgiu Nord Frontieră, fără intervalul Vidra - Comana (LOTUL I), electrificarea în totalitate (inclusiv intervalul Vidra - Comana), o variantă nouă de traseu cu un viaduct în zona Daia, dublarea liniei între Daia și Frățești, precum și lucrări de semnalizare, prin implementarea sistemului ERTMS, o investiție în valoare estimată de 2,25 MILIARDE lei, lansată deja ÎN LICITAȚIE, cu termen de depunere a ofertelor pe data de 1 iulie 2024”, a anunțat CFR Infrastructură pe Facebook.