Studiul, realizat de tazz în parteneriat cu D&D Research pe un eșantion de peste 1.600 de persoane, arată că, pe de-o parte, 81% din români asociază ingrediente specifice cu gustul copilăriei, ceea ce sugerează că relația lor cu mâncarea se bazează pe un adaos nutrițional, dar și emoțional. Pe de altă parte, 1 din 3 români comandă la restaurant burgeri, pizza și paste, arătând interesul sporit pentru preparatele internaționale.
În materie de gusturi de acasă preferate de români, studiul evidențiază un mix de preparate și ingrediente care aduc aminte instantaneu de copilărie.
Rezultatele arată că, indiferent de categorie, scorțișoara este ingredientul cel mai asociat cu gustul copilăriei, și este urmată de lapte, brânzeturi, cartofi și fructe de grădină.
La capitolul deserturi, plăcinta cu mere sau brânză reprezintă gustul inconfundabil de copilărie (aleasă de 15.4% din români), alături de alte prăjituri (7%), clătite (5.6%) și gogoși (4.5%) sau gomboți. Nelipsite din preferințele românilor sunt și conservele pregătite în casă: în topul celor sărate, primele locuri sunt ocupate de castraveți murați în oțet sau saramură (17.1% dintre români), gogoșari murați (13.7%) și zacuscă (9.2%), în timp ce pe primele locuri în topul conservelor dulci se află gemurile (38.4%), dulceața (32%) și magiunul de prune (13.4%), arată cercetarea.
În topul aperitivelor reci cu cel mai reprezentativ gust local se află cârnații (aleși de 18% dintre români), carnea afumată (13%) și salamul (11.5%), iar la capitolul brânzeturi, 25% dintre respondenți au ales telemeaua de vacă, în timp ce telemeaua de oaie și brânza de burduf ocupă fiecare câte 16% în topul preferințelor.