Cercetători: Vulcanul de sub Lacul Sfânta Ana ar putea erupe. Ultima oară a făcut-o acum 30.000 ani

DE Alin Crișan | Actualizat: 31.03.2023 - 19:49
Lacul Sfânta Ana - Foto: Destinații de vacanță

Un studiu sugerează că sistemul ascunde o cameră magmatică care ar cuprinde între 20 şi 60 de kilometric cubi de lavă, potrivit National Geographic. Vulcanul este declarat inactiv, dar există șanse ca el să poată erupe.

O nouă analiză din anul 2019 aruncă o privire uimitoare asupra funcționării interne - și a potențialelor pericole - a unor vulcani despre care se credea că au dispărut de mult timp.

Dealurile luxuriante și ondulate leagănă apele liniștite ale lacului Sfânta Ana din România, care se află într-un crater antic rezultat în urma erupției vulcanului Ciomadul. Vârful a explodat ultima dată în urmă cu aproximativ 30.000 de ani, iar liniștea sa îndelungată i-a făcut pe mulți să presupună că vulcanul nu va mai erupe probabil din nou.

Vulcani adesea trecuți cu vederea

Dar, după cum se pare, rocile aflate la kilometri sub această scenă senină ar putea fi în fierbere cu o cantitate surprinzătoare de căldură. Un studiu publicat recent în Earth and Planetary Science Letters sugerează că sistemul adăpostește probabil între 5 și 14 mile cubice de magmă, un volum maxim mai mare decât cel a 20.000 de Mari Piramide din Giza.

Pentru a fi clar, acest lucru nu înseamnă că o erupție este neapărat în viitorul vulcanului. Dar lucrarea atrage atenția asupra pericolelor potențiale ale unor vulcani adesea trecuți cu vederea, care au fiert în liniște timp de zeci de mii de ani.

"Toate acestea reprezintă o muncă extraordinară", spune Janine Krippner, vulcanolog la Smithsonian Global Volcanism Program, care nu a fost implicată în acest studiu. Dar ea avertizează că descifrarea condițiilor precise la kilometri sub suprafață este o sarcină incredibil de dificilă.

"Încă nu suntem noi cei care spunem că acesta este cazul", spune ea. "Este vorba de a spune: "Avem o mulțime de date care arată că așa ar putea fi", potrivit National Geographic

Citește și: UE a decis: Salariile nu vor mai fi secrete, iar angajații și le pot compara. Alte obligații

Eterne flăcări vulcanice

La acest moment (2019 n.red.), cel puțin 20 de vulcani erup în întreaga lume. Dar sunt mult mai mulți care ar putea fi activi - problema este să aflăm care sunt aceștia.

Vulcanii precum Ciomadul, care nu au erupt în ultimii 10.000 de ani, sunt adesea numiți inactivi. Cu toate acestea, această linie de demarcație este oarecum arbitrară, spune Krippner.

Când vine vorba de vulcani, "stins” este un cuvânt foarte „dubios", spune ea. Unii vulcani, cum ar fi faimosul supervulcan Yellowstone, pot rămâne inactivi timp de sute de mii de ani între erupții.

Un semn că un vulcan aparent liniștit are potențialul de a produce erupții viitoare este dacă sub el persistă volume de rocă topită, iar studiile anterioare de la Ciomadul au sugerat că ar putea fi cazul. Studiind modul în care undele seismice ricoșează în sol, cercetătorii din trecut au descoperit unele indicii ale unui rezervor de magmă.

Studiile privind conductibilitatea electrică a subsolului - o proprietate care este influențată de condiții precum temperatura și conținutul de apă al rocilor - au sugerat, de asemenea, că zona situată între 5 și 17 mile adâncime ar putea fi mai mult o pastă decât solidă.

Cu toate acestea, încă nu era clar dacă roca era cu adevărat topită și, în caz afirmativ, câtă magmă ar putea exista.

Citește și: Misterele pădurii Hoia-Baciu: OZN-uri, apariții bizare și fenomene stranii ”. Se crede că e bântuită

Scăldatul în Lacul Sfânta Ana nu mai este permis din decembrie 2017.