JOCURI Dreams, viitoarea scenă a teatrului

DE Mo Mozuch | Actualizat: 24.03.2019 - 09:41
POTENȚIIAL DRAMATIC? În varianta „Dreams“ pentru PS4, jucătorii construiesc jocuri. Teatrul imersiv ar putea urma

A început ca un joc video despre crearea de jocuri, însă Dreams / Vise s-ar putea să depăşească cu mult acest statut.

SHARE

Dezvoltatorul Media Molecule pune în scenă o nouă modalitate de a juca jocuri video. Cel mai recent proiect al lor, „Dreams“/ Vise, este un joc despre crearea de jocuri – cu o paletă intuitivă de instrumente care cuprinde toate aspectele dezvoltării de jocuri: muzică, animaţie, modelare 3D, logică şi altele.

Conceptul, însă, intenţionează să îi atragă pe toţi cei cu o idee creativă. Deşi „Dreams“/ Vise este încă în curs de dezvoltare (lansarea pe consola Sony PlayStation 4 este aşteptată în cursul acestui an), are deja un parteneriat care îl va ajuta să ajungă unde niciun joc nu a mai ajuns până acum: teatrul.

Căutarea publică iniţiată prin intermediul proiectul de profesionişti şi amatori în domenii creative a atras atenţia Punchdrunk, o companie de teatru cunoscută pentru producţia sa Sleep No More/ Nu mai dormi, o interpretare imersivă a piesei Macbeth de William Shakespeare.

Spectacolul aduce membrii publicului într-un hotel de cinci etaje cu mai mult de 100 de camere şi le dă sarcina de a se plimba printr-o versiune mută şi neliniară a piesei, în ritmul lor. Pot merge pe urmele celor 30 de actori şi pot trage cu ochiul la scenele pe care le joacă aceştia, dar pot, de asemenea, descoperi diverse detalii în sertare şi dulapuri.

În momentul acesta, Punchdrunk foloseşte o versiune incipientă a „Dreams“/ Vise pentru a proiecta platouri asemeni celor din Hotelul McKittrick din Sleep No More/ Nu mai dormi, pentru producţii viitoare, dovedind faptul că jocul are mult mai mult potenţial decât caracterizarea sa succintă de „un joc despre crearrea de jocuri“.

„Agenţia este o limbă cu care oamenii cresc. E ciudat să fii pasiv“, spune pentru Newsweek Felix Barrett, fondatorul şi directorul Punchdrunk. „Scena teatrală este pentru carte ceea ce este scena imersivă pentru jocul video. Reflectă formele de a spune o poveste cu care am crescut“.

Parteneriatul Punchdrunk cu Media Molecule a început, neoficial, când preşedinta studioului, Siobhan Reddy, a văzut Sleep No More/ Nu mai dormi în New York. Şi-a dus mama şi sora la ceea ce a crezut că va fi o reprezentaţie clasică a piesei Macbeth.

Experienţa ei în spaţiul respectiv, care i-a atins sensibilităţile de dezvoltator de jocuri, i-a stârnit curiozitatea în privinţa producţiilor Punchdrunk. „A fost singurul lucru pe care l-am experimentat care m-a făcut să mă simt de parcă mă plimb prin capul cuiva. M-a dat complet pe spate“, spune ea pentru Newsweek. „În jocuri, vrem ca oamenii să aibă sentimentul ăsta. Sentimentul acela imersiv şi care te transportă. Şi nu am mai simţit niciodată ceva asemănător“.

Ulterior, prietenul ei, de asemenea creator de jocuri, va lucra cu Punchdrunk la un proiect fără legătură, furnizând introducerea.

Colaborarea, spune Reddy, s-a născut iniţial din unuinea unor spirite înrudite – două echipe de creativi care aveau o chimie extraordinară. Însă, curând, cei de la Punchdrunk au realizat potenţialul „Dreams“/ Vise ca unealtă de design, una care diminuează prăpastia dintre detaliul consumator de timp al construirii de machete ale decorurilor şi unghiurile ascuţite ale arhitecturii.

Dreams este mai expresiv“, spune Barrett. „Prin intermediul programelor arhitecturale, eşti într-o poziţie fixă, într-o cameră, şi te poţi roti să priveşti de jur împrejur. În cazul jocului video, poţi intra în pielea unui personaj şi poţi explora, ai sentimentul că te mişti prin spaţiul respectiv. Când poţi construi asta în decurs de câteva minute, este extraordinar“.

Punchdrunk a folosit Dreams pentru a construi machete digitale la scară ale decorului, completându-le cu o mulţime de opţiuni de camere şi efecte, unele personalizate. Lumina şi efectele sonore ale jocului – „fumul şi oglinzile din teatru“, spune Barrett – ajută la reproducerea emoţiei generată de experienţa unei producții Punchdrunk.

„Nimic nu se compară cu a fi pe platou, deoarece o parte foarte mare din ceea ce facem este o abordarea cerebrală a spaţiului“, adaugă el. „Nu numai că o putem reproduce rapid, dar ne şi putem porta în ea, să fim acolo. E destul de remarcabil“.

Deşi s-ar putea să nu fie multe bene­ficii externe într-un joc video mass-market care a primit aprobarea unei companii teatrale moderne la nivel intern, experimentul Punchdrunk i-a dovedit lui Reddy că echipa ei de la Media Molecule este pe calea cea bună.

Dreams nu este un proiect creat pentru o ultilizare sau un public specifice. Din punct de vedere conceptual, are mai mult în comun cu un pian decât cu jocul Mario Bros. Spune că scopul este furnizarea unui instrument creativ cu o paletă largă de utilizări.

„Nu ne-a așezat în categoria de unealtă pentru jocuri. I-a determinat imediat pe oameni să vadă că ne gândim serios să extindem lucrurile mai departe de jocuri“, spune ea.

Reddy speră că Dreams poate continua parteneriatul cu profesionişti importanţi din domeniile creative (Media Molecule a început să caute compozitori) şi că, la lansare, va inspira idei şi printre jucătorii obişnuiţi. Publicul căruia i se adresează jocul este compus din oricine care are nevoie de o descărcare.

„Pe măsură ce creştem, când oamenii ajung la maturitate, nu ne mai oferim permisiunea să facem lucruri creative sau să ne jucăm într-un mod creativ“, spune ea. „Nu ne dăm permisiunea să facem lucruri fără a avea un scop“.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te