De ce s-a scufundat nava supranumită „Titanicul Estului”? În naufragiu au murit 1.600 de oameni

DE Eduard Niculescu | Actualizat: 13.02.2025 - 15:00
De ce s-a scufundat nava supranumită „Titanicul Estului” - Foto: Profimedia Images (cu rol ilustrativ)
De ce s-a scufundat nava supranumită „Titanicul Estului” - Foto: Profimedia Images (cu rol ilustrativ)
De ce s-a scufundat nava supranumită „Titanicul Estului”
De ce s-a scufundat nava supranumită „Titanicul Estului”
De ce s-a scufundat nava supranumită „Titanicul Estului”
De ce s-a scufundat nava supranumită „Titanicul Estului”

Nava supranumită „Titanicul Estului” a sfârșit în apele oceanului, în naufragiu murind circa 1.600 de oameni. Totul s-a întâmplat cu 90 de ani înainte ca originalul și mult mai celebru Titanic să se scufunde, la 15 aprilie 1912, în Atlanticul de Nord.

SHARE

Nava supranumită „Titanicul Estului” face parte dintr-o lungă listă de tragedii maritime care au dus la moartea a mii și mii de oameni. Deși mult mai puțin faimos decât al Titanicului britanic, al cărui destin a fost transpus și într-un film celebru, naufragiul navei chinezești Tek Sing a cauzat mai multe decese decât în cazul acestuia.

De ce s-a scufundat nava supranumită „Titanicul Estului”? În naufragiu au murit 1.600 de oameni

Naufragiul navei chinezești Tek Sing a avut loc la începutul anului 1822, în vasta întindere a Mării Chinei de Sud. Încărcată cu ceramică prețioasă și alte încărcături valoroase, ea a avut o soartă tragică, pierind sub valuri.

La 14 ianuarie 1822, Tek Sing a pornit din animatul port chinezesc Amoy - cunoscut în prezent sub numele de Xiamen - într-o călătorie care avea să devină unul dintre cele mai mari dezastre maritime.

Vasul - de dimensiuni impresionate pentru acea vreme - avea 50 de metri lungime și 10 metri lățime, cântărind peste o mie de tone atunci când era încărcat complet, conform teksing.com.

Cele trei catarge impunătoare, dintre care cel mai mare atingea 90 de picioare și necesita un echipaj de 200 de persoane, îi accentuau grandoarea.

Citește și: Misiunea secretă a americanilor, în urma căreia a fost găsită epava Titanicului. Ce căutau de fapt

Tek Sing era încărcat până la refuz cu porțelan alb-albastru și ceai chinezesc fin, el transportând și peste 1.600 de imigranți chinezi care căutau oportunități de muncă în străinătate.

Călătoria a purtat vasul de-a lungul coastei de est a Chinei, pe lângă Singapore și între Sumatra și Borneo, ajungând în cele din urmă în Batavia, acum Jakarta, în Indonezia, care era colonie olandeză la acea dată.

Vasul chinezesc Tek Sing s-a scufundat pe 22 ianuarie 1822 - Foto: teksing.com

Soarta navei a luat apoi o întorsătură tragică atunci când căpitanul Io Tauko a ales să navigheze prin Strâmtoarea Gaspar, o rută cunoscută mai ales navelor europene, potrivit sursei citate.

La 22 ianuarie 1822, o briză puternică din nord și o viteză prea mare au dus la dezastru, Tek Sing lovind un recif..

Impactul a fost atât de puternic încât a făcut ca nava să se răstoarne violent, aruncând mulți pasageri peste bord, chiar înainte de a se scufunda.

Printr-un mare noroc, pe la locul accidentului a trecut, 36 de ore mai târziu, nava Indiana, condusă de James Pearl.

Citește și: Balustrada Titanicului, scena iconică a "visului libertății", s-a rupt în adâncurile Atlanticului

Acest lucru a făcut posibilă salvarea supraviețuitorilor - circa 200 de persoane - care au stat agățați de resturile navei scufundate, unii ajungând pe insula Gaspar aflată în apropierea dezastrului. 

Dar bilanțul a fost tragic, circa 1.600 de oameni pierind în naufragiu, mai multe decât în cazul faimosului Titanic, 90 de ani mai târziu.

De altfel, proporțiile dezastrului au făcut ca nava Tek Sing să fie supranumită, după scufundarea HMS Titanic, la 15 aprilie 1912, „Titanicul Estului”.

Nava sanitară germană MV Wilhelm Gustloff a fost în centrul celei mai mari tragedii maritime din istorie, la 30 ianuarie 1945 - Foto: arhiva

În 1999, exploratorul și salvatorul marin, britanicul Michael Hatcher, a recuperat cu succes epava navei Tek Sing, el găsind aproape intactă prețioasa încărcătură de porțelan care a fost protejată de cea de ceai. 

Pe de altă parte, topul celor mai mari dezastre maritime din istorie este condus, la mare distanță, de scufundarea navei sanitare germană MV Wilhelm Gustloff, petrecută pe 30 ianuarie 1945, scrie Live Science.

Citește și: Ziarul care anunța tragedia Titanicului, găsit într-un dulap după 112 ani. Poza ce îți frânge inima

Aceasta a fost torpilată de un submarin sovietic în timp ce călătorea pe Marea Baltică de la Gdynia, din Polonia, spre Kiel în Germania, unde avea sarcina de a evacua refugiaţii germani în ultimele luni ale celui de-Al Doilea Război Mondial. 

Datele oficiale înregistrau 6.050 de persoane la bord, dar foarte mulţi civili se îmbarcaseră fără a fi înregistraţi.

De fapt, numărul total de pasageri de pe vasul sortit pieirii se pare că a urcat spre 10.580, cele mai optimiste estimări oferind un număr de 9.400 de victime, de peste șase ori mai multe decât în cazul Titanicului, dar și al Tek Sing.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te