Şoareci din doi părinţi taţi au fost creaţi în laborator, din celule prelevate de la doi masculi

DE Florin Budescu | Actualizat: 09.03.2023 - 12:24
Şoareci cu doi taţi au fost creaţi în laborator, din celule prelevate de la doi masculi - Foto: Wikimedia/Photograph courtesy of Emma Whitelaw, University of Sydney, Australia/cc-by-2.5

Crearea unui mamifer care are doi tați biologici ar putea să deschidă calea pentru noi tratamente de fertilitate, la oameni.

Ouăle au fost create din celule de şoareci masculi. Aceasta este o evoluţie care deschide noi posibilități radicale de reproducere.

Astfel ar putea să fie puse la punct tratamente pentru formele severe de infertilitate, precum și pentru a crește perspectiva tentantă ca cuplurile de același sex să poată avea un copil biologic împreună, în viitor.

Şoareci cu doi taţi, creaţi în laborator

„Acesta este primul caz de producere a ovocitelor robuste de mamifere, din celule masculine”, a spus Katsuhiko Hayashi, care a condus lucrările la Universitatea Kyushu, din Japonia, și este renumit la nivel internațional ca un pionier în domeniul ovulelor și spermei cultivate în laborator, conform The Guardian.

Hayashi, care a prezentat invenţia, la cel de-al treilea summit internațional privind editarea genomului uman, de la Institutul "Francis Crick", din Londra, prezice că va fi posibil din punct de vedere tehnic să se creeze un ou uman viabil, dintr-o celulă de piele masculină, într-un deceniu.

Citeşte şi: Câinii străzii din Cernobîl sunt modificați genetic. Cum s-a adaptat organismul la radioactivitate

Alții au sugerat că această posibilitate e versiunea optimistă, având în vedere că oamenii de știință deja nu au reuşit să creeze încă ouă umane viabile, crescute în laborator, din celulele feminine.

Anterior, oamenii de știință au creat șoareci care, din punct de vedere tehnic, au avut doi părinți biologici, printr-un lanț de pași elaborați, inclusiv ingineria genetică.

Cu toate acestea, este prima dată când ouă viabile au fost cultivate din celule masculine și aceasta marchează un progres semnificativ.

Citeşte şi: Medicii au reușit să învingă o formă agresivă de leucemie cu celule imunitare modificate genetic

Echipa lui Hayashi încearcă acum să reproducă această realizare cu celule umane, deși ar exista obstacole semnificative pentru utilizarea ouălor crescute în laborator în scopuri clinice, inclusiv stabilirea siguranței acestora.

„În ceea ce privește tehnologia, va fi posibil [la oameni] chiar și în 10 ani”, a spus el, adăugând că, personal, ar fi în favoarea ideei ca tehnologia aceasta să fie utilizată clinic, pentru a permite la doi bărbați să aibă un copil, dacă s-ar dovedi. a fi sigură.

Sindrom Turner

„Nu știu dacă vor fi disponibile pentru reproducere”, a spus el. „Aceasta nu este o întrebare doar pentru programul științific, ci și pentru [societate].”

Tehnica ar putea fi aplicată și pentru a trata formele severe de infertilitate, inclusiv femeile cu sindrom Turner, la care o copie a cromozomului X lipsește sau lipsește parțial, iar Hayashi a spus că această cerere a fost motivația principală a cercetării.

Alții au sugerat că s-ar putea dovedi o provocare să traducă tehnica la celulele umane. Celulele umane necesită perioade mult mai lungi de cultivare, pentru a produce un ou matur, ceea ce poate crește riscul ca celulele să dobândească modificări genetice nedorite.

Fascinant

Profesorul George Daley, decanul Școlii de Medicină Harvard, a descris munca ca fiind fascinantă, dar a adăugat că alte cercetări au indicat că crearea gameților cultivați în laborator, din celule umane, a fost mai dificilă decât pentru celulele de șoarece.

„Încă nu înțelegem suficient biologia unică a gametogenezei umane, pentru a reproduce munca lui Hayashi, la șoareci”, a spus el.

Studiul, care a fost trimis spre publicare într-un jurnal important, s-a bazat pe o secvență de pași complicati, pentru a transforma o celulă a pielii, având combinația de cromozomi XY masculin, într-un ou, cu versiunea XX feminină.

Genetică

Celulele pielii masculine au fost reprogramate într-o stare asemănătoare celulelor stem, pentru a crea așa-numitele celule stem pluripotente induse (iPS).

Cromozomul Y al acestor celule a fost apoi șters și înlocuit cu un cromozom X „împrumutat” de la o altă celulă, pentru a produce celule iPS cu doi cromozomi X identici.

„Smecheria acestui lucru, cel mai mare truc, este duplicarea cromozomului X”, a spus Hayashi. „Am încercat cu adevărat să stabilim un sistem pentru a duplica cromozomul X.”

Eficienţă mai mică

În cele din urmă, celulele au fost cultivate într-un organoid ovar, un sistem de cultură conceput pentru a reproduce condițiile din interiorul unui ovar de șoarece.

Când ovulele au fost fertilizate cu spermă normală, oamenii de știință au obținut aproximativ 600 de embrioni, care au fost implantați în șoareci-surogat, rezultând nașterea a șapte pui de șoarece.

Eficiența a fost cu aproximativ 1% a fost mai mică decât eficiența obținută cu ouăle normale derivate de la femele, unde aproximativ 5% dintre embrioni au continuat să producă o naștere vie.

Gameţi cultivaţi în laborator

Puii de șoareci păreau sănătoși, aveau o durată de viață normală și au continuat să aibă urmași ca adulți. „Par în regulă, par să crească normal, devin tați”, a spus Hayashi.

El și colegii lor încearcă acum să reproducă crearea de ouă crescute în laborator folosind celule umane.

Profesorul Amander Clark, care lucrează la gameți cultivați în laborator, la Universitatea din California, Los Angeles, a spus că traducerea lucrării în celule umane ar fi un salt imens, deoarece oamenii de știință nu au creat încă ouă umane cultivate în laborator, din celulele feminine.

Oamenii de știință au creat precursorii ovulelor umane, dar până acum celulele au încetat să se dezvolte înainte de punctul de meioză, o etapă critică a diviziunii celulare, care este necesară în dezvoltarea ovulelor mature și a spermatozoizilor.

„Suntem pregătiți pentru acest bloca,j în acest moment”, a spus ea. „Următorii pași sunt o provocare inginerească. Dar trecerea peste aceasta ar putea dura 10 sau 20 de ani.”