De ce nu trebuie să fumezi în mașină? Concentrația de substanțe cancerigene e uriașă pentru copii

DE Vlad Alexandru | Actualizat: 15.04.2024 - 10:58
Fumătorii ar trebui să evite să-și aprindă țigările în mașină Foto: Freepik.com - rol ilustrativ
Fumătorii se pot îmbolnăvi Foto: Freepik.com

Mulți șoferi fumători își aprind țigările în mașină, atunci când sunt în trafic. Oamenii de știință au constatat un lucru înfiorător. Gestul îi poate costa sănătatea și chiar viața copiilor lor.

SHARE

Stresul din trafic îi face pe fumători să își aprindă țigări în mașinile personale chiar dacă, probabil, pe bancheta din spate se află copiii lor. Unii par să conștientizeze și deschid geamurile. 

Acest lucru nu ajută. Astfel, experții cer interzicerea fumatului în toate automobilele, după ce un studiu a descoperit o acumulare periculoasă de compuși nocivi în vehiculele fumătorilor.

Consumul de tutun cauzează apariția a până la 16 tipuri de cancer și se află la originea a 80% din toate tumorile pulmonare, fiind totodată un factor de risc pentru alte afecțiuni cardiovasculare sau respiratorii. 

De ce nu trebuie să fumezi în mașină? Concentrația de substanțe cancerigene e uriașă pentru copii

Fumatul distruge sănătatea a tot ceea ce îi stă în cale. Și nu dăunează doar celui care ține țigara în mână: comunitatea științifică a confirmat că nefumătorii care sunt expuși zilnic la fumul de tutun au cu până la 20% mai multe șanse de a contracta cancer pulmonar și cu 25% mai multe șanse de a suferi un atac de cord.

 Orientările globale de sănătate publică se ocupă de ani de zile de problema fumatului, asigurând spații fără fum de tutun, cum ar fi școlile, spitalele, restaurantele și cluburile de noapte, dar există un domeniu în care nu au reușit să facă diferența: mașinile private.

Un studiu recent a descoperit o concentrație ridicată de nicotină și nitrozamine, substanțele cancerigene din tutun, în aer și pe suprafețele vehiculelor fumătorilor. Expunerea este scurtă - durata unei călătorii -, dar mai intensă, și afectează toți ocupanții, avertizează experții.

Potențialul nociv al fumatului nu face nicio distincție între fumătorii activi sau pasivi, explică Esteve Fernández, șeful Unității de control al tutunului din cadrul Institutului Catalan de Oncologie (ICO). "Expunerea pasivă este dăunătoare pentru sănătate. Știm acest lucru încă din anii 1990", spune el.

Ea crește riscul de cancer pulmonar, de atac de cord și de boală pulmonară obstructivă cronică (BPOC). De asemenea, agravează simptomele astmului.

Citește și: Fumatul interzis în locurile publice, chiar și terasele în aer liber. Inclusiv țigările electronice

La copii, crește riscul de otită acută recurentă, de astm și de infecții ale tractului respirator. "Și mai există un alt efect al fumatului pasiv asupra femeilor însărcinate și a fetușilor: în cazul femeilor însărcinate expuse pasiv, copiii au un risc mai mare de a se naște cu o greutate mică la naștere și cu un grad mai scăzut de maturizare a plămânilor", adaugă Fernández.

În spații închise, mici și cu ventilație redusă, nivelurile de expunere la fumul din mediul înconjurător - atât din arderea țigării, cât și din ceea ce expiră fumătorul - cresc, la fel ca și riscurile.

Fernández este unul dintre autorii unui studiu coordonat de Agenția de Sănătate Publică din Barcelona și publicat în revista Environmental Research, în care se măsoară concentrațiile de nicotină în aer, precum și de nitrozamine, substanțele cancerigene din tutun, în vehiculele private din Spania și din Regatul Unit.

 De asemenea, au măsurat și unii compuși care se găsesc în praful depus pe suprafețele mașinilor. "Este vorba de o expunere sporadică, scurtă (între 15 minute și o oră), dar cu concentrații de șase până la 12 ori mai mari decât cele care au loc în aer liber.

Este o expunere scurtă, dar intensă și repetitivă. Și este cumulativă", avertizează Fernández. Un studiu realizat în 2011 de același cercetător a estimat că prevalența consumului de tutun în vehicule era de 5,5%, iar 2,2% dintre pasagerii cu vârsta sub 14 ani erau expuși la fumatul pasiv în interiorul vehiculului.

În acest nou studiu, cercetătorii de la Barcelona au măsurat, printre alte variabile, concentrațiile de nicotină, care este componenta care creează dependență din tutun.

 Expertul OIC precizează că nimeni nu devine dependent de nicotină în calitate de fumător pasiv, "deși, în cazul foștilor fumători, atunci când inhalează fumul de tutun în mod pasiv, toate amintirile lor se trezesc și există un risc mai mare ca aceștia să fumeze din nou", adaugă el.

"Noi folosim nicotina pentru că este cel mai bun indicator că a avut loc fumatul, dar, de asemenea, nicotina din fumul ambiental începe să se oxideze atunci când intră în contact cu oxigenul din mediul înconjurător, devenind parte din nitrozaminele specifice tutunului, care sunt substanțele cancerigene care se produc atunci când tutunul din țigară arde și când nicotina se oxidează", explică cercetătorul ICO.

Concentrațiile de nicotină și nitrozamine au fost mult mai mari în vehiculele persoanelor care fumau în interiorul mașinii. Iar sistemul de ventilație al mașinii nu elimină expunerea la fumatul pasiv, avertizează oamenii de știință.

"Când mașina este în funcțiune și conduci cu geamurile pe jumătate deschise, concentrațiile scad puțin în față, dar rămân aceleași în spate. Acolo unde ar sta un copil, concentrația de la contor îți face părul să se ridice în cap", afirmă Fernández. Ana Navas-Acien, cercetător în cadrul Departamentului de Științe ale Sănătății Mediului din cadrul Școlii de Sănătate Publică Mailman a Universității Columbia, este de acord cu faptul că deschiderea geamurilor nu este suficientă:

 "Mașina este un spațiu foarte mic și, fumând acolo, aerul poluat se concentrează, iar oamenii au mai puține posibilități de a evita să respire acel aer cu până la 50 de substanțe cancerigene. Deschiderea ferestrelor nu ajută, deoarece aerul nu iese afară și aceste toxine nu sunt eliminate".

Foto: Freepik.com

Pericolul reprezentat de fumul rezidual

Cel mai grav este că toate aceste particule rămân în mașină ca un fel de rezervor pentru poluanții din fumul de tutun. Există un fum rezidual care nu dispare, care se depune pe țesături și suprafețe, cum ar fi scaunele, sau, în casele fumătorilor, pe perdele, țesături, animale de pluș, covoare sau tapițeria canapelei.

Citește și: Românii nu vor mai avea voie să fumeze în propriile mașini sau în parcuri. Proiect de lege

"Toate toxinele cancerigene se lipesc de tapițeria mașinii și, atunci când te așezi, se desprind din nou, iar persoana care urcă în mașină ajunge să le inhaleze", explică Francisco Pascual, membru al consiliului de administrație al Comitetului național pentru prevenirea fumatului din Spania.

Conform cercetătorilor  de la Barcelona concentrațiile tuturor compușilor reziduali de fum în mașinile ai căror șoferi au declarat că fumează în interior erau "de până la șase ori mai mari decât cele din mașinile nefumătorilor", se arată în studiu.

Prezența acestui fum rezidual pe suprafețe este deosebit de periculoasă pentru copii, deoarece aceștia sunt mai predispuși să atingă totul și să își pună mâinile în gură, avertizează Navas-Acien, consilier pe probleme de cancer la Casa Albă. "Fumul de tutun are o cantitate mare de toxine și, dacă copiii sunt în preajmă, vor respira și asimila toate acestea în corpul lor", subliniază cercetătoarea.

Fernández se concentrează asupra riscurilor pe care le prezintă tutunul, dar avertizează, de asemenea, că utilizarea țigărilor electronice în interiorul mașinii nu este lipsită de pericol.

 Într-un alt studiu, aceștia au arătat că, deși există mai puțină nicotină în interiorul vehiculului fumătorului, există și particule în suspensie, cum ar fi particulele fine (PM 2,5). "Particulele de 2,5 microni sunt foarte mici, mai mult decât o celulă pulmonară, care are cinci sau 10 microni. Dar aceste particule lovesc celulele pulmonare ca și cum ar fi aruncate mingi spre o mașină.

Acest bombardament de particule are un efect inflamator și poate provoca probleme cardiovasculare", explică el. În plus, aceste componente "pot trece prin bronhiole și se pot răspândi în tot corpul cu încărcătura pe care o transportă, cum ar fi nitrozaminele sau nicotina".

Cercetătorul OIC regretă faptul că fumatul în interiorul vehiculelor private nu este încă reglementat în multe țări. Iar celor care vorbesc despre libertatea în interiorul proprietății lor private, Pascual le răspunde: "Nu este o problemă: "Libertatea mea se termină la nasul tău.

Dreptul la sănătate trebuie să fie mai presus de alte circumstanțe". Fernández este de acord: "Atunci când ești într-o mașină, nu poți manevra telefonul, nu poți vorbi la telefon pentru că ameninți siguranța publică. Este același lucru: nu poți fuma, deoarece crește rata accidentelor și este dăunător pentru sănătatea tuturor. Dreptul la sănătate publică prevalează asupra dreptului tău individual."

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te