Administrația Portului Constanța, condusă de cancanistul Florin Vizan, PSD, a pus ochii pe afacerile operatorilor portuari privați ale căror profituri au explodat după declanșarea războiului din Ucraina. Este ajutat de fratele liberal al unui anchetat pentru corupție.
Volumul total al mărfurilor care au trecut prin portul Constanța s-a ridicat anul trecut la 75,5 milioane de tone, o creștere de 12% față de anul precedent, care fusese unul dintre cei mai buni din ultima decadă.
Creșterea s-a datorat faptului că cerealele din Ucraina au fost redirecționate către portul Constanța din cauza agresiunii armatei rusești.
Profiturile principalilor operatori portuari privați din portul Constanța au explodat, situație care i-a adus într-un conflict deschis cu administrația portului condusă de Florin Vizan PSD despre care Newsweek România a mai relatat în trecut.
Datorită dezvăluiritor Newsweek România, numirea lui Vizan la conducerea portului Constanța a fost întârziată cu aproape jumătate de an.
Ai fost om cu mine, sunt om cu fratele tău
Cariera portuară a lui Florin Vizan a început în perioada 2005-2007, cu poziția de consilier al directorului portului Constanța, când această funcție a fost deținută de Mircea Banias, actualmente parlamentar PNL, vicepreședinte al Comisiei pentru infrastructură din Camera Deputaților.
În octombrie 2022, la nici două luni de când a fost înscăunat, după multe luni de tergiversări, la șefia Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța (CNAPMC) SA, Vizan i-a întors serviciul bunului său prieten Banias.
L-a angajat pe post de director al sucursalei CNAPMC pe fratele acestuia, Banias Emil Sorin.
Portul Constanța este o miză uriașă nu doar pentru afaceriștii din România - Foto: Profimedia Images
Vizan a fost puternic susținut de către secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Bogdan Mândrescu, și de însuși ministrul de resort, Sorin Grindeanu, deși acesta din urmă declara pentru Newsweek România că nu îl cunoaște pe Vizan.
Cei doi frați Banias sunt extrem de apropiați, fiind asociați într-o serie de companii private.
Deși fac parte din partide diferite, Banias ajungând la PNL, după ce acest partid a absorbit fostul partid al lui Călin Popescu Tăriceanu, ALDE, iar Vizan la PSD, aceștia sunt legați de o veche prietenie.
O carieră politică
Acum, Vizan, alături de Banias, dar și de alți membri ai camarilei actualului director al portului Constanța, au început un atac concertat împotriva principalilor operatori portuari din Constanța.
În mod ironic, Mircea Banias a devenit cunoscut tocmai pentru fapte de corupție legate chiar de activitatea portuară.
El a avut o carieră politică începută la PD-L, continuată la Partidul Conservator al lui Dan Voiculescu, după aceea la ALDE al lui Călin Popescu Tăriceanu, pentru ca, în final, să aterizeze la liberali după ce aceștia au absorbit ultimul partid.
Mircea Banias a fost trimis în 2012 în judecată de DNA pentru trafic de influență și constituire de grup infracțional organizat, dar a fost în final achitat definitiv de instanțele de judecată.
Directorul Portului Constanța, Florin Vizan, are altă agendă decât statul român
Procurorii DNA i-au acuzat pe Mircea Banias și alte 38 de persoane că făceau parte dintr-un grup infracțional care controla activitățile de import-export din portul Constanța, prin perceperea unor sume de bani pentru procesarea vamală a mărfurilor, indiferent dacă erau introduse licit sau ilicit.
Membrii grupării au fost acuzaţi de DNA de dare şi luare de mită, trafic de influenţă, evaziune fiscală, contrabandă, fals în înscrisuri sub semnătură privată, fals material în înscrisuri oficiale, fals intelectual, uz de fals, folosirea de documente falsificate la autoritatea vamală sau infracţiuni contra drepturilor de marcă industrială înregistrată.
Naționalizare mascată a operatorilor portuari privați
Conform portalului instanțelor de judecată, CNAPMC a fost parte în numai puțin de 3.200 de procese dintre care câteva sute mai sunt încă pe rol.
Multe dintre acestea au fost deschise de către administrația portului condusă de Vizan, care este acuzat că dorește o naționalizare mascată a unor operatori portuari privați.
„Suntem supuși unei permanente hărțuiri de către actuala conducere a portului Constanța care a trimis o serie de notificări unor operatori portuari prin care îi anunță că trebuie să încheie noi contracte de concesiune sau de închiriere pentru că cele vechi nu ar mai fi valabile. În fapt asistăm la o naționalizare mascată prin care unor operatori portuari le sunt luate pur și simplu afacerile“, afirmă, sub protecția anonimatului, proprietarul unuia din operatorii portuari vizați de administrația portuară condusă de Vizan.
Sursa citată a indicat că printre operatorii portuari cărora CNAMPC le-a trimis recent astfel de notificări se numără Comvex SA Constanța, Sea Container Services SRL, Midia International SRL, Romned Port Operator SA, GSP Grup Servicii Petroliere SA.
Nici Florin Vizan și nici conducerea CNAPMC nu au furnizat răspunsuri la întrebările trimise de Newsweek
România legate de acuzațiile grave care le sunt aduse de către o serie de operatori portuari privați din portul Constanța.
Comvex SA a avut în 2022 o cifră de afaceri de 382 milioane lei și un profit net de 104 milioane lei, duble față de anul anterior.
Este cel mai mare operator portuar român, fiind listat la Bursa de Valori București (BVB). Este deținută de o serie de investitori români.
Sea Container Services SRL a avut în 2022 o cifră de afaceri de 101 milioane lei, de trei ori față de anul anterior, și un profit de 27 milioane lei, de nouă ori față de anul precedent.
Midia International SA a avut o cifră de afaceri de 20 milioane lei, dublă față de anul anterior, și un profit net de 3,3 milioane lei.
Compania este deținută de Ion Dumitrache, membru PSD Constanța și fost asociat în afaceri, până acum doi ani de zile, chiar cu șeful PSD local, Felix Stroe. GSP Grup Servicii Petroliere SRL este deținută de omul de afaceri Gabriel Comănescu.
„Scopul lor este să pună mâna pe o dană“
Un alt patron de operator portuar aflat în vizorul lui Vizan susține nici mai mult nici mai puțin că gruparea acestuia vizează să pună mâna pe o dană (loc de acostare a navelor la cheu, țărm) din portul Constanța.
„În portul Constanța nu mai este nicio dană liberă, adică toate sunt cumpărate de operatori români sau străini. Scopul acestei hărțuiri constante și extrem de agresive a grupării lui Vizan este să pună mâna pe o dană. Ne trimit aceste notificări crezând că ne speriem și le cedăm ceva.
I-a atacat pe toți operatorii din port sperând să facă loc grupării din spatele lor. Deja au reușit ceva cu o dană PL1 pe care au luat-o și pe care o unesc cu singura care mai aparținea CNAPMC, PL2, și pe care le vor scoate la licitație.
Atunci să te ții ciupercă într-un picior cine va fi câștigătorul acesteia“, afirmă tot sub protecția anonimatului patronul altui operator portuar luat la țintă de
gruparea Vizan.
În mod paradoxal, deși sunt companii cu tradiție și cu o putere financiară consistentă, operatorii portuari cu care Newsweek România a stat de vorbă sunt, încă, reticenți în a-și exprima public și deschis nemulțumirile în relația cu actuala conducere a portului Constanța.
Un al treilea operator portuar aflat în cătarea conducerii politice actuale impuse de PSD susține că portul Constanța nu poate profita de oportunități din cauza administrației portuare: „Administrația portuară este o căpușă imensă cu peste 1.000 de angajați cu salarii foarte mari.
Fiecare director și-a adus 20 - 50 de persoane apropiate care au rămas acolo, deoarce, conform contractului de muncă, nu a mai putut să-i dea nimeni afară.
Un singur director a încercat să facă curățenie și l-au ras, au sărit sindicaliștii din port cu greva, un circ nemapomenit s-a stârnit iar, în final, pentru că această hidră a crescut, au crescut și costurile operatorilor privați. Cum să se dezvolte portul Constanța cu tenia în el?“.