Oameni conectați la reprezentantul ceaușist al Tarom în străinătate, promovați de Drulă

DE Petru Zoltan | Actualizat: 03.08.2021 - 20:13
Efectul Ivașcu: oameni conectați la reprezentantul ceaușist al Tarom în exterior, promovați de Drulă/FOTO: Facebook/Cătălin Drulă
Efectul Ivașcu: oameni conectați la reprezentantul ceaușist al Tarom în exterior, promovați de Drulă/FOTO: Facebook/Cătălin Drulă
AERO-AFACERI   Fostul 
reprezentant comunist al Tarom în capitale străine, Dorin Ivașcu, are acum un 
aerodrom la 
Tuzla și un om
 la șefia AACR, 
Nicolae Stoica
AERO-AFACERI Fostul 
reprezentant comunist al Tarom în capitale străine, Dorin Ivașcu, are acum un 
aerodrom la 
Tuzla și un om
 la șefia AACR, 
Nicolae Stoica
Nicolae Stoica
Nicolae Stoica

Oameni cu legături periculoase cu reprezentantul ceaușist al Tarom în străinătate au fost promovați de ministrul Transporturilor în poziții cheie din Aviație și afaceri portuare. Numirile asumate de Cătălin Drulă ridică mari semne de întrebare asupra legăturilor cu Securitatea.

SHARE

Două numiri recente asumate de ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, ridică mari semne de întrebare asupra posibilelor legături cu fosta Securitate ceaușistă ale politicianului USR-PLUS.

Numirile se referă la Stoica Nicolae, noul șef al Autorității Aeronautice Civile din România (AACR), și la Cristian Paris, montat membru în Consiliul de Administrație al Portului Constanța. 

Paris a fost asociat cu Dorin Ivașcu, fost reprezentant al Tarom (între 1978 și 1988, la Tripoli, Singapore, Londra și New York) și omul care deține, azi, Aeroportul Tuzla. 

În ciuda unui aviz de securitate negativ, Drulă încearcă din răsputeri să instaleze, la cererea lui Ivașcu, un punct de trecere a frontierei pe micul aeroport dobrogean. 

Stoica Nicolae, la rândul lui, a fost angajatul lui Cristian Paris. În această calitate, Nicolae a fost în conflict evident de interese, întrucât deținea și o funcție în aviație, la stat. 

Mai mult, Nicolae a fost responsabil și pentru umflarea unui contract cu o firmă a unei asociate a lui Ivașcu. 

__________________

Citește și:

Paris din aviație, instalat ilegal în Portul Constanța

Decizie catastrofală: desființarea departamentelor de cybersecurity

Director de operațiuni la Otopeni fără să știe carte

_________________

Conflict de interese uluitor, nesancționat

Stoica Nicolae a fost angajat în 2005 ca inspector principal la Serviciul Investigații Transport Aerian (SITA) din Direcția Generală de Control și Investigații Accidente în Transporturi a Ministerului Transporturilor.

SITA a fost reorganizat prin OUG 26/2009 și transformat în Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS).

Stoica Nicolae făcea parte din comisiile de investigație tehnică a accidentelor și incidentelor de aviație civilă. 

În paralel cu funcția de inspector principal la CIAS, timp de doi ani (2010-2012), Stoica Nicolae a deținut și funcția de director general al companiei Bit Air Consulting, din București, conform CV-ului său. 

Ce atribuții avea inspectorul principal Stoica Nicolae în calitate de director al companiei private? Aflăm din CV: „Contractarea și implementarea sistemului de raportare a evenimentelor aviației civile ECCAIRS la principalele aeroporturi și operatori aerieni din România“. 

Conflictul de interese este evident: pe de o parte, ca angajat la privat, lua bani de la operatori aerieni pentru a implementa sisteme de raportare a incidentelor, pe de altă parte, ca angajat la stat, investiga incidentele.

„Pedeapsa“ lui Nicolae: numit șef la CIAS

Aeroclubul României, din subordinea Ministerului Transporturilor, a dat firmei conduse de inspectorul Stoica
Nicolae două contracte, în valoare totală de 91.000 euro. 

Primul contract a fost atribuit prin negociere directă, pe 2 martie 2011, pentru 45.000 euro. Obiectul: implementarea sistemului ECCAIRS. 

Două zile mai târziu, pe 4 martie 2011, Aeroclublul României a primit gratuit softul ECCAIRS de la CIAS în baza unui protocol semnat între cele două instituții ale Ministerului Transporturilor. Soft pe care urma să îl implementeze firma condusă de inspectorul Stoica Nicolae (foto jos), de la CIAS.

Un an mai târziu, pe 15 mai 2012, Aeroclubul României a mai atribuit firmei Bit Air Consulting un contract de aproximativ 46.000 euro, tot pentru implementarea sistemului ECCAIRS.

Două săptămâni mai târziu, Stoica Nicolae a renunțat la funcția de director al Bit Air Consulting pentru a fi numit în funcția de director general al CIAS. 

În această nouă calitate, Stoica Nicolae a ajuns iar în conflict de interese: ca șef al CIAS, trebuia să verifice dacă softul furnizat de CIAS Aeroclubului României a fost implementat corect de Bit Air Consulting, firma la care Stoica Nicolae fusese director.

Contactat de Newsweek România, Stoica Nicolae a spus că ar fi fost verificat de Agenția Națională de Integritate, care nu ar fi constatat nicio problemă. Nicolae, însă, a refuzat să prezinte documentul care să-i probeze spusele. 

Firma Bit Air Consulting, actuala Aero Bit International, a fost înființată în anul 2009, dar acum se află în lichidare. Compania era controlată de Cristian Paris, printr-o rețea de firme intermediare.  

__________________

Citește și:

Paris din aviație, instalat ilegal în Portul Constanța

Decizie catastrofală: desființarea departamentelor de cybersecurity

Director de operațiuni la Otopeni fără să știe carte

__________________

Contract de 500.000 de euro cu partenerii lui Ivașcu

Stoica Nicolae era și în 2016 la conducerea CIAS. În acel an, a închiriat un spațiu de 1.060 de metri pătrați în care să funcționeze instituția pe care o conducea.

Imobilul a fost închiriat de la firma TD Maci SRL pe o perioadă de trei ani. Chiria lunară era de 14.542 euro, cu tot cu TVA. 

Firma este deținută în mod egal de Doinea Trăsnea și Gabriela Huzuneanu. Ultima este asociată în firma Green Food Hub SA cu Alexandra Cornelia Huzuneanu.

La rândul ei, aceasta din urmă este parteneră de afaceri cu Dorin Ivașcu, pomenit anterior. 

Newsweek România a dezvăluit că foști și actuali guvernanți au încercat în ultimii opt ani să promoveze o Hotărâre de Guvern prin care Aeroportul Tuzla, controlat de Dorin Ivașcu, să beneficieze de un punct de trecere a frontierei și un birou vamal.

Ultima inițiativă a avut-o actualul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, dar Ministerul Afacerilor Interne s-a opus din cauza riscurilor de securitate. 

Furt de peste 2.000 de euro lunar

În anul 2017, a fost înregistrată o sesizare la Direcția Națională Anticorupție cu privire la contractul de închiriere dintre CIAS și TD Maci SRL. 

Argumentul: statul român ar fi fost păgubit pentru că spațiul de 1.060 metri pătrați ar fi avut, în realitate, doar 954 metri pătrați.

Sesizarea a ajuns în 2018 și la CIAS, după ce Stoica Nicolae a fost înlocuit din funcția de director general cu Constantin Voicu.

În urma analizării documentelor, noua conducere a CIAS a constatat că, timp de 20 de luni, s-a plătit chirie pentru 106 metri pătrați inexistenți.

Om nou în politică,
Cătălin Drulă a montat
la vârful aviației și
navigației oameni
crescuți și susținuți
de un fost boss
ceaușist al aviației

Tot în anul 2018, conducerea CIAS a aflat de existența dosarului 633/P/2017 de la DNA, instrumentat de procurorul anticorupție Iulia Bilciu.

Directorul Constantin Voicu a informat firma TD Maci că suprafața este mai mică cu 106 metri pătrați, dar administratorul și asociatul Doinea Trăsnea a negat. Un cadastrist contractat pentru a măsura clădirea a decis: imobilul avea 954 mp, nu 1.060.

Ca urmare, contractul de închiriere a fost renegociat: de la 14.542 euro, prețul a scăzut la 12.460 euro lunar.

Practic, lunar s-au plătit peste 2.000 de euro în plus la chirie timp de 20 de luni, rezultând o pagubă de 41.000 euro. 

__________________

Citește și:

Paris din aviație, instalat ilegal în Portul Constanța

Decizie catastrofală: desființarea departamentelor de cybersecurity

Director de operațiuni la Otopeni fără să știe carte

__________________

DNA recunoaște furtul, dar invocă recuperarea prejudiciului

Ancheta procurorului Iulia Bilciu de la DNA a început în anul 2017. Conform documentelor obținute de Newsweek România, procurorul de caz nu s-a prea grăbit: a cerut în anul 2018 mai multe documente de la CIAS și, în 2019, a cerut datele de identificare ale unor angajați care făcuse diligențele pentru semnarea contractului de închiriere.

Apoi, în primăvara acestui an, a decis să claseze dosarul pe motiv că prejudiciul a fost recuperat prin reducerea valorii contractului. 

Contactat de Newsweek România, Stoica Nicolae a spus că nu a fost audiat de DNA și nu a avut nicio calitate în acest dosar: „Vă asigur că absolut toată activitatea mea s-a încheiat cu rapoarte de control/decizii de clasare a plângerilor făcute și hotărâri judecătorești.

Nu am nicio problemă, din acest motiv deranjez. Nu am prieteni, respect legea!“. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te