Autostrada Soarelui a fost deszăpezită, în ultimii 3 ani, în baza unor contracte de 32.000.000 lei. A fost închisă la primul viscol.
Problema modului în care se face deszăpezirea în România revine. Ultimele ierni au fost blânde, astfel că au fost puține probleme de trafic.
Citește și: Două mari orașe din țară vor fi îngropate în zăpadă. „Să aveți hrană și apă în casă pentru 3-5 zile”
Deși meteorologii și specialiștii au anunțat că în weekend vremea va fi crâncenă și s-au specificat foarte clar zonele lovite de iarnă, autoritățile au fost surprinse.
32.000.000 lei contracte de deszăpezire pe Autostrada Soarelui, în 3 ani
Surse din CNAIR au declarat, pentru Newsweek România, că a devenit o obișnuniță ca la orice ninsoare mai puternică să se închidă drumuri și nimeni să nu își bată prea tare capul cu măsuri de prevenire. Aceleași surse spun că, deși CNAIR a cumpărat un număr mare de utilaje de deszăpezire, la „startul iernii” sunt mult mai puține gata să înfrunte zăpada.
„În loc de 10 utilaje și 30 de șoferi, în baze sunt două utilaje, dar decontul se face pentru ce e scris pe hârtie”.
Newsweek România l-a contactat pe purtătorul de cuvânt din CNAIR, Alin Șerbănescu, pentru a clarifica cine este responsabil cu curățarea Autostrăzii Soarelui, închisă, ieri, la prima ninsoare. Alin Șerbănescu nu a răspuns la o întrebare banală:
Deszăpezirea Autostrăzii Soarelui se face de către firmele care s-au ocupat și iarna trecută, se face de către CNAIR în regie proprie sau de către o altă companie ? Nu am obținut niciun răspuns.
De obicei, contractele de deszăpezire se fac pe o perioadă de 4 ani. Newsweek a reperat două dintre contractele cadru de deszăpezire pe autostrada Soarelui, ultima plată datând din iarna anului trecut.
Citește și: Oraș cu 300.000 locuitori, mobilizare pentru zăpezi masive. Pensionarii monitorizați. Apa protejată
Tronson Lehliu - Cernavodă s-au încheiat următoarele contracte:
Acord -cadru avand ca obiect "Întretinere curentă pe timp de iarna-DRDP Constanta - Autostrada A2.
Firma cu care s-au semnat toate contractele este ITARO SRL.
Pe 23.11.2020 se semnează contract cu valoare: 2.930.073 lei
Pe 30.12.2020 se semnează contract cu valoare: 3.396.220 lei
Pe 15.10.2021 se semnează contract cu valoare: 3.355.401 lei
Pe 30.12.2021 se semnează contract cu valoare: 1.258.143 lei
Pe 28.01.2022 se semnează contract cu valoare: 2.140.394 lei
Pe 18.10.2022 se semnează contract cu valoare: 2.199.000 lei
Pe 29.12.2022 se semnează contract cu valoare: 2.660.690 lei.
TOTAL: Contracte de 18 milioane de lei. Compania a avut 10.000.000 lei profit, în 3 ani, cu 49 angajați.
Un alt contract vizează „Acord Cadru având ca obiect ,,Întreținere curentă pe timp de iarnă - DRDP Constanța - Autostrada A2 (sector Cernavoda - Constanta) si A4 (Ovidiu - Agigea)”
Citește și: Iarna pune stăpânire pe România și în zilele următoare. Până la ce valori va scădea temperatura
Firma cu care s-au semnat toate contarctele este AGRO TRANS NMI SRL.
Pe 12.11.2020 se semnează contract cu valoare: 2.333.807 lei
Pe 30.10.2020 se semnează contract cu valoare: 2.633.780 lei
Pe 15.10.2021 se semnează contract cu valoare: 2.661.679 lei
Pe 30.12.2021 se semnează contract cu valoare: 1.040.960 lei
Pe 28.01.2022 se semnează contract cu valoare: 1.582.724 lei
Pe 20.10.2022 se semnează contract cu valoare: 1.744.342 lei
Pe 29.12.2022 se semnează contract cu valoare: 2.129.126 lei
TOTAL: 14.100.000 lei. Firma a avut profit de 12.000.000 lei, cu 17 angajați, în ultimii 3 ani.
După cum se vede, ultimele contracte au fost semnate în iarna anului trecut.
Niciun alt contract nu a fost semnat în iarna lui 2023. Sunt 3 variante: deszăpezește CNAIR, nu s-au semnat, încă, noile contracte cu cele două firme de mai sus sau nu s-a mai făcut niciun fel de licitație.
Newsweek România așteaptă un răspuns oficial de la Ministerul Transporturilor.