Ben Hodges: „Dunărea, cheia transportului militar NATO în România în cazul unui război cu Rusia”

DE Daniel Toșa | Actualizat: 24.06.2024 - 17:01
Ben Hodges: „Dunărea, cheia transportului militar NATO în România în cazul unui război cu Rusia” - Foto: Profimedia images

Un fost comandant militar al NATO și doi experți în securitate au vorbit despre importanța strategică a Dunării în contextul conflictului dintre Rusia și Ucraina, în contextul în care amenințarea Moscovei la adresa Europei crește cu fiecare zi.

SHARE

Generalul-locotenent (r) Ben Hodges, fost comandant al forțelor NATO în Europa, alături de George Scutaru, fost consilier pentru securitate națională al președintelui României, și Kaush Arha, președintele Forumului Indo-Pacific Liber și Deschis, avertizează că fluviul Dunărea trebuie modernizat pentru a permite transportul militar.

Ben Hodges: „Dunărea, cheia transportului militar NATO în România în cazul unui război cu Rusia”

Pe măsură ce Europa se pregătește pentru un conflict prelungit, fie el înghețat sau activ, guvernele riverane Dunării trebuie să se asigure că Marea Neagră rămâne liberă și deschisă pentru navigație. Modernizarea coridorului de transport al fluviului este esențială, susțin experții.

Blocada rusească asupra porturilor ucrainene obligă Kievul să își redirecționeze exporturile de cereale prin porturile românești de la Dunăre și Marea Neagră.

Controlul Rusiei asupra Peninsulei Crimeea și intenția de a anexa întregul litoral ucrainean demonstrează strategia Moscovei de a limita libertatea de navigație în Marea Neagră.

În acest context, Bosforul și Dunărea rămân singurele puncte de acces viabile la această mare strategică.

Rămâne ca UE și NATO, cu sprijinul explicit al Statelor Unite, să se asigure că o Dunăre modernizată menține un canal de navigație liber și deschis în orice condiții meteorologice către Marea Neagră pentru a promova pacea și prosperitatea Europei de sud-est și a întregului continent în general.

Citește și: Fost comandant al US Army Europe: Ucraina nu câștigă războiul dacă n-are voie să atace Rusia

Dunărea își reafirmă rapid întâietatea ca arteră comercială care transportă produse agricole (cereale) prin sud-estul Europei - inclusiv din Austria, Slovacia, Ungaria, Serbia, România, Bulgaria, Moldova și Ucraina.

În viitorul previzibil, ocuparea Crimeei de către Rusia și amenințarea persistentă a acesteia asupra tuturor porturilor ucrainene fac ca Dunărea să fie principala arteră comercială pentru exportul de cereale din Ucraina.

Citește și: „Cocktail-ul” cu care Putin e învins: avioane F-16 cu rachete SUA, drone de spionaj, sisteme Patriot

Ar trebui ca UE, în strânsă coordonare cu statele riverane, să întreprindă de urgență acțiunile necesare pentru a optimiza coridorul de transport al Dunării pentru a oferi agriculturii europene un avantaj competitiv maxim în ceea ce privește costurile.

În al doilea rând, capacitățile NATO de mobilizare a resurselor militare din Germania către frontul de est sunt grav limitate de rețelele feroviare și rutiere existente.

După unele estimări, rețeaua feroviară disponibilă este capabilă să mobilizeze doar mai puțin de 20% din mijloacele necesare, potrivit Euractiv.

Dunărea oferă un coridor de transport avantajos pentru a îndeplini noua doctrină a NATO privind poziția înaintată în ceea ce privește transportul de combustibil, muniții și blindate grele către liniile de front, în special către frontul sud-estic vulnerabil.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te