Un elev din București este cu 4 ani înaintea unuia din Giurgiu și cu un an înaintea celui din Cluj

DE Petre Bădică | Actualizat: 20.02.2020 - 14:40
Inquam Photos

Venitul pe cap de locuitor al României a crescut de la 26 la sută din media UE-28 în 2000 la 63 la sută în 2017, dar acest succes economic vine la pachet cu o demografie nefavorabilă, capital uman slab pregătit și instituții ineficiente.

SHARE

Aceasta este concluzia generală a Raportului „Markets and People : Romania Country Economic Memorandum” dat publicității de Banca Mondială.

Productivitatea depinde de școală

Analiza relevă că lacunele de productivitate sunt asociate fără echivoc cu  lipsa de calitate a educației în fiecare județ.

Un copil născut astăzi în județele Ilfov și Cluj își atinge doar 69%, respectiv, 66% din potențialul său productiv ca adult, comparativ cu 53 la sută pentru un copil născut în Satu Mare și 49 la sută în Giurgiu.

În medie, pierderea de productivitate asociată cu o calitate scăzută a educației este de aproximativ 22% la nivel național și variază de la 18 la sută la Brăila la aproximativ 29 la sută în Harghita.

Raportul arată că școala nu este eficientă

Un copil născut în Harghita, este de așteptat să finalizeze aproximativ 12,5 ani de școală.

Pe baza cunoștiințelor și aptitudinilor acumulate, această perioadă echivalează cu numai 8 ani de educație de nivel înalt din statele membre ale UE de top.

Brăila are cel mai mic decalaj de învățare: 12,2 ani de școlarizare echivalează cu 9,6 ani de școală la un nivel perfomant. Un elev din Giurgiu ar avea nevoie, în medie, să mai meargă 4 ani la școlă pentru a ajunge nivelul de competență mediu al unui elev din București. Pe de altă parte, un elev din Cluj are nevoie de numai un an pentru a recupera diferența față de un elev din București.

Elevii din București au rezultate similare cu cei din Islanda la testele internaționale standardizate, cei din România urbană au în medie rezultate similare cu elevii ucraineni, pe când, în România rurală, rezultatele la testările internaționale sunt similare cu cele din Senegal, arată  raport al Băncii Mondiale.

Analiza Băncii Mondiale se face pe baza conceptului „adjusted year of education/schooling”. Acest concept a apărut pentru a putea compara nivelul standard de educație din diverse state. În condițiile în care s-a constatat că deși elevi sau studenți din diverse state au tot atâția ani de șccoală, nivelul de cunoștiințe este diferit.

Astfel, în locul numărului de ani, comparația între elevi din diverse state se face prin armonizarea rezultatelor obținute de elevi la testele internaționale TIMSS, PIRLS, PISA, teste regionale.

 

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2020 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Aici puteti modifica setarile de Cookie -