OFICIAL Orice liceu poate organiza concurs pentru 90% dintre locuri. Subiecte, unice pe țară

DE Petre Bădică | Actualizat: 13.01.2023 - 15:55
Orice liceu poate organiza concurs pentru 90% dintre locuri - Foto: Pexels
Orice liceu poate organiza concurs pentru 90% dintre locuri - Foto: Pexels

Noua lege a Educației aduce o modificare foarte importantă în ceea ce privește admiterea în învățământul superior. Astfel, orice liceu poate organiza admitere nu doar colegiile naționale așa cum era în proiectul de lege al lui Sorin Cîmpeanu.

SHARE

În proiectul legilor educației propuse de fostrul ministru Sorin Cîmpenau se preciza că doar liceele de elită pot organiza concurs de admitere

Varianta Sorin Cîmpeanu

(1) După absolvirea gimnaziului, elevii urmează învăţământul liceal.
(2) Unitățile de învățământ liceal cu statut de Colegiu național pot organiza concurs de admitere în clasa a IX-a, pentru maximum 90% din numărul de locuri atribuite prin planul de școlarizare. Restul  locurilor se ocupă prin repartiție computerizată, în urma susținerii evaluării naționale.

Varianta Ligia Deca permite tuturor liceelor să organizeze examene, potrivit proiectului Legilor Educației consultat de Newsweek România. De precizat că deși fiecare liceu poate organiza sau nu admitere, subiectele sunt unice.

(1) După absolvirea învăţământului gimnazial, elevii susţin evaluarea naţională. Evaluarea naţională de la finalul clasei a VIII-a constă în probe la disciplinele limba şi literatura română şi matematică, fiind organizată conform unei metodologii aprobate anual prin ordin al ministrului educaţiei.
(2) Unităţile de învăţământ liceal pot organiza concurs de admitere în clasa a IX-a, pentru anumite specializări sau pentru toate specializările, pentru maximum 90% din numărul de locuri atribuite prin planul de şcolarizare, raportat la numărul de formaţiuni de studiu după susţinerea de către elevi a evaluării naţionale. 


(3) 10% dintre locuri, sunt ocupate fără concurs, pe baza rezultatelor obţinute la evaluarea naţională şi conform opţiunilor exprimate, prin repartiţie computerizată, de către elevi cu dizabilităţi şi/sau CES, şi de către elevi de etnie romă.

(4) Locurile rămase neocupate după organizarea concursului şi repartizarea în urma acestuia se atribuie pe baza rezultatelor obţinute la evaluarea naţională, conform opţiunilor exprimate, prin repartiţie computerizată.

(5) În situaţia în care la concursul de admitere, pentru fiecare specializare, se înscrie un număr de elevi mai mic decât numărul locurilor scoase la concurs, unitatea respectivă nu are dreptul de a organiza concurs de admitere pentru specializarea respectivă în anul şcolar următor. 

Citește și: Legea Educației. Acuzații de plagiat verificate de universități. CNATDCU, rolul de instanță de apel

(6) Data desfăşurării concursului de admitere este stabilită de Ministerul Educaţiei şi se face publică la începutul fiecărui an şcolar.

(7) Organizarea concursului şi criteriile de admitere se stabilesc prin decizia Consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ, care se publică pe site-ul instituţiei, la începutul fiecărui an şcolar. Concursul de admitere constă în administrarea a două probe, stabilite la nivelul unităţii de învăţământ, care vizează discipline aferente profilului/specializării. 

(8) Probele pentru concursul de admitere sunt standardizate şi unice la nivel naţional, fiind elaborate sub coordonarea Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare, pe baza programei şcolare, în conformitate cu prevederile metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educaţiei. 

(9) Pot participa la concursul de admitere elevii care au obţinut cel puţin nota 5 la fiecare probă a evaluării naţionale. Candidaţii sunt admişi în ordinea descrescătoare a mediei de admitere, în limita locurilor disponibile, cu condiţia promovării fiecărei probe cu minimum nota 5 (cinci). Elevii care nu au fost admişi la concursul de admitere participă la repartiţia computerizată.


(10) Prin excepţie de la prevederile alin. (2) şi (3), unităţile de învăţământ organizează pentru filiera vocaţională, anterior susţinerii evaluării naţionale, probe de aptitudini specifice pentru admitere.


(11) Unităţile de învăţământ din cadrul învăţământului liceal tehnologic şi tehnologic dual stabilesc condiţiile de acces în colaborare cu operatorii economici parteneri.


(12) Pentru situaţiile prevăzute la alin. (10) şi (11) unităţile de învăţământ au obligaţia de a publica pe site-ul lor disciplina sau disciplinele la care se susţin probele de aptitudini, programele şi procedurile de organizare a acestora, pentru fiecare generaţie, până cel mai târziu la începutul clasei a VIII-a. Probele suplimentare de admitere se susţin la cel mult două discipline.


(13) Metodologia-cadru de organizare şi desfăşurare a repartizării şi admiterii în învăţământul liceal este adoptată prin ordin al ministrului educaţiei. Calendarul de desfăşurare a repartizării şi admiterii în învăţământul liceal se publică, pentru fiecare generaţie, cel mai târziu la începutul anului şcolar.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te