Cele mai impotante modificări ale Legii Educației vizează:
Art. 70
(2¹) – “Ministerul Educaţiei şi Cercetării asigură elevilor şi profesorilor infrastructura necesară constând în dispozitive şi acces la internet pentru accesarea Bibliotecii Şcolare Virtuale, Platformei şcolare de e-learning şi a altor platforme educaţionale agreate.
Art. 94, ain. (2), lit. z) – asigură, la cerere, fiecărui cadru didactic şi fiecărui elev un dispozitiv laptop sau tabletă, conectat la internet pentru a putea participa la activităţile de e-learning”.
Actul normativ va merge la președintele României, pentru promulgare.
Despre articolul 70, Newsweek a scris că este aberant din moment ce PSD cere guvernului să ofere acces elevilor la platforme online – precum Biblioteca Școlară Virtuală – care nu există.
Articolul 94 dă posibilitatea elevilor să ceară nu doar un laptop, dar și un dispozitiv (router, abonament prin cablu, stick) care să le asigure Internet. Precizarea a fost făcută de Ecaterina Andronescu, pentru Newsweek România.
Efortul bugetar va crește
În luna mai, Guvernul a adoptat hotărârea prin care alocă Ministerului Educației suma de 150 de milioane de lei, care vor fi cheltuiți pe tablete pentru elevii din mediile defavorizate. “Suma alocată va fi utilizată pentru achiziția de dispozitive electronice conectate la internet, necesare dotării unităților de învățământ preuniversitar de stat. Obiectivul Ministerului Educației este să asigure accesul la activitățile didactice la distanță elevilor din medii defavorizate, înmatriculați în unitățile de învățământ preuniversitar”, arată un comunicat al Ministerului.
Senatorii au eliminat orice criteriu (guvernul menționa mediile defavorizate) pentru ca un elev să poată cere un computer.
Numărul de computere, viciat?
„În acest moment, în România, numărul estimat de elevi care au nevoie de aceste dispozitive electronice este de 250.000. Odată cu achiziționarea acestora, va fi facilitată învățarea la distanță și pentru copiii din mediile defavorizate”, a declarat Monica Anisie, ministrul educației și cercetării.
Newwsweek România a scris că numărul de elevi care au nevoie fie de computer fie de Internet este mult mai mare.
Ministrul Educației nu a precizat cât de riguroasă este această estimare, dar ea nu se încadrează în datele oficiale de la Institutul Național de Statistică.
Ponderea gospodăriilor care aveau acces la Internet acasă în anul 2019, potrivit INS:
Total: 75,7 %.
Urban: 82,5%
Rural: 66,7%.
Ministrul Educației a vorbit de existența a 3 milioane de elevi în sistemul de educație. Dacă aplicăm procentele de mai sus, putem estima mai degrabă la 750 de mii numărul elevilor care nu au acces la Internet (25% din total).
Ponderea gospodăriilor care aveau acces la un computer acasă în anul 2017 (ultimul pentru care INS are date):
Total: 65,6 %.
Urban: 75,9 %
Rural: 51,9 %.