Trei autostrăzi în Ardeal, niciuna gata

DE Petre Bădică | Actualizat: 02.07.2021 - 13:00

Transilvania a fost răsfățata proiectelor de infrastructură, dar lucrurile au luat-o razna.

SHARE

Autostrada Transilvania a fost primul contract de infra-structură rutieră mare semnat în regiune. În 2003, premierul Adrian Năstase anunța că Autostrada Transilvaniei (450 de km) va fi terminată în 2011.

După ce a încasat un milliard de dolari, compania constructorare Bechtel a reușit să finalizeze doar 50 de kilometri. 

Porțiunea dintre Brașov și Târgu Mureș a fost complet abandonată. Între Târgu Mureș și Gilău sunt 105 kilometri, deschiși fiind 84 de kilometri, mai puțin porțiunea Ogra – Câmpia Turzii. 

Pe tronsonul Gilău – Borș, în lungime de 162 de kilometri, este un adevărat dezas-tru. A fost finalizată doar 10% din autostradă, pentru restul tronsoanelor termenele de deschidere fiind 2022 – 2024. 

Unele porțiuni, de exemplu Poarta Sălajului - Zalău (15 km) sau Zalău - Nușfalău (25 km), încă se licitează.

Tunelurile pentru urși de pe Lugoj–Deva, finalizate cu un miliard

Autostrada 1 are continuitate de la Sibiu la Nădlac cu o porțiune lipsă de 10 kilometri. Aici, șoferii trebuie să iasă de pe autostradă și să înainteze folosind un drum național.

Se crează ambuteiaje și se poate aștepta până la o oră în coloană. A fost nevoie de 6 ani pentru ca autoritățile să decidă scoaterea la licitație a așa numitelor tuneluri pentru urși ce trebuie construite pe A1.

Ele vor fi amplasate pe porțiunea dintre Marginea și Holdlea la un cost ce se ridică la un miliard. România va trebui să le construaiscă până în 2023, altfel UE ar putea cere înapoi finanțarea pe care a oferit-o pentru toată porțiunea de autostrada dintre Deva și Lugoj.   

Autostrada Sebeș – Turda, care va lega Autostrada Transilvania de Autostrada 1, este o poveste tragică, fără sfârșit.

Autostrada Sebeș–Turda are doar 72 de kilometri dar nu se circulă decât pe jumătate, partea dinspre Turda. 

Pe lotul 1, între Lancrăm și Sântimbru, care are 17 kilometri, în luna mai stadiul lucrărilor era de 96%. În luna iunie 2020 a ajuns la 96,01%. În luna octombrie, lucrările erau la 92%.

Pe lotul 2, între Sântimbru și Aiud, care are 24 de kilometri, lucrările în mai indicau un stadiu de 85,05%. În iunie lucrările au ajuns la 85,9%. În octombrie anul trecut lucrările erau la un nivel de 75%.

Lucrările la Autostrada Sebeș–Turda ar fi trebuit să înceapă în 2014, când s-au și anunțat câștigătorii licita-ției. Pe autostrada de 70 de kilometri ar fi trebuit să se circule din 2016, dar acest lucru nu s-a întâmplat. Primele două loturi din Autostradă s-au deschis abia în 2018. 

______________________

Citiți dosarul integral despre autostrăzile la români

4 centimetri de autostradă pentru fiecare român

Două variante de ocolire a Capitalei. Din 2023

Autostrada trece Carpații după 2025

Autostrăzile care au sărăcit Moldova

Sudul țării: Ne votați, nu facem autostrăzi

______________________

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

© 2021 NEWS INTERNATIONAL S.A.