Știm când vom merge pe ciotul de 26 km al Autostrăzii Transilvania început de Bechtel în 2004
La peste 20 de ani de la începerea lucrărilor, Autostrada Transilvania nu e gata. Se circulă doar pe circa 135 km din totalul de 275 km. Dar există și vești bune. Ciotul de 26 km început de Bechtel în 2004 este acum un pic avansat față de ultimul grafic.
După ani de tergiversări, lucrările pe lotul Suplacu de Barcău - Chiribiș, de 26,3 km, al Autostrăzii Transilvania, pe care Bechtel l-a început în 2004 și a ajuns la 37% până în 2013 când a fost reziliat contractul, au reînceput efectiv în 2025.
Citește și: VIDEO S-a semnat contractul pentru ultimul ciot al Autostrăzii Transilvania. 440 km, în 30 de ani
Știm când vom merge pe ciotul de 26 km al Autostrăzii Transilvania început de Bechtel în 2004
Acum, lucrările la lotul de autostradă Suplacu de Barcău - Chiribiș al Autostrăzii Transilvania sunt un pic avansate față de grafic, gradul fizic de execuție fiind în jur de 55%, a declarat antreprenorul Cristian Erbașu, la o conferință pe teme de construcții.
El a dat asigurări că termenul de finalizare va fi respectat, cel mult s-ar putea prelungi cu maximum o lună-două, în condițiile în care se dorește execuția unui nod la intersecția cu autostrada existentă, informează Agerpres.
„Stadiul este în grafic, un pic avansat față de graficul previzionat. Cred că suntem undeva, fizic, în jur de 55%.
Pentru termenul final - este undeva în august acum, pentru că au mai fost niște lucruri de rezolvat acolo, știți că am preluat niște material, niște grinzi imense de la ceilalți, au fost niște probleme, dar se va mai dori execuția unui nod și încă nu este stabilit unde, se discută și acest lucru s-ar putea să mai prelungească, pentru că vor fi exproprieri, cu o lună maximum două.
Este vorba de un nod mare, la intersecția cu autostrada existentă, și e o dispută în funcție de trafic unde va fi acest nod', a explicat Erbașu.
Citește și: „Minune”! Pornesc lucrările la ultimul ciot al Autostrăzii Transilvania. Primul contract, în 2020
Lotul de autostradă Suplacu de Barcău - Chiribiș a fost contractat de Grupul Erbașu în decembrie 2023.
Tronsonul de autostradă Suplacu de Barcău - Chiribiș are 26,35 kilometri și cuprinde trei viaducte, opt pasaje, opt poduri (din care unul în lungime de 1.650 metri peste lacul de acumulare de la km 6+655).
Valoarea contractului este de 884,12 milioane lei, fără TVA. Durata contractului este de 24 luni, din care 6 luni reprezintă perioada de proiectare și 18 luni perioada de execuție.
Autostrada Transilvania, promisă pentru 2012
În 2003, Guvernul României, condus de Adrian Năstase, a emis “Ordonanța de Urgență numărul 120 din 18 noiembrie 2003 pentru aprobarea demarării de către Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România S.A. a procedurii de negociere cu o singură sursă cu firma Bechtel Internațional Inc., în vederea încheierii contractului de proiectare, construire și finanțare a autostrăzii Brașov–Cluj–Borș”.
O lună mai târziu, pe 19 decembrie 2003, s-a semnat “Contractul de construire a autostrăzii Brașov–Cluj–Borș”, acord între Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România S.A., pe de o parte, și Bechtel Internațional Inc., pe de altă parte.
Pe 1 decembrie 2009 s-au deschis circulației primii 42 de kilometri din această autostradă, dintre Turda și Cluj-Napoca Vest (Gilău), iar în 13 noiembrie 2010, încă 10 km, între Turda și Câmpia Turzii.
Pe 30 mai 2013, după ani în care nu s-a mai lucrat aproape deloc, contractul cu Bechtel a fost anulat de Guvernul condus de Vicotor Ponta şi fiecare tronson a început să fie licitat distinct.
Între Brașov și Târgu Mureș au rămas însă 140 de kilometri fantomă, un tronson care nici măcar pe hârtie nu mai figurează, după ce a fost scos din planurile autostrăzii în 2015, în urma Masterplanului General de Transport al României realizat de Guvernul Ponta.
Inițial, Autostrada Brașov - Târgu Mureș, parte a Autostrăzii Transilvania, a fost împărțită în 3 segmente, cu o lungime totală de 151 de kilometri:
- 1A: Brașov (Cristian) – Făgăraș, 40 km, termen oficial: 28.11.2010 – 31.12.2013
- 1B: Făgăraș – Sighișoara, 53 km, termen oficial: 28.02.2010 – 31.12.2013
- 1C: Sighișoara – Târgu Mureș (Ogra), 58 km, termen oficial: 29.11.2009 – 31.12.2013 (contract Bechtel)
Din segmentul 1A a fost finalizat doar un ciot de 6,4 km între Cristian și Râșnov, segmentul 1B este incert, iar din segmentul 1C a fost făcută doar bucățica Ungheni – Ogra de 10 km, restul fiind incert.
Prin urmare, aproape 140 de kilometri din Autostrada Transilvania sunt fantomă și au toate șansele să rămână așa.
Conform Masterplanului General de Transport al României realizat de Guvernul Ponta, Autostrada Brașov - Târgu Mureș a fost „retrogradată” la nivel de drum transregio, un statut inferior celui de drum expres.