Citește și: VIDEO Primul lot de autostradă în construcție spre Valea Oltului. Imagini cu tronsonul cap-coadă
Secretarul general al PSD Liviu Dragnea a ţinut să-i mulţumească, în toamna lui 2012, la evenimentul de lansare a candidaţilor USL de la Teleorman, premierului Victor Ponta, despre care a spus că este "prietenul şi camaradul" său, pentru că şi-a ţinut promisiunea, iar construcţia autostrăzii Sudului va începe, informează Mediafax.
„Aici, pe această scenă, primul-ministru, un om de cuvânt, prietenul meu, camaradul meu, a răspuns la o întrebare de-a mea, că da, autostrada Sudului va începe. Şi la începutul lunii decembrie, aici, la Alexandria, se va semna documentul care va iniţia măsurătorile pentru autostrada Sudului Bucureşti - Alexandria - Roşiori - Slatina - Craiova - Lugoj - Timişoara. Şi pentru asta, sincer, vreau să-i mulţumesc", a spus Dragnea.
Ponta i-a promis lui Dragnea Autostrada Sudului pentru 2012.
De atunci au trecut 9 ani dar pe Autostrada Sudului nu s-a întâmplat nimic. Asta, deși, autostrada ar fi urmat să treacă prin locuri dragi celor doi lideri PSD. Dragnea are rădăcini în Teleorman, iar Ponta în zona de sud-vest a țării.
Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a admis că autostrada nu este nici măcar pe hârtie de aceea e nevoie de licitație pentru fazele de proiectare și construcție:
„Licitația pentru proiectarea drumului de mare viteză Craiova-Lugoj a fost publicată azi pe SICAP.
Câteva date:
- lungime estimată: ~250km
- licitația are la bază noul caiet de sarcini cu termene și plăți mult mai clare, care să nu mai rezulte în sincope la derulare
- profilul drumului, autostradă sau drum expres, va rezulta din analiza cost-beneficiu, el putând să varieze pe sectoare, în funcție de costuri și dificultatea terenului
- din contract va reieși un studiu de fezabilitate cu grad foarte mare de detaliu, așa-numitul "preliminary design" (proiect tehnic "preliminar"), astfel încât o licitație design&build ulterioară să aibă majoritatea riscurilor (de ex. geotehnice) eliminate, dar să permită inovație și adaptare la tehnologia constructorului”, a anunțat ministrul Drulă.
Un exemplu. Autostrada Sebeș - Deva
Chiar dacă nu a dat termene, putem face o aproximare uitându-ne la graficul altor autostrăzi. Desigur, aici intervin contestațiile, seriozitatea proiectantului și contructorului, eventualele rezilieri ale contractului.
Dacă luăm exemplu Autostrada Sebeș – Sibiu care are doar 70 de kilometri. Din documentele CNAIR reiese că cele patru contracte de proiectare și de execuție au fost semnate în anul 2011.
Citește și: Lucrările la Centura București, frânate de lipsa autorizațiilor pentru exploatarea balastului
„Data de incepere a serviciilor a fost 20.06.2011 Durata de implementare: 120 de zile durata de realizare a Proiectului Tehnic și 540 de zile durata de executie a lucrarilor”, după cum a estimat CNAIR. Este vorba de doi ani de zile de lucrări.
Doar că lucrările au durat aproape 3 ani și jumătate. Iar lotul 3 al Autostrăzii Sibiu-Orăştie, între Cunța și Săliște, a fost inaugurat în noiembrie 2014, cu doar două zile înainte de turul al doilea al alegerilor prezidenţiale, în prezenţa fostului premier Victor Ponta. La scurt timp de la inaugurare, au început să apară fisuri şi denivelări grave pe carosabil. Astfel că, în septembrie 2015, lotul a fost închis. A fost redeschis în 2017 după ce CNAIR a executat lucrări de reparații.
Chiar dacă lucrările la AutostradaSudului ar dura 3 ani și jumătate, constructorii s-ar comporta exemplar, minim un an și jumătate ar dura licitațiile, contestația, amenjarea locului de construcție.
În cel mai optimist scenariu (și doar dacă drumul de mare viteză va fi împărțit în 6 tronsoane), o primă inaugurare s-ar putea face după 2027.