Întârzieri într-un mare proiect de infrastructură feroviară. Bolojan: Responsabilii CFR să prezinte termenele
Proiectul electrificării liniei de cale ferată dintre Oradea și Cluj-Napoca are o întârziere de circa un an din cauză de proiectare. Problemele sunt în fază de deblocare, însă nu se poate aprecia când va putea fi dat în funcționare.
Proiectul electrificării liniei de cale ferată dintre Oradea și Cluj-Napoca are o întârziere de circa un an din cauză de proiectare, problemele sunt în fază de deblocare, însă nu se poate aprecia când va putea fi dat în funcționare, a declarat vineri, pe șantierul autostrăzii din Bihor, premierul Ilie Bolojan
Întârzieri într-un mare proiect de infrastructură feroviară. Bolojan: Responsabilii CFR să prezinte termenele
„Proiectul liniei de cale ferată este, din păcate, întârziat. Are o întârziere de aproximativ un an de zile, generată în principal de situația de la jumătatea lucrărilor dintre orașele Huedin și Aleșd, unde au fost întârzieri de proiectare de peste un an de zile și unde, discutând chiar astăzi cu domnul secretar de stat Savin de la Transporturi, care gestionează zona de feroviar, înțeleg că problemele sunt în fază de deblocare”, a afirmat Ilie Bolojan.
Citește și: Realizare „epocală”! CFR reușit să modernizeze 5,8 km de cale ferată, de la 70 km/h la 160 km/h, în 8 ani
Comparând situația cu tronsoanele Autostrăzii A3, Ilie Bolojan a menționat că, la calea ferată, constrângerile sunt și mai mari decât pe partea de rutier, fiind nevoie de o mobilizare mai bună, de deblocarea unor aspecte tehnice care au făcut ca pe tronsonul Huedin-Aleșd să nu se lucreze.
Premierul a subliniat că este un proiect strategic pentru România care va trebui finalizat, pentru a se reface conectarea feroviară cu Europa și a fi reluată circulația trenurilor.
„Să încercăm, în anii următori, să creștem ponderea transportului de mărfuri și de călători pe calea ferată. Trebuie să recunoaștem că ăsta este un minus în logistica de transport a României în ultimii ani”, a spus Bolojan.
El a enumerat mai multe cauze precum prețurile, scăderea vitezei de transport pe calea ferată, lucrările care au fost făcute și, uneori, și lipsa de modernizare a materialului feroviar.
„Avem o pondere mai scăzută a transportului, ceea ce face să avem șosele aglomerate, poluare suplimentară și lucruri care nu sunt în bună regulă”, a afirmat premierul.
Citește și: Vom circula cu trenul cu 200 km/oră din București la Sofia. Proiectul UE de miliarde € cu România rol central
Întrebat dacă s-a măsurat pierderea pe finanțarea de două miliarde din PNRR pe proiectul acesta, șeful Guvernului a răspuns că „orice lucrare care se termină la timp, orice lucrare care își respectă finanțarea este un câștig și orice lucrare întârziată înseamnă pierderi directe, dar și pierderi indirecte, pentru că oamenii nu valorifică acea infrastructură”.
„Sunt răspunderi contractuale pe care trebuie să le urmărim. Dacă sunt din culpa constructorilor, trebuie să li se aplice prevederile contractuale, să li se pună penalizări. Dacă sunt din cauza beneficiarilor, fiecare dintre cei care sunt pe funcție, v-am spus, într-o formă sau alta, trebuie să răspundă pentru buna funcționare a instituției acolo unde are o răspundere”, a declarat Bolojan.
În final, la acest subiect, premierul a precizat că nu poate da un termen privind posibilitatea finalizării proiectului.
„Voi ruga responsabilii de la CFR ca până la finalul acestui an să facă o conferință de presă la Cluj sau la Oradea în care să prezinte stadiul la zi al acestui proiect și, de asemenea, să anunțe termenele de finalizare'”, a conchis Bolojan, conform Agerpres.