Autostrada Lugoj-Deva, parte din A1, are 100 km și trebuia să fie demult gata . Dar îi lipsește un ciot de 9 km între Margina și Holdea, poreclit „Autostrada rușinii naționale” sau „Autostrada urșilor”, care trebuia finalizat încă din 2016.
Inclusiv premierul Marcel Ciolacu a catalogat drept ”una dintre cele mai mari ruşini ale României” bucata de autostradă dintre Margina (judeţul Timiş) şi Holdea (judeţul Hunedoara) şi a precizat că acest tronson a creat un calvar pentru şoferi.
Citește și: Ungaria face 80 km de autostradă cu 3 benzi. România va avea autostradă de la Est la Vest în 2027
„Autostrada rușinii naționale” are 9 km și în 2 ani lucrările abia au depășit 3%. Gata în 2026?
Conform CNAIR, în octombrie 2024, la 2 ani de la semnarea contractului (14 octombrie 2022), stadiul lucrărilor la sectorul Marginea - Holdea, singurul rămas nefinalizat din tronsonul de autostradă Lugoj - Deva (A1) era de 3,16 %.
„În data de 14 octombrie 2022 a fost semnat contractul pentru proiectarea și executia lucrărilor pentru obiectivul major de investitii: Autostrada Lugoj – Deva (A1), lot 2: km 27+620 - km 56+220, Secțiunea E și finalizare sectiunea D - valoarea contractului fiind de 1.826.845.634 lei, fără TVA. Finanțarea este asigurată prin PNRR.
Durata contractului este de 45 de luni, din care 11 luni perioada de proiectare și 34 de luni perioada de execuție a lucrărilor. Perioada de garanție a lucrărilor este de 10 ani”, arată CNAIR, în raportul privind stadiul investițiilor în infrastructură rutieră.
Citește și: RUȘINOS Autostrada București, nicio șansă să fie gata până în 2027. 100 km la câmpie, în 9 ani
E adevărat, însă, contractul a luat startul cu o întârziere. A fost semnat în 14 octombrie 2022, dar proiectarea a început pe 5 decembrie 2022, conform CNAIR. Deci, lucrările ar fi trebui să înceapă fizic în noiembrie 2023. Dar, nu s-a întâmplat.
De ce? „Conform contractului, în noiembrie 2023 trebuia să fie gata proiectarea. Dar încă nu avem proiect tehnic (PT) aprobat și implicit nici autorizație de construire (AC) emisă pe toată secțiunea E, cea care include tunelurile. În cel mai fericit caz mai trec câteva luni până când se va emite AC”, au explicat specialiștii Asociației Pro Infrastructură, acum câteva luni.
După ce schița proiectului a fost finalizată, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a spus, în februarie 2024, că „undeva în martie se intră la lucrări. E o companie românească, acea companie celebră, s-au depășit diverse faze care țin de Mediu, de Romsilva, lucrurile de dinainte de faza de execuție. Din discuțiile pe care le-am avut cu constructorul, în martie se intră la execuție efectiv”. Iar nu s-a întâmplat.
Citește și: Și promisiunile întârzie pe Autostrada Ploiești–Brașov. „Sper să se termine <<SF>>-ul în 2025”
Pe 25 aprilie 2024, Sorin Grindeanu a anunțat, în sfârșit, că „a fost semnată autorizaţia de construcţie, se încep lucrările” și a subliniat că lucrările vor fi finalizate la timp pentru PNRR.
Apoi, o filmare cu drona din 11 iulie 2024 a arătat că abia au început să apară utilajele pe șantier. Au început să se facă foraje, iar camioanele au început să aducă piatră și zgură.
Iar conform ultimului raport al CNAIR, în octombrie 2024, stadiul fizic al lucrărilor ajunseseră la 3,16%.
Se pregătește începerea forării tunelurilor pentru urși
La sfârșitul lunii noiembrie 2024, echipele UMB și partenerul bosniac Euro-Asfalt lucrau la portalurile de acces și ieșire ale tunelurilor de pe sectorul Margina – Holdea al autostrăzii A1 Lugoj – Deva, potrivit oradesibiu.ro.
„Conform condițiilor din acordul de mediu a fost prevazută realizarea a două tuneluri în cadrul Secțiunii E, în contextul evitării problemelor de stabilitate și a impactului negativ cu implicații majore asupra mediului. Lungimea celor două tuneluri va fi de aproximativ 2,13 kilometri.
Tunelurile vor fi formate din două galerii unidirecționale prevăzute pe fiecare cale de circulație cu platforma de 11,25 metri. În data de 5 decembrie 2022 a fost emis ordinul de începere al activității de proiectare.
În data de 27 iulie 2023, CNAIR a emis ordinul de mobilizare nr. 1 din 10 august 2023 (data de începere a contractului de supervizare)”, arată raportul CNAIR.
Aceste structuri, unice în România, vor impresiona prin deschiderea largă la intrarea în tuneluri, permițând accesul direct din autostradă pe două benzi, plus banda de urgență, cu o lățime totală de 11,35 metri pe sens.
Începerea forării Tunelului 1 va marca un nou pas important în proiect, cu lucrări de forare care vor avansa pe o lungime de 75 cm sau maximum 1 metru pe zi. Măsurile de siguranță sunt esențiale, iar muncitorii vor lucra sub protecția „umbrelelor de țevi” înclinate, cu o lungime de 15 metri și suprapunere de 4 metri. La fiecare 75 cm de forare, se vor monta plase, se vor introduce ancore și se va injecta beton special sub presiune, cu ajutorul mașinilor de torcret.
Pentru asigurarea siguranței lucrătorilor, specialiștii în geologie vor fi prezenți constant pe șantier pentru a analiza natura terenului și a adapta tehnologia de execuție. Aceste măsuri sunt vitale pentru evoluția lucrărilor pe acest sector important al autostrăzii A1, la limita județelor Timiș și Hunedoara, potrivit oradesibiu.ro.